Kan dette akvariet holde da?

Har vært og kjøpt 120l helglassakvarium av typen Wromak. Som vanlig studerte jeg det ikke altfor nøye på butikken, men synes no når jeg kom hjem at det kanskje ikke er så tykt glass i det. Ca. 5-6mm. Målene på akvariet er L:75,H:40 og D:39,5. Ser ut som det er langsgående glassavstivere? øverst hvor det skal ligge 2 glassplater. Ellers heldekkende plastarmatur på toppen.
Noen som har erfaring med denne typen akvarier? Er det sterkt nok til å holde på 120l vann?
Glass Thickness Calculator
Height 400
Length 750
Thickness 6,mm
Safety 3,375
Bending 0,32 mm

Glass Safety Factor
Height 400 mm
Width 750 mm
Thickness 5 mm

Safety 2,34375

Så er glasset 6mm er sikkerhetsfaktoren på nesten 3,4 ganger mens på 5 mm glass er sikkerhetsfaktoren på 2,3. Dette skulle ikke være noe problem. Skulle jeg ha limt akvariet selv ville jeg ha valgt 6 mm glass.

Mne har ikke hørt om noen akvarieprodusenter som lager akvarier med for tynt glass! Det går nok helt sikkert bra med 120 liter vann i dette. En annen ting er at selv om du fyller vannet slik at det står nesten opp til kanten får du nok ikke mere enn litt over hundre liter i det. Putter du oppi noe grus og røtter osv kryper vannvolumet enda mere. (75 x40x39,5 er utvendige mål, trekker du ifra glassen og det at du neppe fyller mer enn at du har 1,5 cm igjen til toppen får du 107 liter i akvariet. 73,8x37,9x38,3 = 107 liter)
Tusen takk for svar. Tror kanskje det er på 6mm. men det er litt vanskelig å måle helt korrekt pga. fugene.
Det er helt klart tykt nok, de langsgående avstiverne hjelper utrolig mye på Det er jo oftest bøyingen av glasset som får det til å briste, og det slipper du for en stor del her.

Har selv ett Aqua??? kar (jepp, sto bare aqua, resten visket ut), med delvis løse plastrammer oppe og nede. Her er det brukt 4,5mm glass, karet er 96L. Holder som bare rakkern, det
Frank Angell
Det er helt klart tykt nok, de langsgående avstiverne hjelper utrolig mye på :) Det er jo oftest bøyingen av glasset som får det til å briste, og det slipper du for en stor del her. Har selv ett Aqua??? kar (jepp, sto bare aqua, resten visket ut), med delvis løse plastrammer oppe og nede. Her er det brukt 4,5mm glass, karet er 96L. Holder som bare rakkern, det ;)


Sikkert Aquakid.
Dårlig bilde med ett utrolig dårlig photoshopped akvarie på eska?
Vet ikke helt om det er avstivere, men det er iallefall 2 glasslister som er festet øverst på lansidene. De går ikke helt ut til endene,men er kanskje bare til å legge glassplatene på. Mulig de også fungerer som avstivere?
Forstår meg ikke særlig på sånne byggtekniske ting desverre. Men tykkelsen er da kanskje også nok til å holde?
hei satt å så på den heldekkende toppen til det akvariet å lurer på om det kan være samme problem med denne toppen som den de skriver om her http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1059321
Med min typiske flaks så hadde jeg akkurat at sånt akvarie med sånn topp å det stemte at det var mye fukt inne der transformatoren var.Har sett at akvariet er fortsatt til salgs med den samme toppen noe som etter min mening er helt sykt.folk burde bli advart.Kanskje en moderator kan lage en sticky med innformasjonen om denne toppen?
Panduro
Har vært og kjøpt 120l helglassakvarium av typen Wromak. Som vanlig studerte jeg det ikke altfor nøye på butikken, men synes no når jeg kom hjem at det kanskje ikke er så tykt glass i det. Ca. 5-6mm. Målene på akvariet er L:75,H:40 og D:39,5. Ser ut som det er langsgående glassavstivere? øverst hvor det skal ligge 2 glassplater. Ellers heldekkende plastarmatur på toppen. Noen som har erfaring med denne typen akvarier? Er det sterkt nok til å holde på 120l vann?


Jeg hadde ett 96liter MP akvarium tidligere , der bli det brukt 4 mm glass.
Og det er vel en forholdsvis kvalitets bevist produsent skulle jeg mene.
Panduro
Vet ikke helt om det er avstivere, men det er iallefall 2 glasslister som er festet øverst på lansidene. De går ikke helt ut til endene,men er kanskje bare til å legge glassplatene på. Mulig de også fungerer som avstivere? Forstår meg ikke særlig på sånne byggtekniske ting desverre. Men tykkelsen er da kanskje også nok til å holde?

Disse glassplatene\ listene, er både for å legge glass over, og for å avstive de lengste flatene. Glasset vil jo ha størst trykk på midten, og det er derfor de ikke har lagt disse helt ut til kantene.
Har akkurat samme systemet på Aquaelkaret på 375L
Men disse er vel mer ment som en ekstra sikkerhet, glasset i seg selv er sterkt nok. Men det er jo noe som heter bedre føre var
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap