Hvor lang frist skal nettbutikken få ?

Hvor lenge ville dere ventet før dere ba om sletting av ordre osv fra en nettbutikk?

Jeg la inn en bestilling den 10. august i en utenlandsk nettbutikk jeg tidligere har brukt med hell. Foreløpig har jeg kun mottat et datagenerert svar på at "deres besilling er registrert" - deretter har intet skjedd.... Ordren min ser ikke ut til å være påbegynt effektuert i det hele tatt.

Jeg har forsøkt å kontakte dem per mail, men har så langt ikke fått noen respons. ventetid når man vet hvorfor man venter er én ting, men når man får inntrykket av pengeinnsanking uten at man i det hele tatt bryr seg med videre ordrebehandling, dét er noe annet....

Hvis jeg husker korrekt, er det jo også en tidsfrist på PayPal-systemet for eventuell pengene-tilbake ved mangel på levering - så jeg kan jo ikke gi dem hvor mye tid som helst heller. Dessuten vil jeg jo svært gjerne ha det jeg allerede har bestilt og betalt for.....
Jeg vet ikke hvilket land det er snakk om, men husk at i mange europeiske land som f.eks. England, er det august som er den store feriemåneden. Dette gjelder i store deler av Europa.
Dersom det var den 10. august, så er det jo bare 12 dager siden. Hadde dette vært meg så hadde jeg nok ventet litt til før jeg avbestilte. Det kan jo hende de er gått tom for varen og venter på leveranse fra sin leverandør igjen - som kanskje også har feriemåned...?
Jeg ville ikke latt det gå for lang tid hvis de ikke svarer på mail. Prøv å ta en telefon, det bruker å løse mange problemer.
Vær oppmerksom på at PayPal har en foreldelsestid på 45 dager for å legge inn klage på selger om svindler.
12 dager er lenge uten noe som helst respons. De burde hvertfall opplyst om at de må bestille inn og ca når de får den inn, spesielt når du allerede har etterlyst det på epost.

Jeg har aldri hørt om nettbutikker som tar ferie i noe annet land enn Norge, i resten av verden tar de imot bestillinger og sender ut varer hele året. Hvis noen reiser på ferie så er det noen andre som tar over en måned.

Så jeg ville sendt dem en siste epost, med beskjed om at dersom du ikke mottar noe som helst statusrapport innen slutten av arbeidsdagen mandag, så avbestiller du.
Ser det er litt delte meninger om 12 dager er lang tid eller ikke. Jeg har tatt dette med ferieavvikling med i tankene synes jeg selv, siden jeg faktisk har sett etter rundt omkring på nettbutikkens sider om det står noe som helst om ferieavvikling. Det fant jeg ikke.

Det er for øvrig en tysk nettbutikk dette, så sommerferien kan være "når som helst" - da "felles"ferien vel er rimelig oppdelt i tyskland. Det ene året har man tre uker i juni, det neste tre i august osv - og slik går det på rundgang fra landsdel til landsdel. (Slik var det i alle fall før) Det er derfor umulig for meg å forutse når de eventuelt har ferie i butikken når de ikke skriver noe som helst om dette.

Har skrevet en mail til til dem i dag, med innledning på tysk der jeg ber pent om at de leser resten av mailen og svarer meg selv om hoveddelen av mailen er på engelsk. Jeg er nemlig ikke heeeelt stødig i tysk, så foretrekker å holde korrespondansen på engelsk så langt råd er. Nettbutikken har en tyskspråklig og en engelskspråklig webløsning, så en mail på engelsk bør ikke kunne være mer enn de takler.

Skrev også at dersom det er noen manglende varer som er årsaken til at de ikke har begynt å se på ordren min, så kan de ta kontakt med meg, så kan det hede vi kan bli enige om en annen vare eller annen løsnuing . Så jeg er imøtekommende i dagens mail også, selv om jeg holder den i en litt strengere tone enn første mailen.

Kommer nok til å gi dem litt mer tid, men jeg har ikke allverdens tålmodighet med nettbutikker som ikke gir kundene sine noen som helst info og tilbakemelding....

Men jeg er ikke optimist når det gjelder å -ringe-. La meg si, jeg tviler på at engelskkunnskapene til nettbutikkens driftere er sterk nok til å fikse en samtale på engelsk.....
men: å ringe skal uansett ikke være nødvendig når vi snakker om en nettbutikk.
tlf er eneste som funker og de funker kjapt og enkelt, er så enkelt å overse mail for stor butikker da de får fort 100+ mailer hver dag...

12 dager er ikke så ille. Ville ventet fram til 3 uker personlig. Men ta og ring dem først du. Så slipper du å vente unødvendig hvis de har "glemt" din ordre på en eller annen måte. Har hendt ofte med meg.

Hvordan gikk det med bestilling og levering?Så dette var i august,nå har det blitt september-Hva skjedde videre?
Jeg fikk svar etter tredje mail til dem.... Og når først dét skjedde, ble varene sendt meg cirka 1-2 uker senere.

De hadde ventet på en leveranse inn til seg, virket det som. Men det hadde ikke kostet dem så mye å -si- det i første omgang synes jeg.

Etter litt googling viser det seg at denne problematikken ikke er ukjent for andre heller. Man får det man bestiller, og utvalget er godt, men kommunikasjonsprosessen med kunden når varene må bestilles og det blir ventetid er de visst ikke så flinke på, nei.
Da ordnet det seg til slutt
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap