Erfaringer med jbl ektol fluid?

Har en flaske medisin liggende som skal være en slik generell medisin; til bruk i de tilfellene man ikke klarer å stille diagnose - eller man vil være føre var. Nå er jeg i utgangspunktet motstander av medisinering "på måfå", men man bør kanskje innse at man ikke alltid vil klare å finne ut av hva problemet er og det kanskje er like dumt å prøve en slik medisin, hvis man løper risikoen å miste flere fisk?

Jeg er i en slik situasjon, og vurderer derfor denne medisinen. Lurer derfor på om folk har erfaringer med den? Når jeg ikke helt vet hvordan sykdom jeg skal bekjempe kan jo det nest beste være å vite hva man i alle fall putter oppi karet?

Iflg. pakningsvedlegget er virkningsstoffene pr. 100ml:

- Benzalkonium chloride 700mg
- Methylene Blue 40mg

Doseringen skal være 10ml pr. 40L, noe som skal gi en konsentrasjon på: 175mg/100L av Benzalkonium chloride, og 10mg/100L av methylenblått om ikke mattekunnskapene mine har lurt meg helt?

Det står også i vedlegget at medisinene kan være skadelig for "invertebrates" (snegler?); og at den skal være skadelig for filterbakterier; noen som har erfaring med noe av dette?

Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap