Som. ang butikk/nettbutikk

Jeg lurer på om noen der ute har peiling på hvordan det er å drive en butikk, altså en vanlig dyrebutikk(utsalg), men med nettbutikk knyttet oppimot denne?

Er det noen som driver butikk på denne måten?Isåfall, hvem?

Noen som har noe peiling på hva kostnadene er ved å drive nettbutikk? Hva er det f.eks en må ha til nettbutikk, men ikke til vanlig butikk?

Håper ikke dette ble helt tullete og dere forstår hva det er jeg spør om
Setter stor pris på alle svar!
Ingen som har noen ide?
Er det ingen som driver både butikk og nettbutikk i "samme butikk" liksom?
De økte kostnadene går helst andre veien.

For å drive en nettbutikk trenger man plass på en server, eget domene og programmvare som kan vise frem varer osv.

Dersom man allerede har en butikk, tror jeg ikke ekstrakostnadene er allverdens.
Da kan du nå hele landet, men prisnivået er lavere på nett. Resultatet blir nok høyere volum, men lavere dekningsgrad. Såsant du ikke tar for mye av eget marked, tror jeg det er en god ide.

Aquazoo har fysisk butikk og nettbutikk.
Takker for svar

Skal sjekke ut aquazoo(er det ikke de som også har fått et tildels dårlig rykte om dagen?) sine sider.

Har egentlig lite peiling på sånt med eget domene, har du noen linker/navn på steder hvor det er mulig å lese litt om hva de forskjellige tilbyr?
Antar at en først må ha domene for egen side, siden kommer hvordan folk kan betale(antar dette opplegget også koster noe å få "installert"),osv.
Plussmedlem
Aquazoo har hatt en konkurs. De startet opp igjen under navnet Aquazoo 1.

Shop123.no er et eksempel på en leverandør.

[URL=http://www.google.no/search?hl=no&q=starte+nettbutikk&btnG=S%C3%B8k&meta=]Hvordan starte nettbutikk.[/URL]
Hvis du skal starte noe som ser bra nok ut til at folk tør å handle der så krever det nok en del tusen ja. Hvis man har alt det andre på plass utenom nettsiden så er kanskje det letteste å starte med en side som lister opp produkter enkelt med bilde og så har man et bestillingsskjema som sender mail, da må vel folk betale med faktura eller oppkrav. Det er jo ikke SÅ dyrt, og det er det sikkert mange som kan lage billig. Men du må jo også ha noen til å pakke og sende osv. og alt dette her.

Prisen begynner betraktelig å stige når man snakker om Visa betaling osv. Og kanskje også hvis man skal ha et design som ikke ser ut som noe katten dro med seg inn Men det er jo visse aktører i akvariebransjen som greier seg fint med sistnevnte. Jeg tror også bare det er Aquazoo som har begge deler i akvariebransjen.
Plussmedlem
biXen
Jeg tror også bare det er Aquazoo som har begge deler i akvariebransjen.

Ser ut som om Dahls Dyrerike skal forsøke seg litt med netthandel.
Takker for alle svar Var jo en del interessante ideer og linker her Må ta meg bedre tid senere til å lese litt på hver enelt, og sjekke ut alt

Ideen med en enkel bestillingskjema over mail er jo heller ikke dum, mange vil jo ikke betale på forhånd(deriblant meg) og da er jo faktura/oppkrav tingen. Og en slipper da risken med å skrive inn visa kort nr, navn, osv på internett.

Hva ser dere etter når dere handler på nett? Sjekker dere mange plasser før dere bestiller?
Mange her er jo "veteraner", f.eks er dere åpne for å prøve nye tilbud om prisene er akseptable, via nettbutikk?
Tine Zachariassen
Hva ser dere etter når dere handler på nett? Sjekker dere mange plasser før dere bestiller? Mange her er jo "veteraner", f.eks er dere åpne for å prøve nye tilbud om prisene er akseptable, via nettbutikk?

Jeg har sikkert handla tusenvis av ting på nett oppigjennom åra. Med faktura / postoppkrav er det jo ikke SÅ mye risiko på kunden, det er selger som må stri med treige betalere osv. Men jeg betaler helst med Visa eller paypal selv, men faktura og sånt går såklart innenlands. Jobber også med en nettbutikk på jobb for tia, og her snakker vi ganske mange timer, nesten fra bunn, så det er betraktelig dyrere, men så skal det også være veldig bra. Du sikter nok litt lavere med dine spørsmål, til å begynne med ihvertfall

Det jeg alltid ser etter er i hovedsak en ryddig side, bra organisering av produkter og kategorier. Siden må ha en viss seriøsitet som gir en viss trygghet, dette kan være både design, layout, orden og rettskriving. Det andre er at det må være mye info om produktene, og helst også ganske bra bilder. Mange taper seg på info, så må man maile og spør mye, og det forsinker de som skal svare på mail om viktigere ting.

Og det kanskje viktigste punktet, RASKE svar på mail. Det er for meg alfa omega. Hvis du må skuffe kunden, så si det som det er med en gang, ikke vent til de kontakter deg. Dette er spesielt viktig på nettet, og det ryktet vil fort spre seg. Så rutiner rundt alt i handleprosessen må fremstå bra, selv om det er enkelt satt opp.

Utenom de tinga så er det ikke så mye som er nøye for meg utenom bra priser og bra utvalg. Men ofte tar jeg og velger de med bra service fremfor de billige. Tid og hyggelige folk er ofte viktigere enn penger.

Et faremoment med å ha både butikk og nettbutikk er for meg tid. Man MÅ sette av masse tid til emailer i tillegg til å pakke og sende.
Jeg synes oppkrav og faktura virker uprofft, og foretrekker kredittkort/paypal.

Dersom du er selvger, vil du nok fort merke at enkelte glemmer eller "glemmer" å betale i tide. Det er bedre å miste et salg iblandt enn å ikke få betaling en gang iblandt. Det første er tapt omsetning, mens det andre er rent tap.
Domene og webhotell koster nesten ingenting. Et par hundre for et domene for 2 år og ca 20-50 kr per måned i webhotell.

Det som koster er design og koding av websiden, men det er en engangsutgift, og noen firmaer har avbetalingsplaner. Men det er mange firmaer som ikke har peiling på hva de driver med.

Så ting å være obs på når de lager websiden er at den skal ikke lages i flash. En introside i flash er ok, om enn unødvendig, men resten av siden skal være vanlig tekst. Dette er fordi søkemotorene driter i deg hvis siden er laget i flash. En annen ting er at handlevognsystemet skal være kodet fra grunnen av, ikke noe de har kjøpt ferdig. Dette er fordi handlevognsystemer man kan kjøpe er det hvem som helst som kan kjøpe, inkludert hackere som kan finne ut hvordan det virker bare for å hacke sider som bruker systemet.

Typen driver med webutvikling og en av klientene hans brukte tredjepart handlevogn på siden fordi den var billigere enn typens, med det resultat at serveren ble hacket og måtte skiftes ut fordi den kunne ikke reddes. Kostet noen tusen...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne L.R
Reklame for plussmedlemskap