- Hjem
- Forum
- Butikker og produkter
- Kan jeg levere tilbake fisk?
Kan jeg levere tilbake fisk?
Hei!
Var å kjøpte to øksefisk av dere for et par dager siden. Kjøpte de da jeg ville utvide "stimen" min på fem marmorerte øksefisk, men det viste seg at jeg har fått med meg dvergøksefisk i stedetfor.
Jeg kan vel levere tilbake fiskene til butikken når jeg har kvittering og det har ikke gått en uke enda?
Var å kjøpte to øksefisk av dere for et par dager siden. Kjøpte de da jeg ville utvide "stimen" min på fem marmorerte øksefisk, men det viste seg at jeg har fått med meg dvergøksefisk i stedetfor.
Jeg kan vel levere tilbake fiskene til butikken når jeg har kvittering og det har ikke gått en uke enda?
Postet 09.09.09 kl 17:41
Endret: 09.09.09 kl 17:43
Jeg tror det kommer litt ann på butikken du kjøpte de i.
Min lokale dyrebutikk pleier stort sett alltid å være veldig behjelpelig hvis jeg vil bytte tilbake fisker jeg har kjøpt hos de.
Så jeg har ikkje hatt noe problem med det, du må nesten høre med de, og si at du kjøpte feil og at du gjerne ville byttet til en annen fisk.
Min lokale dyrebutikk pleier stort sett alltid å være veldig behjelpelig hvis jeg vil bytte tilbake fisker jeg har kjøpt hos de.
Så jeg har ikkje hatt noe problem med det, du må nesten høre med de, og si at du kjøpte feil og at du gjerne ville byttet til en annen fisk.
Postet 09.09.09 kl 17:45
Lille HavfruenVar å kjøpte to øksefisk av dere
Dere? Akvaforum?
Ang. spørsmålet ditt så ville jeg først ringt og hørt. Forklar at du fikk med feil art ved en feiltagelse og spør om de har den riktige, evt om du kan levere dem tilbake og få pengene igjen om de ikke har det du skal ha.
Det er mye bedre å ringe først og gjøre en avtale, enn å bare troppe opp med fiskene i posen. Øksefisk lar seg lett stresse, så unødig transport frem og tilbake er dumt.
Postet 09.09.09 kl 17:46
Postet 09.09.09 kl 18:08
Endret: 09.09.09 kl 18:56
I utgangspunktet kan du ikke be om å heve kjøpet såfremt det ikke er vestlige feil eller mangler ved den varen du har kjøpt.Lille HavfruenJeg kan vel levere tilbake fiskene til butikken når jeg har kvittering og det har ikke gått en uke enda?
Når du står ved et akvarium og kjøper fisk kan du vanskelig etterpå hevde at butikken har levert feil vare (fisk) til deg. Da blir det som Mona sier at du kan kontakte butikken og be om at de tar fiskene tilbake. Praksisen på å ta inn kunde fisk er ulik fra de forskjellige butikker. Du kan nok neppe kreve at de tar fiskene tilbake.
Postet 09.09.09 kl 18:10
Postet 09.09.09 kl 18:16
Endret: 09.09.09 kl 18:55
Postet 09.09.09 kl 18:34
Donald[QUOTE=Lille Havfruen]skrevet det opp på en lapp
Da tyder det på at butikken har solgt feil art, for faren din spurte vel om hjelp?
Butikken bør i så fall ta fiskene tilbake uten diskusjon, og helst med en liten kompensasjon i tillegg.
Jo han leste rett av lappen!
Skal dra bort og spørre butikken i morgen om tilbakeleverelse, (så får jeg ta det derfra) siden de ikke svarer på tlf eller mail.
Postet 09.09.09 kl 18:53
Endret: 09.09.09 kl 19:00
Tror ikke at du kan entydig bare henvise til at kjøper hadde en lapp med eventuelt korrekt navn / vitenskaplig navn for å heve kjøpet. Da ville jo alle som på impuls kjøper en annen vare enn det som først var tenkt kunne heve kjøpet med samme begrunnelse.
En pliktoppfyllende far kan da tenke f eks at fiskene ligner så dette må akvaristen bli kjempefornøyd med, noe som slett ikke behøver stemme.
Min kjære kom f eks hjem med en meget stor og flott Synodontis sp til mitt dicuskar.. Det var ikke helt enkelt å bli kjempebeistreet og vise takknemligheter for den hyggelige overraskelsen. Hun ville jo bare glede meg, som ønsket å kjøpe en prikket malle, men det som jeg skulle ha var L201....
En pliktoppfyllende far kan da tenke f eks at fiskene ligner så dette må akvaristen bli kjempefornøyd med, noe som slett ikke behøver stemme.
Min kjære kom f eks hjem med en meget stor og flott Synodontis sp til mitt dicuskar.. Det var ikke helt enkelt å bli kjempebeistreet og vise takknemligheter for den hyggelige overraskelsen. Hun ville jo bare glede meg, som ønsket å kjøpe en prikket malle, men det som jeg skulle ha var L201....
Postet 09.09.09 kl 18:54
Postet 09.09.09 kl 19:07
Postet 09.09.09 kl 19:51
Kine KristineVed kjøp i butikk, har du ingen angrerett. Hvis da ikke butikken har egen polisy på angrerett. (noen har 7 dagers reklamasjon, hvis sykdom og død) Du burde ringe først å høre med butikken, så du slipper å ta med fisken på bomtur.
Pappa skal dra ned til butikken å spørre om de vil ta fiskene tilbake (siden de har hverken svart på mail eller telefon fra meg). så hvis de svarer de ja, så tar jeg med fisken ned.
(skrev dette litt tidligere i tråden)
Postet 09.09.09 kl 19:57
Endret: 09.09.09 kl 19:58
Kine Kristine?? har du lest tråden ?? Sitat : Jo han leste rett av lappen!
Skal dra bort og spørre butikken i morgen om tilbakeleverelse, (så får jeg ta det derfra) siden de ikke svarer på tlf eller mail.
Mvh Per
PS Får du ikke levert tilbake eller bytta så legg navnet på butikker her, så andre vet hvilken servise døm kan vente seg
Mvh Per
PS Får du ikke levert tilbake eller bytta så legg navnet på butikker her, så andre vet hvilken servise døm kan vente seg
Postet 09.09.09 kl 19:57
blondvikingPS Får du ikke levert tilbake eller bytta så legg navnet på butikker her, så andre vet hvilken servise døm kan vente seg
Vi, moderatorene på Akvaforum har bestemt oss for at vi ikke vil ha en utvikling i forumet der diskusjoner rundt tvistesaker blir ensidig styrt da begge parter ikke er representert. Vi fører også en restriktiv holdning til tråder der akvariebutikker blir ensidig kritisert ut i fra en hendelse. Balanserte fremstillinger der både positive og negative sider blir beskrevet blir stående.
Personlig kritikk av ansatte eller eier av en eventuell butikk blir selvfølgelig moderert bort.
Vi ønsker heller ikke at butikker skal involvere seg for mye i forumet av åpenbare årsaker. Derfor denne restriktive holdningen til slike tråder. Vi tenker også slik at disse restriktive holdningene er med på å holde forumet mer ryddig og oversiktlig. Vi alle tjener på at forumet skal inneholde tråder med akvaristisk innhold da det er dette hobbyen dreier seg om.
Det er ikke bestandig den enkelte moderator har mulighet til å sende epost om stenging til trådstarter eller inngående forklare årsak for stenging i tråden dette gjelder. Vi ber om forståelse for dette da vi gjør denne jobben i vår fritid. Tid som ellers kunne ha vært benyttet til mere konstruktive ting.
Vi er over 11.000 medlemmer her på AF og det er alles ansvar at forumet holdes i en saklig og vennlig tone. Dette har ikke vært noe stort problem og vi som moderatorer vil bestrebe oss på å holde forumet slik det er nå.
Alle medlemmer skal føle seg velkommen og etter hvert som han/hun får erfaring vil man forstå hvilke tråder som er uønsket. Det er også viktig at takhøyden i forumet er høy nok slik at trivselsfaktoren ikke reduseres. I disse børstider trenger vel jeg ikke si at det er ikke noe som vokser inn i himmelen, et sted må grensen gå.
Ber også om at denne tråden leses, Hvordan håndtere butikktvister o.l.
Postet 09.09.09 kl 20:36
Postet 09.09.09 kl 20:42
blondvikingKine Kristine?? har du lest tråden ?? Sitat : Jo han leste rett av lappen! Skal dra bort og spørre butikken i morgen om tilbakeleverelse, (så får jeg ta det derfra) siden de ikke svarer på tlf eller mail. Mvh Per PS Får du ikke levert tilbake eller bytta så legg navnet på butikker her, så andre vet hvilken servise døm kan vente seg
Jepp. Leste tråden. Sier bare at de nødvendigvis ikke vil ta tilbake fiskene. Er også kjøpers ansvar å se om det er rett ting han/hun kjøper.
Syns det er kjempekjipt at man ikke har rett til bytting i butikker, men fint at noen butikker har bytting selv om det ikke er et krav
Sorry hvis du/ eller noen andre misstolket meg
Postet 09.09.09 kl 21:15