Kampfiskpakke på buddy

Det selges nå en såkalt kampfiskpakke på tilbud på Buddy.
Den koster 350 kroner. For dette får du da en fisk i et TOLITERS "akvarium".

Har holdt munn flere ganger når jeg har sett kampfisk i små kar, men dette blir bare for dumt...

Hvordan klarer de å sno seg unna lover om dyreplageri med det her?
For en gutt på 10-12 år som er i butikken med mamman sin er det sikkert kjempegøy, fullstendig uvitende om hva den fisken faktisk må gjennom.

Måtte bare lufte det..
Jeg så en gang en plakat i en dyrebutikk hvor de opplyste om at det ikke er lovlig å holde fisker i beholdere under 4 liter. Hvis det er riktig så kan jo Buddy faktisk bli anmeldt... Har lest den nye dyrevelferdsloven, men kan ikke se at det står noe om det der. Den plakaten jeg nevnte så jeg forresten en god stund før den nye loven kom. Noen som vet hvor denne dyrebutikken kan ha fått denne opplysningen ifra?
Jeg har også sett disse kampfiskpakkene i to forskjellige dyrebutikker...
Kjenner noen som kjøpte denne pakken... Nå har jeg i det minste fått Kampfisken over i en 10L, er fortsatt ikke fornøyd, men det er i alle fall bedre...
§ 23. Dyrs levemiljø
- Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyrs levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.
- Dyr skal ha adgang til egnet og trygt tilholdsrom utenom normal beiteperiode.
- Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til dyrs levemiljø, herunder om egnet og trygt tilholdsrom, tiltak for å forebygge, oppdage og bekjempe brann og om unntak fra krav om tilholdsrom.



Det skulle vel ikke være så vanskelig å bevise at en 2 liters boks ikke dekker det artstypiske behovet? Eller at det bidrar til å fremme god helse, trygghet og trivsel?


Men at de har satt opp spesifikke grenser på beholder på 4 liter tviler jeg på.. Reglene som står der nå har jo ingen klar "fasit", men blir bedømt etter den enkeltes skjønn... Skulle vært mer konkrete lover og regler.
he
Det skulle vel ikke være så vanskelig å bevise at en 2 liters boks ikke dekker det artstypiske behovet? Eller at det bidrar til å fremme god helse, trygghet og trivsel?.


Hvordan kan man avgjøre hva som er det artstypiske behovet for fisk som ikke finnes naturlig?

Hva er artstypisk for en kampfisk (les: avlsform)? Er det de akvariene som fisken opprettes i og fôres opp i?
Uansett behov, så er 2L for lite. Tviler sterkt på at noen ville puttet en kampfisk i en 2L isboks, men når det er et akvarium er det plutselig greit. Huff, avskyelig.
Rune Evjeberg
[QUOTE=he] Det skulle vel ikke være så vanskelig å bevise at en 2 liters boks ikke dekker det artstypiske behovet? Eller at det bidrar til å fremme god helse, trygghet og trivsel?.


Hvordan kan man avgjøre hva som er det artstypiske behovet for fisk som ikke finnes naturlig?

Hva er artstypisk for en kampfisk (les: avlsform)? Er det de akvariene som fisken opprettes i og fôres opp i?

Jeg tok opp problemer du skriver videre i mitt innlegg:
he
Reglene som står der nå har jo ingen klar "fasit", men blir bedømt etter den enkeltes skjønn... Skulle vært mer konkrete lover og regler.


Alt vi kan gjøre er å legge frem dokumentasjon og bevise at det er meget vanskelig å f.eks holde vannverdiene i en 2 liter stabile, at det er stressende for en fisk, osv.. Om vi kommer noen vei med det gjenstår jo å se...

Når man tenker på hva de tillater i f.eks pelsindustrien i norge, så tviler jeg veldig på at det kommer til å skje så mye...
Forferdelig!
her også sett en dyrebutikk som selger noe som er uforsvarlig lite!!!

bare du ser på pakkene de såkalte "akvariumene" kommer, så tenker du at du faktisk har en kopp hjemme som er større!

jeg har sett et " akvarium" som sikkert ikke mer en 0,5l . det er galt!

og hvem er det som har fått for seg at kampfisker ikke trenger så stort ommeråde!

selv om det er mennesker som beveger seg mindre en andre, betyr dett ikke at de ikke har rett til et stort sted og "bevege" seg på"
Tror neppe vi blir enige om hvor lite/stort karr en kampfisk trenger, men jeg mener en kampfisk kan ha det helt fint i et karr på 10-15 L med pumpe/filter i.
En kampfisk som trives ligger veldig mye i ro, setter man en kampfisk inn i et vanlig akvarium med andre fisker så ser man ofte at de blir stressa, svømmer fram og tilbake og finner ikke roen, så jeg er ikke enig ar en kampfisk trenger 60 l for og ha det bra.

Men helt enig at beholdere på noen få liter ikke er tilstrekkelig.
Rune Evjeberg
Hva er artstypisk for en kampfisk (les: avlsform)? Er det de akvariene som fisken opprettes i og fôres opp i?
Eg kommer aldri i livet til å skjønne at såkallte fiskevenner kjøper kampfisker i butikk, når det etterhvert burde seget så langt inn i hjernebarken at det burde kjennes hvordan disse fiskene "mishandles frem".

Sannheten er vel at "en slik fisk vil eg ha", og så gir de blanke i resten!

Men det finnes selvfølgelig bortforklaringer for alt, uten at de dermed gjør inntrykk på meg.
Jeg kan faktisk ikke si meg enig i at de 'mishandles' frem. De forste maanedene lever de i store kar sammen med sosknene sine, det er forst naar de blir aggressive at de skilles, og oppbevares da midlertidig i smaa beholdere til de eksporteres og selges. I disse beholderene faar de regelmessige vannbytter, siden de er en inntekskilde, og da er det ikke noe saerlig hvis de blir syke og doer foer de kan selges.

Vet ikke hvordan det er i Norge, men her har de fleste butikker naa glassbeholdere paa rundt 0.5-1 liter hvor kampfiskene oppbevares, og det horer til unntakene at de oppbevares i skittent vann. En del butikker har ogsaa investert i betta barracks hvor vannet fra alle beholderne gaar gjennom et filtrert system, som ogsaa er oppvarmet. Dette er fordi butikkene har skjont at de selger flere fisker dersom de presenteres paa en pen maate. Selv om det er enkelte ansatte som paastaar at de kan leve i bittesmaa kar, har jeg i det siste mott mange ansatte som sier at de synes bittesmaa kar er 'cruel' og at de ikke anbefaler det.

Klart det er ikke ideelt at de skal oppbevares i smaa beholdere i butikken, men det er naa en svaert aggressiv fisk det er snakk om.

Jeg har ikke store problemet med hvordan de avles frem, jeg har mer problemer med at de som er kjopt fra dyrebutikker ser ut til aa vaere mer innavlet, og dermed svakere, enn fisker kjopt fra oppdrettere, og det er hovedgrunnen til at jeg naa kjoper fra oppdrettere.

En kampfisk som trives ligger veldig mye i ro, setter man en kampfisk inn i et vanlig akvarium med andre fisker så ser man ofte at de blir stressa, svømmer fram og tilbake og finner ikke roen, så jeg er ikke enig ar en kampfisk trenger 60 l for og ha det bra


Dette stemmer ikke. Jeg har hatt mange mange kampfisker i kar paa rundt 20-50, artskar som er tilrettelagt for dem med tanke paa strom og planter og huler osv, og ser dem sjelden ligge stille. De har enkelte hvileperioder, men som oftest patruljerer de karet og nistirrer paa alt som ser interessant ut og viser seg for sneglene osv.

Grunnen til at de ikke finner roen i selskapskar, kan vaere fordi de ikke har nok planter og huler til at de foeler seg trygge, for mye stroem eller feil sammensetning av fisk i karet.

En kampfisk som ligger stille mesteparten av dagen kjeder seg, eller er syk. I smaa kar kan de ofte se hele karet paa en gang, og dermed har de ingen grunn til aa roere seg.

Jeg mener de fint kan holdes i kar ned til 20 liter, men det forutsetter at det er riktig innredet med rikelig med planter og huler, slik at de har noe aa undersoeke.
Eg har sett bilder av hvordan hannfisker oppfostres i Asia, og det er ingenting annet enn ren tortur mot fiskene, i følge min evne til å se ting på.

Bittesmå, gjennomsiktige glassbeholdere plassert tett inntil hverandre, slik at hannene konstant er helstresset.
Dette har selvfølgelig sammenheng med plasshensyn/lettvinthet, men det skal visstnok også stimulere størrelsen på finnene...
Det er slik de oppbevares i mange dyrebutikker også, midlertidig. De blir vant til det, og de jeg ser i dyrebutikkene virker ikke stresset. Det er ikke ideelt, men de må oppbevares på en billig måte til de selges. Og de kan ofte ikke bo sammen med andre fisker, og det er ikke økonomisk forsvarlig å gi dem egne, adskilte kar på 15-20 liter. Så da er det eneste andre valget å slutte å selge dem?

Som sagt er det midlertidig, man kan argumentere med at å sende vf fisk fra Sør Amerika til Europa, eller Asia til Australia, også er tortur, fordi de stresses. Men dette aksepteres fordi folk har lyst på disse fiskene og da er det greit å midlertidig stresse dem.

Hipp som happ, synes jeg.
Mvjnz
? Som sagt er det midlertidig, man kan argumentere med at å sende vf fisk fra Sør Amerika til Europa, eller Asia til Australia, også er tortur, fordi de stresses. Men dette aksepteres fordi folk har lyst på disse fiskene og da er det greit å midlertidig stresse dem. Hipp som happ, synes jeg.


Godt poeng i forhold til det med stressfaktorene ja - men utgangspunktet her var det "faste hjemmet" videre, der 2,5 liter anses for å være for lite - er det noen som kommer til å ta denne med Mattilsynet?
Midlertidige boliger som er små, helt greit. Vi bor i knøttsmå lugarer på danskebåten, trange stressende flyturer osv osv.. Det er det faktum at denne fisken blir solgt med en permanent bolig på 2l som blir så feil her..
Enig i det, jeg sier alltid minimum 20 liter for kampfisk, forutsatt at det er riktig innredet.
Én ting er å ha en 2 cm lang yngel/ungfisk i en 2-liters isboks i et par måneder mens man fôrer den opp og venter på å selge eller gi den bort.

Men å legge opp til at en voksen kampfisk skal leve hele sitt liv på 2 liter? Njæh, den var tung å svelge.
Mvjnz
Det er slik de oppbevares i mange dyrebutikker også, [B]midlertidig[/B]. De blir vant til det, og de jeg ser i dyrebutikkene virker ikke stresset. Det er ikke ideelt, men de må oppbevares på en billig måte til de selges. Og de kan ofte ikke bo sammen med andre fisker, og det er ikke økonomisk forsvarlig å gi dem egne, adskilte kar på 15-20 liter. Så da er det eneste andre valget å slutte å selge dem?


Donald
Bittesmå, gjennomsiktige glassbeholdere plassert tett inntil hverandre, slik at hannene konstant er helstresset. Dette har selvfølgelig sammenheng med plasshensyn/lettvinthet, men det skal visstnok også stimulere størrelsen på finnene...


Til og med eg skjønner at en akvariebutikk midlertidig må holde kampfiskhannene i små beholdere (eg har sett en butikk som brukte ugjennomseelige skillevegger mellom karene; et ørlite pluss i hvert fall).
Men å drive en sammenligning her med hvordan de fostres opp (de som eg har sett avbildet), klarer ikke eg å gjøre. Finnes det ikke flasker/beholdere man ikke kan se gjennom i Asia?

Horst Linke, verdens fremste labyrintfiskekspert?, har svært lite til overs for denne praksisen, men det gir nok penger i kassen...
Men de vokser jo ikke opp i disse små flaskene. De leker i store beholdere på rundt 100 liter, og der vokser yngelen opp med søsknene sine. Når de begynner å bli aggressive skilles de, og puttes i små flasker.

Hvertfall slik de gjøres på farmene jeg har sett bilder fra, kanskje noen gjør det annerledes...

Små skillevegger hadde vært noe, men min erfaring er at hvis de alltid deler territoriet sitt med andre fisker, blir de vant til det, og dermed stresses de ikke noe voldsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap