Hvilke akvariemerker har dere?

Jeg syns det er veldig vanskelig med valg av akvarie da det er veldig mange merker ute på markedet. Hvilket merke sverger dere til?

Er det noen bra merker de har på Tropehagen/Buddy/Zoo1 som er å anbefale?
Akvastabil og Aqualine er bra merker.

Sjekk gjerne ut bruktmarkedet, finnes mange rimelige kar til salgs.
Ellers har både Dahls Dyrerike og Aquamanias greie rimelige kar.
Jeg har funnet mange akvarier til en overkommelig sum på nettbutikker (webzoo, dahls, aquamanias o.l), problemet er at frakten koster like mye som selve akvariet (og ene plassen mer også!) Når en bor da ca 60 mil unna (en vei), ikke har bil eller serfikat, så blir det litt vanskelig å skulle hente ett...

Men er det noen merker som er deres favoritter?
Sett etter brukte akvarier da? På rubrikk her og på finn.no? Finnes mye rart der ute, både i positiv og negativ forstand
Jeg har:

Akvastabil(dansk)
Jüwel(tysk)
MP Eheim(tysk)
aquael(polsk)
Denerle(tysk om jeg ikke husker feil)

++ noen ukjente

Kjøper man tyske, danske eller polske akvarier så er det meste bra, ligger mere i hva du liker av design. Blant asiatiske billigmerker er det mere ymse etter min mening.
Inaktiv bruker
Jeg begynte med et såkalt billigmerke og startpakke og i ettertid ser jeg at det var egentlig ganske mye for pengene og mer enn bra nok.
Jeg har et atlantis 60 starkit opplegg.... Finner ikke noe info om det men virker helt greit selvom varmekolben var ubrukelig men ellers flott
Jeg har et gammelt akvastabil som jeg så langt er fornøyd med. Har ikke hatt det veldig lenge, men det er kjøpt brukt av noen som også hadde hatt det leeeenge uten tegn til lekasjer eller annet uff.

I tillegg har jeg et (brukt) kar fra en asiatisk forhandler, AA Aquariums. Det er kjempekjekt, med veldig gode løsninger. Godt og solid skap til å stå på, i plast så det ikke er så farlig med vannsøl, fast topp med lysrør, romslig filterkasse med muligheten til å bytte pumpe om man vil, lufting i toppen, men ikke så mye at fisk kommer seg ut, forluke som kan lukkes ordentlig slik at ikke fisk kommer seg ut der heller, og i det hele tatt veldig praktisk opplegg. Etter å ha knotet rundt med lystopp og dekkglass på Akvastabilen så føles AA Aquariums karet som en nytelse.
siande
Sett etter brukte akvarier da? På rubrikk her og på finn.no? Finnes mye rart der ute, både i positiv og negativ forstand

Jeg har kikka både på rubrikk her og på Finn.no. Ingenting av interesse (kanskje for de som er intressert og har plass til ett akvariet på noen a 500 liter...) Men siden jeg er nybegynner så tror jeg jeg vil starte med noe litt mindre, rundt 120-150 l var planen

Vannelement
Jeg begynte med ett såkalt billigmerke og startpakke og i ettertid ser jeg at det var egentlig ganske mye for pengene og mer enn bra nok.

Det dumme med disse startpakkene er at det er så få liter i de. Ellers så virker jo de helt topp. Om du mener slike AquaKids? Eller finnes det andre typer startpakker kanskje?
SiljeO
[QUOTE=siande]Sett etter brukte akvarier da? På rubrikk her og på finn.no? Finnes mye rart der ute, både i positiv og negativ forstand

Jeg har kikka både på rubrikk her og på Finn.no. Ingenting av interesse (kanskje for de som er intressert og har plass til ett akvariet på noen a 500 liter...) Men siden jeg er nybegynner så tror jeg jeg vil starte med noe litt mindre, rundt 120-150 l var planen

Vannelement
Jeg begynte med ett såkalt billigmerke og startpakke og i ettertid ser jeg at det var egentlig ganske mye for pengene og mer enn bra nok.

Det dumme med disse startpakkene er at det er så få liter i de. Ellers så virker jo de helt topp. Om du mener slike AquaKids? Eller finnes det andre typer startpakker kanskje?

Det fins VELDIG mange flere startkit's en aqua kids.. Men som du sier er di som regel få liter.. Meste jeg har sett i start kit er 90L (start kit fra produsent) Ofte sett kit som butikken har satt sammen og bestemt pris på
har et Elite waterhome 160l akvarie som vart kjøpt på Dahls Dyrerike for 1850kr er veldig fornøyd med det hvertfall (untatt pumpa som bråkte noe jævelig!!) [URL=http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=34&idkategori=7&startrow=][/URL]
Jeg har en Juwel Rio 240, kjøpt på Dahls for 4000 har og en Akvastabil 250 kjøpt komplett med innvendig bakgrunn+++ på dahls for 4900

(Dahls er en fin butikk)

(jeg er ikke ansatt der, men er en meget fornøyd kunde)
Har ett AA aquariums på 70 liter og 2 wromak, 170 og 450 liter er fornøyd med begge.

Har også hatt Akvastabil som jeg er kjempefornøyd med.

Vidar
Fraktpriser
Du burde undersøke fraktprisene hos Akvasia. Jeg betalte 500.-
tilsammen i frakt av 2 stk. Rio(125 og 180) til Kr.-Sund i 2009.

Men prisen på akvariene er noe dyrere der........
Har ikke peiling, kjøpte brukt.
Så ett identisk kar, buet front og samme litervolum på nettet under navnet/merket "basic"
Jeg er alltid kvalitetsbevist, men kan ikke helt se hvordan glass og silikon kan skille seg så veldig ut, om glasstykkelsen er riktig eller tykkere og silikoneringen er gjort riktig.

Noen som kan forklare forskjellen?
Tetra-frelst
Du burde undersøke fraktprisene hos Akvasia. Jeg betalte 500.- tilsammen i frakt av 2 stk. Rio(125 og 180) til Kr.-Sund i 2009. Men prisen på akvariene er noe dyrere der........

Jeg la ut spørsmål om Akvasia nettbutikk her: men jeg har ikke fått noe svar...

Generelt sett så virker det som det er "hundre" merker der ute, og det finnes endel dårlige billig- merker. De vil jeg selvfølgelig styre unna, for når jeg vil selvfølgelig kjøpe kvalitet når jeg først bruker såpass med penger på ett akvarie. Det skal være ett jeg har i mange år fremover. Problemet er jo bare å vite hvilke som er bra og ikke...
Inaktiv bruker
SiljeO

Det jeg fikk første gang var på 96 liter.. igrunnen passe som startakvarium det altså Så fikk jeg større og større akvarier og såkalt litersyke, men nå foretrekker jeg faktisk mindre akvarier på maks 63 liter, og har funnet fisker jeg liker og som trives i små akvarier. Mindre jobb og enklere synes jeg, men det kan nok diskuteres i det vide og brede...

Kommer altså helt an på hva slags fisk man skal ha og hvor krevende de er både for størrelse på akvariumet og vannverdier osv. Når man har fått litt kunnskap om hva som skal til, så blir det enklere å holde mindre akvarier også.
Juwel rekord 800 (110L) 3-4mnd gammelt.
Mp Eheim (96L) Står til innkjøring.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap