Nytt akvarium, juwel eller wromak?

Hei,

Jeg har tatt en pause fra hobbyen i noen år, men skal nå kjøpe inn et kar igjen. Jeg har tidligere kun hatt Juwel Rio kar i forskjellige størrelser. Jeg har alltid endt opp med å fjerne den medfølgende pumpa, og har også fjernet selve "huset" som pumpa og filter har sittet it. Så har jeg i stedet kjøpt en utvendig Eheim pumpe, synes den har klart jobben bedre.

Valget står mellom Juwel Rio 400 sort, eller Wromak 450 sort. Begge kommer med 2 x T5 lys, og bord, men Wromak leveres uten pumpe. Wromak er 900 kr billigere, og 50l større, men da må jeg kjøpe en pumpe til rundt 2-3000 kr, så Wromak løsningen ender opp med å bli dyrest likevel. Spørsmålet blir da, er pumpene som følger med Juwel karene gode nok, eller ligger de fortsatt etter utvendige pumper som Eheim prof/Fluval FX-5? For øvrig har jeg tenkt å kjøpe en ekstra lysbjelke. så det blir 4xT5 totalt.

Synspunkter, tips, erfaringer?

Mvh
Øyvind
Dette er bare mine personlige erfaringer:

Innvendige filtre er sjelden (aldri?) like gode som utvendige.

Selve karene til Wromak er gode, men lysarmatur og bord når ikke helt opp til Juwel-standard. Jeg har hatt et Juwel Rekord 160 og har nå et Wromak 840.

Jeg er nå på mitt andre Wromak-skap, fordi det første begynte å sprekke opp pga. feilplasserte beinknotter som ga skjev belastning. På det nye skapet flyttet jeg knottene før jeg satte det opp, så det hodler fortsatt stand.
Jeg har bare Juwel kar med innvendige filter. Føler det er tryggest å holde alt vannet i karet selvom man får bedre plass/filtrering ved å skifte til utvendig filter.

Innvendige filter fungerer bra til mitt bruk, men det er selvfølgelig avhengig av hvor mye man belaster økosystemet i karet. Bruker man utvendig filter (større) kan man ha mer fisk i enn med et innvendig.

Det blir vel mere støy også ved bruk av utvendig filter.
Rio 400 er på 450 liter - akkurat som Rio 300 er på 350 liter.

Rio 400 blir levert med 2 armaturer som hver har 2x54W. Kjenner ikke til Wromak.

Har selv utvendige filtere på mine Juwel kar, for å få bedre filtrering.
Dette er litt på siden av det trådstarter spør om, men relatert til kommentarene om at utvendige filter er bedre enn innvendige. Jeg betviler forsåvidt ikke påstanden, men lurer på om noen kan være mer konkrete på hvorfor? Jeg har selv Juwel Rio med innvendig filter, under innkjøring. Med et utvendig filter hva er det man først og fremst ønsker å oppnå. Er det en større kapasitet ift nitrifikasjonsbakterier, slik at man kan ha takle avfallstoffer fra flere fisk uten vekst av amoniakk og nitritt? Eller er det at man legger bedre til rette for denitrifikasjonsbakterier som forbruker nitrat, slik at man slipper å skifte vann så ofte?
Kan gå god for at lyset til Wromak er temmelig labert mht byggekvalitet, har en 112l og 300l og på begge lysbjelkene er plasten morknet. Tennerne lar seg dårlig skifte uten at du ødelegger noe og på 300 literen kan man se antydning til at den har smeltet og blitt deformert flere steder. Blir nok å bytte ut begge lystoppene med nye av typen Woha.
MrSpock
Rio 400 er på 450 liter - akkurat som Rio 300 er på 350 liter. Rio 400 blir levert med 2 armaturer som hver har 2x54W. Kjenner ikke til Wromak. Har selv utvendige filtere på mine Juwel kar, for å få bedre filtrering.


Takk for oppklarende info Jeg ble villedet av info som Akvasia har om Juwel Rio 400:
Volum: 400 liter
Lys System med elektronsisk ballast 2 x 54 watt t-5

Stavefeilen i "elektronsisk" er jo også en indikasjon at det har gått litt fort i svingene hos de.
Ser ut som folk ikke er fornøyd med hverken bord eller belysning hos Wromak. Det er jo ganske mange tusenlapper man snakker om her, og dersom hverken bord eller belysning holder god standard blir valget enkelt. Da blir det Juwel igjen, så får tiden vise om jeg bytter ut den innvendige pumpa med en utvendig.

Takk for innspill, da er det bare å vente på innflytting i ny leilighet, så blir det akvarium igjen.
Nå veit ikke jeg hva budsjettet ditt er men akvastabil har sluppet en ny meget bra serie som heter move. Kommer led lys og sump om man ønsker det. Verdt en kikk.
nooby
Dette er litt på siden av det trådstarter spør om, men relatert til kommentarene om at utvendige filter er bedre enn innvendige. Jeg betviler forsåvidt ikke påstanden, men lurer på om noen kan være mer konkrete på hvorfor? Jeg har selv Juwel Rio med innvendig filter, under innkjøring. Med et utvendig filter hva er det man først og fremst ønsker å oppnå. Er det en større kapasitet ift nitrifikasjonsbakterier, slik at man kan ha takle avfallstoffer fra flere fisk uten vekst av amoniakk og nitritt? Eller er det at man legger bedre til rette for denitrifikasjonsbakterier som forbruker nitrat, slik at man slipper å skifte vann så ofte?


Min erfaring er at karet fungerer mye bedre med et kraftig overdimensjonert filter. Vannverdiene holder seg mer stabile. Mindre algevekst, bedre fisketrivsel.

Kar jeg har hatt problemer med - har fungert bedre etter å ha byttet til et kraftig overdimensjonert filter.

Skifter 10-30% vann ukentlig i alle karene jeg har allikevel.

Så vil jeg også gjerne ha mulighet til å bruke filtermedia som Eheim Substratpro - blåsvamp og slikt forbinder jeg mest med partikkelrensing.

Ser at det er mulighet å ha litt slik filtermedia i en kurv i Juwel filteret - det ville jeg benyttet hvis muligheten var der. Kanskje til og med mulig å bygge om litt, slik at flere liter kan brukes?

Personlig synes jeg også at boksen i hjørnet ødelegger mye av utseendet til en ellers fin møbel.

Støy eller vannlekkasjer har jeg ikke hatt noe problem med, har brukt Eheim og JBL filtere i +10 år. Alle fungerer perfekt den dag i dag.



nooby
relatert til kommentarene om at utvendige filter er bedre enn innvendige. Jeg betviler forsåvidt ikke påstanden, men lurer på om noen kan være mer konkrete på hvorfor?

Ett ord: Volum.

Det er få akvarister som er villige til å bruke like mye innvendig akvarieplass til filter, som utvendig.

Men om du setter opp et filter som tar 5-10% av akvarievolumet inni akvariet, så blir det like bra som et tilsvarende stort utvendig filter (bortsett fra at det kanskje blir litt mer stress og søl med rens). Det er selvsagt ingenting som stopper deg, men hvis du setter av så mye plass innvendig, så er du i hvert fall ingen typisk akvarist.

Sumpfilter er det beste, altså at du har et eget akvarium som bare inneholder filtermateriale, gjerne skjult under hoved-akvariet. Skal man kalle det innvendig eller utvendig? Åkke som, så sier det seg selv at en 160 liters sump under et 250-liters akvarium er nærmest uslåelig når det gjelder å få stort filtervolum.

Pumper må selvsagt dimensjoneres noenlunde etter filtervolumet.
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap