Hva kan man egentlig forvente seg av dyrebutikker?

[Jeg tenker da på rett informasjon som f.eks riktig sammensetning av fisk. Når jeg sier til dyrebutikken at jeg har guramier fra før bør jeg ikke da bli frarådet at regbuefisk ikke går så godt sammen med rolige fisk, da de lett kan bli urolige av de stressede regnbuefiskene? Har riktignok bare to av dem men det blir og er to for mye, dessuten skulle regnbuefisken vært flere da det er stimfisk. Det er bare så ergelig når man finner ut sånn i ettertid. Burde jeg få bytte disse da jeg regelrett føler meg lurt. Hva mener dere?
Det er ditt ansvar som dyreeier å tilrettelegge for dyret før du går til anskaffelse, det står til og med i dyre-velferdsloven. Men, klart de burde si noe om det i dyrebutikken, men de kan ikke ha kunnskap om hver eneste fisk. Så dem skulle i samarbeid med deg, sjekket dette og funnet ut hvordan dem går sammen. Men, det er fortsatt ditt ansvar.
Ansatte i dyrebutikker er der for selge deg mest mulig, ikke for å lære deg opp. Du er selv ansvarlig for å ha de kunnskapene som trengs for å holde kjæledyr (inkludert akvariefisk). De vet ofte veldig lite om fisk og akvaristikk generelt. Hvis du spør dem "går disse fiskene sammen med xxx" eller "passer disse i et 60 liters akvarium" får man som regel svaret "det går så fint, så !". Og det gjør det jo ikke, alle de trådene vi har her hvor folk har problemer "fordi dyrebutikken sa...." er bevis nok på det.
Ja det er mitt ansvar, enig i det men lell....Da jeg sier at jeg har guramier og spør om de passer med dem, da bør de vel ikke si:" Ja det skal gå bra" Hadde vært bedre da å si at man ikke vet, jeg personlig syns de har en del av ansvaret når de påstår noe som ikke er sant.
Klart, de burde ikke si at dem går sammen. men det er faktisk ganske vanlig, de kan ingenting om fiskene, kun navnet som står på lappen når dem kommer.
Problemet er at de ikke har peiling på hva slags krav fiskene har, ofte er de uvitende om de enkleste ting, som at neontetra og sverddrager ikke passer sammen. Faktum er at de vet så lite at de ikke er klar over alt de ikke vet De svarer ikke "jeg vet ikke", for det har de lært å IKKE si. Og det er mulig de selv tror på det de sier, jeg vet ikke.
Heldigvis fins det noen (veldig få) dyrebutikker hvor de fleste ansatte kan sine ting, men det er sjelden i kjedebutikkene.

Så igjen : det er ditt ansvar å sjekke ut dette selv FØR du drar for å kjøpe fisk, så det er ingen vits i å skylde på dyrebutikken.
Ja. Men det burde være obligatorisk med et kursbevis for ansatte i dyrebutikker Det hadde spart folk for mye unødig frustrasjon, samt at alle fisker fikk de beste levevilkår.
Noe kursbevis tror jeg er helt urealistisk. Dyrebutikker bruker mye vikarer og ungdom som ikke kan noe om fisk/akvaristikk, og de ville ikke få bemannet butikkene sine hvis alle måtte ha "kursbevis". De lærer noen grunnleggende ting om salg og om kassa, that's it. Men kanskje de fikk jobben fordi de kunne mye om katter eller fugler ? En god del av den kunnskapen du synes å vente deg er nokså avhengig av at vedkommende faktisk har en del erfaring som akvarist. Det er, som sagt, urealistisk å vente.
Som silver nevner over her, det er ganske få dyrebutikker som bare har fisk. De har som som regel utstyr til Hest, hund, katt, hamster, reptiler, diverse små rotte/hamster-pest&plagedyr osv. Da er det lite sannsynlig at enhver student som jobber der kan, eller er interessert i fisker.

Man må dessverre være litt realistisk om situasjonen, selv om det i en ideell situasjon selvfølgelig skulle vært annerledes. Er det en lokal dyrebutikk så skjønner man fort hvem man kan spørre om hva, hvem som faktisk er interessert i fiskene.
Som en som studerer Service, så må/burde en butikkansatt ha kunnskaper om det de selger. Når jeg jobbet i dyrebutikk så hadde vi en som vi kan kalle for sjefen for akvarie avdelingen der ble jeg lært opp hvor mye fisk skal være i ett så stort eller lite akvarium eller hvilken fisker kunne gå i lag osv.

Selvfølgelig vil det være noen dyrebutikker som ikke har slike personer med slikt kunnskap og da kan ting gå fort i spinn. Eksempel er på Tropehagen på Bergens Hus(Bystasjonen) der de ikke følger opp fisker de får inn. Når jeg var der på tirsdag(?) så jeg flere kampfisker dekket av sopp, både døde og halvdøde, jeg sa ifra og de kastet de bare i søppla(selv de halvdøde) og sa de ikke hadde tid til å sjekke opp på fiskene heile tiden.
Og det er bullshit, for det skrek bare på dårlige rutiner.
Når jeg jobbet på Zoo-1 i Førde fikk jeg grei beskjed å følge rutinene de hadde fra gjøre reint hos smådyrene, gi mat til dyrene og sjekke i akvariene til sist for å se om fiskene hadde det bra og for å plukke ut avdøde. Og dette måtte gjøres innen en time før vi åpnet dørene. Beste var at de ga ansatte små prøver online der en skulle teste kunnskapene våre i dyre/fiskehold og produkter.
Det er varierene, men når du finner en dyrebutikk med kunnskaper om det de selger så hold på dem når du finner en slik butikk, de er sjeldne noen ganger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap