Merkelig fisk

Noen som kan hjelpe meg med å identifisere denne?
Har fått beskjed om at den er en type slørhale, men den er nesten kulerund..
Jeg har ikke sett denne typen før, men jeg er jo helt fersk da..
Syntes det lignet på en pearlscale, en meget lite svømmedyktig sak. Helt og holdent menneskeskapt, og har det tvilsomt godt.

Personlig menger jeg at slike fisk skulle vært forbudt å selge
Helt enig med Frank. Så de hos Tropehagen i forrige uke. Der ble de benevnt som golfball-gullfisk. Stakkars fisker. Ingen mulighet for å svømme normalt.
golfball, ja. stakkars fisk... sett de med oppblåste kinn og.. ser ikke bra ut.
Plussmedlem
Zafi: Er det du som har tatt det bildet av gullfisken? Det var eit fint bilde, sjølv om gullfiskvarianten er kjip. :-P
Holger Lockertsen
Zafi: Er det du som har tatt det bildet av gullfisken? Det var eit fint bilde, sjølv om gullfiskvarianten er kjip. :-P

Må henge meg på unge Herr Lockertsen om kvaliteten på bilde. Det var virkelig flott. Så også noen liknende individer hos Tropehagen for noen dager siden. De gikk der under navnet ballong-gullfisk. Er vel ikke fryktelig imponert over butikker som fører fisk som åpenbart har blitt "tuklet" med, for å oppnå spesielle farger og fasonger som kan være lette og selge fordi de ser ut som "missfostre" kontra slik de opprinnelig skal se ut. Man kan ofte tydelig se det går utover fiskens livskvalitet. Flere av disse raringene har både vanskelig for å svømme, ta til seg næring og er i mange tilfeller er de heller ikke forplantningdyktige. Og jeg, som den storkjefta østfolding jeg er, kjefter de som jobber i dyrebutikken huden full......... Jeg er vel ikke altid en kjekk kunde å få på besøk for å si det sånn

Så et lite råd til deg ut fra min personlige mening. Studèr fisken din godt, og merk deg om den har noen slags form for deformasjon som gjør at det blir vanskelig for den å spise, svømme etc. De aller fleste fisk er veldig grasiøse i sine bevegelser når de svømmer. Ser sjelden det på disse fiskene. De nærmest stabber seg bortover i rykk og napp. Viser den slike tegn, synes jeg den skal få slippe, for da er det ganske åpenbart at den lider. Jeg mener overhode ikke å si at din fisk bør avlives umiddelbart for det finnes jo helt sikkert noen slike raringer som kan ha det helt greit i et akvarium også. Men jeg vil oppfordre deg til å studere fisken nøye, og gjør deg opp din egen mening om fisken din vil leve godt slik den er skapt. Synes det er bedre å sende de til fiskehimmelen hvis de ikke oppfører seg normalt iallefall.

Sier jeg som blir oppriktig lei meg, og blir våt i øynene hvis det blir borte en neontetra liksom...........
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap