Ciklide - type?

Kan noen hjelpe med navnet på disse to?
Nederste fisk minner mistenkelig mye på en rød zebra, av den røde varianten. Litt vanskelig å se kjønnet ut fra bildet, men regner med at det er en hanfisk.

Den øverste er jeg svært usikker på hva er, så det overlater jeg til noen andre å spekulere i
Takk skal du ha Frank. Forresten hvor er det best utvalg i Malawi i Norge? Det går rykter om en låve sørpå?
Øyvind Ludvigsen
Forresten hvor er det best utvalg i Malawi i Norge? Det går rykter om en låve sørpå?

Aner ikke I alle fall ikke på mine breddegrader
Jeg ser du har holdt på i 5 år. Jeg startet for 6 uker siden! En hunn av Malawi går å tygger. Har laget egen klekkekasse i 720 literen men vil ha et eget akvarium for yngel og tyggende hunner. Hvor stort bør det være? Har i dag et 8 kantet akvarium for yngel fra hagedammen med Gullfisk i tillegg til det store. Du nevner tekniske løsninger. Jeg skal installere automatisk / halv automatisk vannskifte i 720literen. Har du erfaring med løsning?
Ett "fødekar" bør være litt størrelse på, slik at hun ikke stresses unødig. 2-3 liter pr cm fisk er ett absolutt minimum, gjerne det dobbelte.
Skal yngelen vokse opp i dette, må selvsagt de også ha masse plass, og da er det like greit først som sist å ha ett kar på 80-150L klart.
Hvor stort kommer mye ann på antall yngel som normalt sett gis fra de ulike artene, og hvor fort dem vokser.

Når det gjelder automatisk vannbytte, er dette genialt. Løsningene på dette er mange, hva som er best tør jeg ikke uttale meg om.
Selv ville jeg nok satt opp dette med en enkel overrenning, med en rist.
En nivåføler, som stenger vannet inn, om ikke vannet renner ut (dersom død fisk\ planteblader tetter risten), er viktig. Blir fort vått om vannet bare fortsetter å strømme inn, uten at det renner ut der det skal.

Vær obs på at du bør ha noe som hele tiden korrigerer vannverdiene ved automatisk vannbytte.
Til Malawi ville jeg nok satt opp ett ekstra utvendig filter, det jeg hadde brukt korall\ skjellrester i stedet for vanlig filtermasse.
Mengden finner man ut av med hyppige tester.
Øyvind Ludvigsen
Takk skal du ha Frank. Forresten hvor er det best utvalg i Malawi i Norge? Det går rykter om en låve sørpå?

kan det være santron tro ?
Inaktiv bruker
Santron
Øyvind Ludvigsen

Er nok Santron du har hørt om. Har hørt mye godt om denne butikken, men aldri selv fått vært der. Tror den ligger en plass på østlandet.

edit: Stina kom før meg..
Larsi
[QUOTE=Øyvind Ludvigsen]Takk skal du ha Frank. Forresten hvor er det best utvalg i Malawi i Norge? Det går rykter om en låve sørpå?

Er nok Santron du har hørt om. Har hørt mye godt om denne butikken, men aldri selv fått vært der. Tror den ligger en plass på østlandet.

slo deg med ti sekunder

Santron har et vanvittig utvalg og innehaveren er kyndig som få ut i fra mitt inntrykk ihvertfall
Takk Frank! Jeg tengte å legge 10-12mm plastrør permanet fra akvariet over kanten uten å ta hull på akvariet. Dette røret skal ha en stengekran/ventil og gå ned i vaskerommet i sokkelen på huset. Problemet vil vel være å få tilvakum slik at det starter å renne når jeg skrur opp krana. Det samme med nytt vann inn. Monteres et meget nøyaktig blandebatteri i vaskerummet hvor rør to er festet og går gjennom gulvet opp i akvariet over kanten på mosatt langside av akvariet. Tror jeg... Nå blir det innkjøp av enda et akvarium da... til yngel. Må opp på Finn.no å søke. Dagens løsning ser du her. Ikke le....
Blir jo ganske OT dette med automatisk vannbytte i tråden om ID av fiskene

Men om jeg forstår deg rett, skal du manuelt koble inn og ut vannbyttet?
I så fall, er en magnetventil på slangen genialt. Bruk gjerne en beregnet til vaskemaskiner.
Du får også kjøpt en sak du setter rett på krana, en In&Out kobling. Ut i fra det jeg forstår av innlegget ditt, ville en slik være genial for deg
Du trenger jo ikke bruke slamklokka
Takk skal du ha. Jeg må lære meg dette med tråder i dette fora. Men når man kommer bort i eksperter er det lett å spørre i vei...
Kan dette være en Placidochromis milomo (Super VC10)?
Har snakket med Santron og de vil ha beste utvalg i sitt sortiment i november.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap