Malle???

Jeg har to gule maller i karet mitt,men jeg aner ikke hva den heter... Og plantene mine er nå nesten spist opp,og jeg tror det er de som er synderne... noen som vet hva navnet på gule maller er?
Det må nok bedre forklaring eller helst et bilde til for å kunne svare på dette. Sannsynligheten er stor for at det er albino ancistrus, men det er umulig å svare sikkert på uten bilde.

Det holder forøvrig å poste innlegget i ett forum. Dobbeltpostinger vil bli slettet.
ok,beklager,er ny innpå her skjønner du. Jeg har ikke kamera tilgjengelig nå,så jeg får ikke tatt noen bilder.
Hei

Kan det være en kinesisk algespiser?

Vet at mange har sånne i begynnelsen, men har ikke hørt at de spiser på plantene...

Mvh Sondre
Er den slank og torpedoformet med en liten sugekopp på munnen er det en Kinesisk algespiser. Har den bredt hode og nokså store finner den kan slå ut eller folde sammen, og en stor sugemunn med raspende tenner i, og eventuelt barter, om det er en hann, så er det nok en albino- eller gul ancistrus, dvs en som ikke er helt albino men har farger på øynene.I linken til Mona ser du tydelig den store sugemunnen til Ancistrusen på et av de andre bildene.
Får de PlecoMin av deg, eller noe annet med Spirulinaalger? Hvis ikke er det ikke rart de spiser plantene dine. De kan også få frosne erter, som du tiner i litt vann, og tar av det ytterste skallet ved å klemme på den så de to indre halvdelene av erten kommer ut. Squash og Agurk kan tres inn på en teskje. Salat/Kinakål som du knuser litt mellom fingrene og planter i bunnen er også fin mat for dem. Pass på å ikke gi for mye, og å plukke ut uspist for etter noen timer om du er uheldig å gi for mye. Da er det greit å ha den festet til en skje.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap