- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilke type tetraer er disse to?
Hvilke type tetraer er disse to?
Postet 21.11.06 kl 21:25
Endret: 21.11.06 kl 21:30
Her er bildet av den ukjente fisken:
Kan det være [url=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8227&tab=3 ] Astyanax bimaculatus[/url]?
Kan det være [url=http://akvaforum.no/profile.cfm?id=8227&tab=3 ] Astyanax bimaculatus[/url]?
Postet 21.11.06 kl 21:29
Postet 21.11.06 kl 21:31
...
den første er rødmunnstetra og den andre er kobbertetra
Postet 21.11.06 kl 21:39
BenderPrøv Rødnesetetra, tror det er nærmere :)
Den med rødt hode kan være Rødnesetetra. Da jeg søkte, kom Rødmunntetra også opp, så jeg tror det er det jeg har.
Men, hva er den andre, fargeløse karen da?
Postet 21.11.06 kl 21:42
Endret: 21.11.06 kl 21:43
Postet 21.11.06 kl 21:45
Postet 21.11.06 kl 21:46
Postet 21.11.06 kl 22:14
Postet 21.11.06 kl 22:27
Fredrik Andersenden første er rødmunnstetra og den andre er kobbertetra:)
Den første er rødmunnstetra (rødhodetetra). Men den andre er ikke en kobber, fordi kobbertetra har hvite tupper på alle finnene. Men den andre klare jeg ikke å finne ut av.! Kan godt være en Astyanax bimaculatus uten at jeg er sikker.
Postet 21.11.06 kl 23:36
Postet 22.11.06 kl 08:39
Postet 23.11.06 kl 12:36
Postet 23.11.06 kl 21:48
Postet 24.11.06 kl 12:36
Hvor stor er den?
Er den liten kan det kanskje være en type Lyktetetra? Den finnes både som ekte og falsk variant så vidt jeg husker. Hadde et par sånne som barn, og husker at de var utrolig kjedelege i fargene, dvs. de hadde jo bare den svakt lysende flekken på halerota, og en mørk flekk bak. Ellers var de sølvfarvede/grå, så vidt jeg husker. Hemigrammus ocellifer, står i fiskedatabasen.
Av de som det finnes bilder av her, er denne den som ligner mest. Har ikke sjekket om de lever i samme omsåde som Rødnese/Rødhode-tetra, men det kan du jo sjekke selv. Bildet i databasen er ikke så likt den jeg hadde, men det er mulig den jeg hadde var 'falsus'-varianten. Den var også en tetra, men er ikke i fiskebasen, muligens fordi den ikke er vanlig i akvarier lenger(Dvs. det kan jo hende den ike er en Hemigrammus lenger, fiskene har jo byttet navn stadig vekk).
Sent på 70-tallet var utvalget ikke så stort, og klassifisering og navngiving av fisk var enda mer uryddig enn i dag. Utvalget av andre mer spennende/lettsolgte fisker er mye større i dag, så det kan hende den rett og slett ikke er kommersielt interessant lenger, og derfor ikke lenger importeres til/avles i Europa.
De jeg hadde ble aldri mer enn 2-3 cm. lange, men det kan jo ha en del med foringen å gjøre også...
Av de som det finnes bilder av her, er denne den som ligner mest. Har ikke sjekket om de lever i samme omsåde som Rødnese/Rødhode-tetra, men det kan du jo sjekke selv. Bildet i databasen er ikke så likt den jeg hadde, men det er mulig den jeg hadde var 'falsus'-varianten. Den var også en tetra, men er ikke i fiskebasen, muligens fordi den ikke er vanlig i akvarier lenger(Dvs. det kan jo hende den ike er en Hemigrammus lenger, fiskene har jo byttet navn stadig vekk).
Sent på 70-tallet var utvalget ikke så stort, og klassifisering og navngiving av fisk var enda mer uryddig enn i dag. Utvalget av andre mer spennende/lettsolgte fisker er mye større i dag, så det kan hende den rett og slett ikke er kommersielt interessant lenger, og derfor ikke lenger importeres til/avles i Europa.
De jeg hadde ble aldri mer enn 2-3 cm. lange, men det kan jo ha en del med foringen å gjøre også...
Postet 28.11.06 kl 19:15
Endret: 28.11.06 kl 19:19
AkvariedillaEr den liten kan det kanskje være en type Lyktetetra? Den finnes både som ekte og falsk variant så vidt jeg husker. Hadde et par sånne som barn, og husker at de var utrolig kjedelege i fargene, dvs. de hadde jo bare den svakt lysende flekken på halerota, og en mørk flekk bak. Ellers var de sølvfarvede/grå, så vidt jeg husker. Hemigrammus ocellifer, står i fiskedatabasen. ...
Så ikke svaret for nå. Det kan være Lyktetetra, men på bildet ser det ut som om den har en rød flekk over øyet. Den jeg har er totalt fargeløs, borsett fra grå og svart.
Det nærmeste jeg kommer er Costellotetra, men bildet er litt uklart til å se skikkelig.
Postet 29.12.06 kl 20:35
Inaktiv bruker
.
For meg kan det se ut som en ung kongo tetra. Er ingen ekspert, men ligner fælt på noen jeg hadde.
Postet 02.01.07 kl 16:13