Hva slags malle er dette?

Denne karen, eller dame vil jeg tro da denne mangler fullstendig anntydning til "barter", har bodd hos meg i over to måneder. Er forferdelig "sjenert". (les: engstelig) Den merker om jeg nærmer meg akvariet og forter seg under tre-rota og gjemmer seg. Men i kveld klarte jeg lure mallen, og endelig fikk jeg tatt et bildet.
Da denne ble kjøpt, fikk jeg oppgitt et navn jeg har søkt både i akvariebøker og på nettet etter - uten et eneste treff. Feil navn anntagelig, ikke første gang de har gitt meg feil navn i denne forretningen.
Så nå lurer jeg på om noen her i forumet kan hjelpe meg. Hva heter mallen?
Det ligner på en gibbiceps
Hvilket navn fikk du oppgitt da?
Eller pleco?
Takk Silje for dine forslag.
Husker dessverre ikke navnet jeg fikk oppgitt. Kastet lappen med det, da mine søk ikke gav resultater.

Jeg synes min malle er så mørk.
Og er ikke sikker på om jeg synes den ligner noen av disse eller ikke.
Så på et av bildene ( gibbiceps ) at den litt mørke orange fargen den har på finnene, er likens.
Jeg har ikke kunnskap nok til å vite særlig mye om fargenyansene på de ulike sugemallene. En art kan vel ha noe ulike farger, ulik styrke i fargene.

Hjelpe meg om det er en av de du nevner.
Mitt største akvariet er kun 222 liter - og disse blir store!
Vist går jeg med planer om større kar, men ikke de første månedene.
Er mange på forumet som har mer peiling på maller enn meg... Begge de jeg nevnte er vanlige akvariefisker. Var den dyr?
Er den oransje på halefinnen også? Jeg søkte på pleco, da dukker det opp mange maller uten barter.
Den kostet vel 200 kr såvidt jeg minnes.
( husk at jeg bor i utkant norge, og prisen ligger her høyere enn i storbyene )
Nei halefinnen er ikke orange - iallefall ikke så markert som de andre finnene, kanskje en liten smule.
Glemte å si Sile; du skriver at andre her har mer kunnskap enn deg om maller. Greit det. Men synes det er koselig og flott at du prøver hjelpe meg uannsett jeg.
Synes det er artig jeg...Hadde en slik sjenert en selv engang Så snart det var bevegelse utenfor glasset, gjemte den seg. Men om en satt en stund og vente, kom den svømmende med finnen opp. Fine fisken Tror det var en gibbiceps, kostet 80 kr den vesle tassen, men det var i 1998, tror jeg. I Volda, kan jo betegnes som utkant det...
Når det gjelder maller, er natta den beste tiden å se dem på. De fleste sugemaller er nattaktive. "Noen" har alltid en lommelykt stående i stua...
Jeg hadde/har også en skikkelig sjenert malle, men i det siste har den blitt mer fortrolig. Og nå viser den seg både titt og ofte. Jeg har til og med fått lov til å ta en del bilder av den. Jeg tror en av grunnene til at den har blitt litt mer sosial, er at den egentlig ikke har noe valg hos meg. Det er såpass tett mellom mallene i akkurat det akvariet, at man *må* være frampå hvis man skal ha god nok tilgang til mat. En ting er ihvertfall sikkert: i det akvariet er det kjemisk rent for alger...

Men, til malla di: En eller annen type pleco er det ihvertfall, men jeg tviler meget sterkt på at det er en Gibbe (Gibbiceps). Jeg tviler også på at det er en vanlig pleco. Men, noe nærmere svar enn det, kan jeg ikke gi. Det eneste jeg kan tipse deg om, er å ta en titt i listen over L-maller her på AF (du finner det under kunnskapsbasene). Der er det mye "snacks" å velge mellom
Her er en med litt rødt på, som selges for 199,- kr hos Aquazoo. Kan med litt velvilje ligne bittelitt Nå er ikke øyemålet mitt godt, men tror din er større enn max. størrelsen allerede... L-147
Blir spennende å se hva det er
Forresten: jeg trekker tilbake utsagnet om at det ikke er en vanlig pleco. Den ligner faktisk. Men, prisen ligner ikke i det hele tatt.

Her er forresten linken til den plecoen som man vanligst finner i handelen. De fleste selges under navnet Hypostomus Plecostomus (som det ble linket til over her), men jeg har ennå til gode å finne en som faktisk er det. De selges altså under feil navn. Hypostomus er faktisk sjeldne i handelen nå, selv om man "ser" dem i butikken overalt.
Kanskje prisen var litt sprek siden det var litt størrelse på den? Har bodd hos Lillian i 2 mnd. Vokser vel ikke så styggfort?
Men den ligner mer på den siste Den plecoen som er i handelen og oftest blandest med den første jeg henviste til.
Takk til dere begge.
Ja jeg vet ikke. Men jeg skal studere bildene mer - og mallen min.
Har fler maller, men de er ikke så sjenert av seg som denne er. Og ja, jeg bruker titte ekstra på dem når lyset slukkes.

Det med prisen; skulle vært atskillig høyere om dette er en plecto? Eller mindre?
Kan nevne at prisene er høye her. Og kunnskapen i forretningen meget dårlig.
Til prissammenligning kan nevnes at en Platy koster kr 50. En corydoras kr 80. Min sugemalle Panaque Golden Stipe kostet kr 350. Mine Ancistus, albino, kostet kr 200 pr stk.
Men det var ikke priser jeg ville diskutere da. Og som sagt. Forretningen har før tullet veldig og oppgitt helt feil art til meg, så det er umulig å finne arten utfra prisen her.

Men takk for hjelpen! Jeg får lete videre, dere har gitt meg gode tips.
Lillian Ulriksen
Har fler maller, men de er ikke så sjenert av seg som denne er. Og ja, jeg bruker titte ekstra på dem når lyset slukkes. :-)

Jeg har forresten til gode å møte en vanlig pleco som er sjenert. Det kommer selvsagt an på omgivelsene, men vanlige plecoer er ganske så avslappede etter min erfaring.

Det med prisen; skulle vært atskillig høyere om dette er en plecto? Eller mindre?

Den skulle vært mye lavere. For en vanlig pleco, har du gjort en veldig dårlig handel hvis du betaler mer enn en 100-lapp. Det kommer selvsagt litt an på størrelsen, men de selges normalt som små.
Forretningen har før tullet veldig og oppgitt helt feil art til meg, så det er umulig å finne arten utfra prisen her.

Hvem har vel ikke det? På vanlige, lokale dyrebutikker, får jeg feil navn på arten omtrent halvparten av de gangene jeg handler... Urrrk! Jeg er stygt redd at det er ganske så vanlig. Jeg går mer og mer over til å handle hos butikker spesialisert på akvaristikk.
Skulle gjerne handlet i en spesiallist-butikk Dyrehagen.
Det finnes ikke på mils omkrets her dessverre.
Om de her tok 200 for en fisk som et annet sted kostet 100, ja så hadde det ikke forundret meg. Jeg har gått i akvarieforretninger på østlandet og tittet når jeg har vært sørover på ferie - og husker hvor rystet jeg ble over prisforskjellen.

Elsker sugemallene mine. Noen utrolig herlige skapninger.
200 for en vanlig pleco, det skulle jeg likt å se i en butikk, uansett hvor dyr den er.

Hvem blir ikke forelsket i sugemaller, når man først har fått dem i huset? Jeg er helt ustoppelig, er jeg redd. Jeg elsker de fantastiske fiskene.
Jeg begynte til slutt å lure på hva det er med disse fiskene, og startet denne tråden. Jeg likte svarene jeg fikk
Ikke akkurat butikken for de store røverkjøpene din lokale dyrebutikk, Lillian
Men, har du funnet ut noe mer om mallen?
Dette er vanskelig.... jeg synes mange av mallene er like....
Foreløbig heller jeg til at det er en pleco.
Det tror jeg også, er en forskjell i antall finnestråler de skilles i. Jeg er ikke helt sikker på hva det er, men er jo sikkert noe lurt på noen av finnene på fisken... Men en utfordning å telle denslags på en sjenert fisk.
Men se her, den ligner på din? Se på innlegg 16, husmusa sin Jesper.
maller
:P tror det er en pleco jeg ogmen fortsatt en søt malle.
maller
har du en ansius???
Tilfeldig bekjentskap
© Liss Nilsen.
Reklame for plussmedlemskap