- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Apistogramma Atahualpa eller Norberti?
Apistogramma Atahualpa eller Norberti?
Postet 02.02.07 kl 11:00
Dette er Apistogramma norberti (Staeck, 1991).
Bl.a. forekomsten av mønster/prikker i halefinnen skiller denne fra A. atahualpa, og du vil sikkert av og til se et annet veldig typisk kjennetegn på arten: en stor svart flekk i bakre del av ryggfinnen.
A. norberti bebor i naturen uten unntak små, grunne skogsbekker i kupert regnskog rundt Rio Tahuayo og Rio Tamshiyacu, departement Loreto, Peru.
De fleste som har hatt denne, rapporterer om en sensitiv fisk, først og fremst i forhold til krav til vann uten nitrogenholdige avfallsprodukter.
Jeg synes den er grei å holde ( i surt, bløtt vann). Jeg har erfart at den blir noe sky i mye lys, så jeg holder den i kar med mye flyteplanter og store Echinodorusblader som gir skygge.
Den kommer fra bekker sterkt influert av sortevann, dvs vann med pH lavt på 5-tallet og veldig bløtt, mens temperaturen ikke er så høy som i mange andre biotoper; 23 – 25 grader.
I disse biotopene er elvebunnen dekket av tykke lag med vissent løv, over fin sandbunn, og arten forvinner under løvet ved minste tegn på fare.
Noen forskere (for eksempel Römer) mener den rett og slett er avhengig av humussyrer ( som finnes i sortevann, torv, råtnende blader og til dels også i orekongler som brytes ned i vann) for å trives optimalt.
Hunnene kan legge opp til 200 egg, og hannene er vanligvis polygame, dvs at de i store kar og i nærvær av flere hunner, etablerer et storrevir der den leker med flere hunner. Min erfaring er at parvis hold er problemfritt, med flere hunner ble det ofte mye krangling damene imellom hvis ikke karet minst var på 160 liter.
Yngelens kjønn er hos denne arten ser i kontrollerte forsøk ut til å være avhengig av både temperatur og pH.
Eggene kan klekkes allerede etter 2 døgn hos denne arten, så det anbefales å holde lav temperatur etter egglegging og fram til eggene er klekket; det tar da litt lenger tid før de klekkes, og yngelen vil være større og mer livskraftige enn om de ble utviklet veldig raskt i høy temperatur. Store yngel kan også ta nyklekket artemia som første fór.
Andre krav til omgivelsene er som de fleste andre Apistogramma.
Bl.a. forekomsten av mønster/prikker i halefinnen skiller denne fra A. atahualpa, og du vil sikkert av og til se et annet veldig typisk kjennetegn på arten: en stor svart flekk i bakre del av ryggfinnen.
A. norberti bebor i naturen uten unntak små, grunne skogsbekker i kupert regnskog rundt Rio Tahuayo og Rio Tamshiyacu, departement Loreto, Peru.
De fleste som har hatt denne, rapporterer om en sensitiv fisk, først og fremst i forhold til krav til vann uten nitrogenholdige avfallsprodukter.
Jeg synes den er grei å holde ( i surt, bløtt vann). Jeg har erfart at den blir noe sky i mye lys, så jeg holder den i kar med mye flyteplanter og store Echinodorusblader som gir skygge.
Den kommer fra bekker sterkt influert av sortevann, dvs vann med pH lavt på 5-tallet og veldig bløtt, mens temperaturen ikke er så høy som i mange andre biotoper; 23 – 25 grader.
I disse biotopene er elvebunnen dekket av tykke lag med vissent løv, over fin sandbunn, og arten forvinner under løvet ved minste tegn på fare.
Noen forskere (for eksempel Römer) mener den rett og slett er avhengig av humussyrer ( som finnes i sortevann, torv, råtnende blader og til dels også i orekongler som brytes ned i vann) for å trives optimalt.
Hunnene kan legge opp til 200 egg, og hannene er vanligvis polygame, dvs at de i store kar og i nærvær av flere hunner, etablerer et storrevir der den leker med flere hunner. Min erfaring er at parvis hold er problemfritt, med flere hunner ble det ofte mye krangling damene imellom hvis ikke karet minst var på 160 liter.
Yngelens kjønn er hos denne arten ser i kontrollerte forsøk ut til å være avhengig av både temperatur og pH.
Eggene kan klekkes allerede etter 2 døgn hos denne arten, så det anbefales å holde lav temperatur etter egglegging og fram til eggene er klekket; det tar da litt lenger tid før de klekkes, og yngelen vil være større og mer livskraftige enn om de ble utviklet veldig raskt i høy temperatur. Store yngel kan også ta nyklekket artemia som første fór.
Andre krav til omgivelsene er som de fleste andre Apistogramma.
Postet 02.02.07 kl 16:26
Tusen takk for oppklaringen og god informasjon Tom.
Var nok det jeg var redd for ja
Er grundig lei av å få feile fisker nå,så å si alle fiskeene jeg har kjøpt eller bestilt siste året har vært feile typer eller solgt under feilt navn.
Men en må jo vite hva en har uansett,vet ikke helt hva jeg skal gjøre med disse ,synes jo Atahualpaen er mye finere da
Var nok det jeg var redd for ja
Er grundig lei av å få feile fisker nå,så å si alle fiskeene jeg har kjøpt eller bestilt siste året har vært feile typer eller solgt under feilt navn.
Men en må jo vite hva en har uansett,vet ikke helt hva jeg skal gjøre med disse ,synes jo Atahualpaen er mye finere da
Postet 02.02.07 kl 21:03
Sølvi GullaksenEr grundig lei av å få feile fisker nå,så å si alle fiskeene jeg har kjøpt eller bestilt siste året har vært feile typer eller solgt under feilt navn....... Men en må jo vite hva en har uansett,vet ikke helt hva jeg skal gjøre med disse ,synes jo Atahualpaen er mye finere da :)
"Life is like a box of Apistos; you never know what you'll get"
Identifikasjon av Apistogramma-arter/varianter er dessverre vanskelig for de aller fleste, og du er hverken den første eller siste som vil oppleve å få en annen art enn det du tror.
Men jeg synes nå A. norberti også er en fantastisk flott fisk, jeg da.
Dette bildet tok jeg tidligere i dag i et av karene mine; en Apistogramma atahualpa-frue (VF) med en haug av yngel under seg (de synes vel så vidt). Ja, hun er flott.....
Postet 02.02.07 kl 22:19
Postet 02.02.07 kl 22:24
Postet 02.02.07 kl 23:51
Postet 03.02.07 kl 00:03
mona oOg tenke seg til at et slikt par [I]kunne[/I] jeg hatt, Tom ;-)
Ja, du hadde vel ikke plass sist jeg hadde litt overskudd av denne ?
(Det var jo A. baenschi som ikke tålte transporten til deg)
Sølvi GullaksenNydelig hun da :) Har du et bilde av hannen og? I boken min ser den nemlig helt fargeløs ut
Apistogramma atahualpa-hannen fargeløs ? Har du en bok i svart/hvitt ?
]
og her et bilde til av A. atahualpa-hunnen: gjett om hun setter trutmunn når hun synes jeg kommer for nær karet og yngelen hennes !
Tony Marcel Johansenhei hei Tom og Sølvi!!! må si det at den ene av de tre hunnene mine er blitt så gul å fin i fargene no at eg begynner å tro det skjer noe snart. tvi tvi
Var det A. norberti du hadde, Tony ? Moro hvis du får yngel på de ! Og ja, A. norberti-hunnene er flotte, de også !
Postet 03.02.07 kl 01:12
"Life is like a box of Apistos; you never know what you'll get"
Den var grei
Nå har jeg visst misforstått litt.
Trodde du mente at jeg hadde Norberti,men etter å ha lest igjennom svaret ditt litt grundiger (etter siste bildene din) så ser jeg at du har kommet med en beskrivelse av Norberti.
Nei Atahualpaen er så visst ikke fargeløs Men i boken min fremstår Norbertihannen som ganske fargeløs. Om det er riktig eller ei vet jeg ikke.
Går ut fra at det du mener er at hvis det er Atahualpa så vil jeg kunne se en svart flekk i begynnelsen av haleroten, har jeg oppfattet det riktig ?
Eller så må jeg si at det er noen fantastisk fine bilder (og fisk) du har tatt.
Den var grei
Nå har jeg visst misforstått litt.
Trodde du mente at jeg hadde Norberti,men etter å ha lest igjennom svaret ditt litt grundiger (etter siste bildene din) så ser jeg at du har kommet med en beskrivelse av Norberti.
Nei Atahualpaen er så visst ikke fargeløs Men i boken min fremstår Norbertihannen som ganske fargeløs. Om det er riktig eller ei vet jeg ikke.
Går ut fra at det du mener er at hvis det er Atahualpa så vil jeg kunne se en svart flekk i begynnelsen av haleroten, har jeg oppfattet det riktig ?
Eller så må jeg si at det er noen fantastisk fine bilder (og fisk) du har tatt.
Postet 03.02.07 kl 15:31
Beklager hvis jeg har forvirret deg litt.
Ja, de du har bilde av i første posten, er A. norberti. På hannen der vil du av og til kunne se en sort flekk i bakerste del av ryggfinnen, som du ser tydelig på dette bildet.
Så sa du at du synes A. atahualpa var finere, derfor la jeg ut et bilde av min A. atahualpa-hunn. Når du da ba om et bilde av hannen, antok eg at du mente A. atahualpa, og at det var den som var fargeløs i din bok.
A. norberti er som sagt veldig flott den også, om du gir den forhold den liker.
Lykke til !
Ja, de du har bilde av i første posten, er A. norberti. På hannen der vil du av og til kunne se en sort flekk i bakerste del av ryggfinnen, som du ser tydelig på dette bildet.
Så sa du at du synes A. atahualpa var finere, derfor la jeg ut et bilde av min A. atahualpa-hunn. Når du da ba om et bilde av hannen, antok eg at du mente A. atahualpa, og at det var den som var fargeløs i din bok.
A. norberti er som sagt veldig flott den også, om du gir den forhold den liker.
Lykke til !
Postet 03.02.07 kl 18:46
Å det var der den flekken skulle være Får kikke etter den da.
Forholdene er vel rimelig bra ,biltemasand,masse eikeløv og torv.
Men plassen var det kanskje verre med.
Ataualpaene leste jeg kunne gå i et 64 liters kar.,men disse skal jo ha litt større kar en det da(etter hva jeg har funnet ut)
Alternativet blir da å ta de over i 110 liters karet ,men dette hadde jeg jo egentlig andre planer for
Forholdene er vel rimelig bra ,biltemasand,masse eikeløv og torv.
Men plassen var det kanskje verre med.
Ataualpaene leste jeg kunne gå i et 64 liters kar.,men disse skal jo ha litt større kar en det da(etter hva jeg har funnet ut)
Alternativet blir da å ta de over i 110 liters karet ,men dette hadde jeg jo egentlig andre planer for
Postet 03.02.07 kl 23:05
Sølvi GullaksenÅ det var der den flekken skulle være :) Får kikke etter den da. Forholdene er vel rimelig bra ,biltemasand,masse eikeløv og torv,pluss mange røttter. Men plassen var det kanskje verre med. Ataualpaene leste jeg kunne gå i et 64 liters kar.,men disse skal jo ha litt større kar en det da(etter hva jeg har funnet ut) Alternativet blir da å ta de over i 110 liters karet ,men dette hadde jeg jo egentlig andre planer for :(
Postet 04.02.07 kl 14:23
Postet 09.02.07 kl 10:08