Hvilken Corydoras?

Idag har jeg fått 5 nydelige nye Corydoras, i butikken sa de det var Corydoras Punctatus, men vi er litt usikre. Hva tror dere?

(4 av coryene har sort område på ryggfinnen (som på bilde 1), en har ikke det (bilde nr 2))
Jeg tror ikke det er punctatus da de har sort/brun flekk øverst på ryggfinnen, ikke ned mot ryggen. De har heller ikke masken over øynene. ved første øyekast ser det ut som en schwartzi, men er litt usikker pga mønsteret på siden. Skal sjekke litt til.
Nei, fikk det ikke helt til å stemme med bilder jeg heller... Jaja, de er fine uansett, og setter pris på evt mer hjelp
Kan det være at den uten sort på ryggen er en schwartzi, og de andre er Leucomelas? Du ser at den som gjemmer seg har annet mønster på siden. Den har prikker som danner linjer langs ryggen, noe som er likt schwartzien, mens den andre har prikker som er litt mer spredt.
Det kan være... stakkars den, da er den ensom og alene... håper den kan være litt venner med de andre da, ellers får vi vel ut og kjøpe fler hihi... ikke så dumt det heller...
Schwartzier er det ihvertfall lett å finne i butikkene, og det er alltid godt med unnskyldninger for å kjøpe nye coryer.
Ja, jeg blir mer og mer glad i coryer
Og får følge litt med på den nye gjengen og se om de henger sammen og ikke stenger ute han som skiller seg litt ut, uten flekk
Den flekken er nok ikke avgjørende. Det finnes schwartzier både med og uten flekk på ryggfinnen ;0) det som er litt spesielt å se, er at coryene selv forstår at de ikke helt passer inn i gjengen. Jeg har hatt enslige coryer sammen med grupper før, og den som er av annen art er liksom aldri helt med i gruppa. Er det tre fire stykker sammen med en litt større gruppe, ja da stimer de som bare det os ingen bryr seg om hvordan noen ser ut.
Var og kikket litt i karet nå, (og har vel egentlig gjort det hvert 5.min siden kom uti for noen timer siden) og de har IALLEFALL ikke skjønt at de er en stim enda Ingen henger sammen, men er spredt over hele 240-literen Får håpe de finner hverandre etterhvert....
Gry
Jeg tror ikke det er punctatus da de har sort/brun flekk øverst på ryggfinnen, ikke ned mot ryggen. De har heller ikke masken over øynene. ved første øyekast ser det ut som en schwartzi, men er litt usikker pga mønsteret på siden. Skal sjekke litt til.
Den ene ser ut som en schwarzi, men ikke den andre.. (den nederste ligner veldig, jeg har 3 selv)
Ja, det var akkurat det vi kom frem til ;0) godt når flere er enige.
En liten oppdatering :)
Etter mye titting i bøker, og fundering, har vi nok endt opp med at vi har en stk c. schwartzi og 4 stk c. leucomelas Heldigvis går de fint sammen, de leker mye og den stakkars schwartzien blir ikke holdt utenfor

Iblandt mingler de også litt med gjengen med c. trilineatus, men den sistnevnte gjengen er litt mer sjenerte, og holder seg mer i bakgrunn enn de oppmerksomhetssyke leucomelasene

Forøvrig vurderer jeg STERKT å få ett artskar med en eller annen cory Holder det med en 80l om jeg skal ha 8 - 10 stk?
Tinesol
Forøvrig vurderer jeg STERKT å få ett artskar med en eller annen cory :) Holder det med en 80l om jeg skal ha 8 - 10 stk?

Ja, det mener jeg. Jeg har f.eks. 15 stk Corydoras C-121 i en 85 liter.
Ja, syns 60 l jeg har ser litt liten ut, når jeg ser hvor stort bunnareal de bruker i 240 l vår

Så er det bare å finne ut hvilken cory jeg liker best da Er utrolig mange fine...

Er det forresten noen coryer som er lettere å kjønnsbestemme enn andre?
De fleste av cory-artene som er å finne i butikkene er lette å kjønnsbestemme. Hunnene er som regel større enn hannene, samtidig som de også er rundere rundt magen. Hannene er noe slankere og mer strømlinjeformet. En av mine favoritter er Sterbai. Nydelig mønster og knall oransje finner. De er ikke sky, og leker lett. I dag har jeg hatt tidenes egglegging på en av mine Sterbai; minst 60 egg på to timer! Jeg har fått tatt ut ca 20 av dem, resten får være i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap