gurami, men hvilken

Her om dagen kjøpte jeg noen guramier i dyrebtikken. Ble fortalt at det var honning gurami. Kom hjem og logget meg på og fant ut at den fisken jeg kjøpte er jo kun lik honninggurami på form!

håper noen kan hjelpe meg. har ikke klart å ta noe bra bilde, men prøver meg med en forklaring.

Fiskene er ca.2 1/2 - 3 cm, de har som sagt form som honning guramien men er blek hvite på farge (helt ensfarget), to av dem har en sort stripe fra munnen og helt til halen.

Håper noen kan gjette seg til hvilken fisk dette er
På forhånd takk
Denne, kanskje?
Hvis ikke, gå inn i fiskebasen, og søk på gurami. Da får du dem opp, alle sammen.
Pussig, i en butikk her i byen hadde de også guramier merket honninggurami, men de så ut nøyaktig som du beskriver. I beste fall kunne de ligne på hunner av honninggurami, men så var det disse med den stripa, da..
Har ikke klart å finne ut hvilken type det er, mulig at butikkene har bestilt honninggurami men fått disse istedet?
Evt. en mystisk oppdrettsvariant?
Er vel kun jenter dere har fått med dere hjem Disse er kjedelige i fargene, en gråtone liksom.
Frank Angell
Er vel kun jenter dere har fått med dere hjem :) Disse er kjedelige i fargene, en gråtone liksom.

Såvidt jeg vet, er ikke jentene kjedeligere i fargene når det gjelder honninggurami. Jeg vet det er slik hos f.eks. dverggurami, men når det gjelder honning, er kjønnsforskjellene mye mindre. Men at butikker selger fisk under feil navn, er vel neppe noen bombe?
Jeg tok visst bittelitegrann feil der. Dette er sakset fra fiskebasen om kjønnsforskjell:
"Hannen er mørk honningfarget med en brun-svart stripe fra under haken og nedover buken. Hunnen er mer brun-gul i fargen. Hannens ryggfinne er også noe mer langstrakt og spissere enn hunnens."
Men, på de honningguramiene jeg har sett, har fargen vært lik, og forskjellen ligget i formen på ryggfinnen. Men, akkurat honninggurami har jeg tittet på i kun noen måneder, så det er sikkert mye som har gått meg hus forbi. Den brun-svarte stripen hos hannen har jeg tilgode å ha sett noen gang, så det aner meg at det kan være noen oppdrettsvarianter her?
Kan heller ikke minnes å ha sett den fartsstripa.

Hmm, her er det kun slike grå\sølvfargede babes i karene med dvergguramier, uavhengi av hvilken dverg det er.
Kan jo nesten høres ut som en meget god grunn til at guramigutta jeg hadde, banka gørra ut av sine utvalgte damer.
Lærte jaggu litt nytt i dag også
Det fins vel fargevarianter?
Her e en fargevariant av blågurami
takker alle for svar.

Var innom i dyrebutikken igjen¨å der kunne eieren vise meg en katlog med bilder av Honning gurami i flere variasjoner, men ingen av dem hadde "min" stripe og han kunne heller ikke forklare den, Ingen av de andre fiskene på butkken hadde stripen.

Da vet jeg ialefall hvilken fisk det er , men kke noe om stripen
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap