- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken Ciclide har jeg ?
Hvilken Ciclide har jeg ?
Postet 10.03.07 kl 21:42
Postet 10.03.07 kl 22:05
Etter å ha tittet litt mer, lurer jeg på om det kan være en Apistogramma agassiizi ? Ta en titt på bildene her
Postet 10.03.07 kl 22:22
Postet 10.03.07 kl 22:28
Postet 10.03.07 kl 22:32
Postet 11.03.07 kl 06:51
Endret: 11.03.07 kl 08:23
Postet 11.03.07 kl 10:09
Det er Delfincikide på det nederste bildet
kreps69Kan noen hjelpe meg med kjønnene på mine ciklider og navnet på dem. Vet jeg har Malawi Golden, Blå delfinciklide og Melanochromis Auratus. Men hva er de andre, og kjønnene på alle sammen?
Det er vanskelig å skille kjønn før denne arten er voksen. Hunnen blir betydelig mindre enn hannen, som også får en kul i pannen. Hannene blir normalt enda blåere og mister dermed de svarte flekkene på
Det du imidlertid kan se etter (men som ikke er veldig sikkert når de er så små) er lengden og formen på gattfinnen. På hanner er denn normalt lengre og spissere. Dette gjelder også ryggfinnen. På hunnene vil disse to finnene normalt være runde. Dermed er det trolig en hann du har på bildet der.
Vedlagt ser du min voksne moorii hann. På bilde 2 kan du tydelig se den lange spisse ryggfinnen.
Postet 11.03.07 kl 17:42
Postet 11.03.07 kl 17:47
Det er nok en regnbueciklide ja
SunnivaHann og hun, dessverre ikke så lett å få tatt godt bilde. De er relativt fredelige og skifter farge ofte, artige å følge med på. Hun er klart med aggressiv at paret og vokter hulen sin som en ekte furie :) [IMG][/IMG]
Her er et bilde av min. Den er rimelig revirhevdende den også. Vedlagt er ogsaå bilde av kakaduecikliden min som er veeeeldig fin syns nå jeg da. Disse går ikke sammen - da blir det for mye krangling.
Postet 11.03.07 kl 17:48
Cyberbob66Her er et bilde av min. Den er rimelig revirhevdende den også. Vedlagt er ogsaå bilde av kakaduecikliden min som er veeeeldig fin syns nå jeg da. Disse går ikke sammen - da blir det for mye krangling.
Utvilsomt samme art vi har De er flotte !
Kakaduecikliden var virkelig vakker. Synd de ikke kan gå sammen.
Ingen som vet om det finnes en cicklide som kan gå sammen med mine Apistogramma agassizi ?
Postet 11.03.07 kl 20:54
Postet 11.03.07 kl 21:19
Endret: 11.03.07 kl 21:28
Jeg har 126 liters akvarie. Jeg tenkte mer på ciklider ikke maller? Må få spørre om en annen ting her. Vi bytter regelmessig av vannet. men etter ett døgn så er vannet gul/grønnt. Er meget oppgitt over dette. Trenger hjelp? vi har biltema sand oppi, vi har også luft pumper. Og noe annet. Se på bildene. Bildene er etter et skikkelig utskiftnings rasia på vannet. da ble vannet bra, men dagen etter, så ble det gul/grønnt igjen. Hva skjer?
Postet 11.03.07 kl 23:37
Endret: 11.03.07 kl 23:39
For lenge belyst?
Kan være svevealger hvis karet er nystartet og får for mye lys.
Rundt 5-7 timer med lys i begynnelsen og så mellom 8-10 når karet har vært i drift en stund. Det kan også være lysrørene som gir fargen, men mest sannsynlig er det partikler i vannet.
Ta et vanlig melkeglass og fyll det med akvarievann, hold det opp mot er hvitt papir. Er vannet grønt eller grålig er det mest sannsynlig svevealger. De klarer ikke filteret eller vannbyttet å takle og de formere seg i vannvittig hastighet.
Hvis det er det: Løsnigen er enten UV filter som koster penger eller "blackout" i 2-3 døgn som bare koster tid. Dekk til akvariet slik at det ikke kommer lys til og la vær å fore i perioden så skulle det gå bra.
Nå er det vel neppe sannsynlig at akvariet er utsatt for sol lys men det er ofte årsaken til et nystartede akvarier får oppblomstring av alger.
Men men det kan jo være andre ting som farger vanner (sand, røtter o.l)
Rundt 5-7 timer med lys i begynnelsen og så mellom 8-10 når karet har vært i drift en stund. Det kan også være lysrørene som gir fargen, men mest sannsynlig er det partikler i vannet.
Ta et vanlig melkeglass og fyll det med akvarievann, hold det opp mot er hvitt papir. Er vannet grønt eller grålig er det mest sannsynlig svevealger. De klarer ikke filteret eller vannbyttet å takle og de formere seg i vannvittig hastighet.
Hvis det er det: Løsnigen er enten UV filter som koster penger eller "blackout" i 2-3 døgn som bare koster tid. Dekk til akvariet slik at det ikke kommer lys til og la vær å fore i perioden så skulle det gå bra.
Nå er det vel neppe sannsynlig at akvariet er utsatt for sol lys men det er ofte årsaken til et nystartede akvarier får oppblomstring av alger.
Men men det kan jo være andre ting som farger vanner (sand, røtter o.l)
Postet 14.03.07 kl 11:48
Postet 14.03.07 kl 12:04
Postet 14.03.07 kl 12:13