Hva er dette? Otto, Flying fox, siameser??

I dag kom sønnen min hjem sammen med naboens sønn og mellom seg hadde gutta en plasbalje med en fisk i som naboen ikke ville ha lenger.
Den var visst "slem" og hadde spist en del av de små fiskene dems.
Jeg har puttet den i 83 liter'n, men er ikke sikker på hva slags fisk den er og om den bør går i 240 liter'n i stedet.
Den er relativt stor, ca. 6 cm. fra snute til haletipp, grønnlig i kroppen, en kraftig svart stripe langs kroppen som stopper i halerota og en hvit stripe langs den svarte.
siamesisk algespiser
synst det ligner en siamesisk algespiser. den spiser ikke levende fisk. det er bare tull.............
men at den kan spise på allerede døde fisk i akvariet kan den nok.
Det er litt dårlige bilder, men noen siamesisk algeeter er det ikke (de har den svarte stripen helt ut til kløfta i halen). Hvis de har mørkt på finnene er det nok en flying fox, men mest av alt ligner det en falsk siamesisk algeeter.
Hvis det er en hvit stripe over den sorte, er det en Flying Fox eller en falsk Flying Fox. Flying Fox er elendige algeetere, og både denne og falsk Flying Fox kan være ganske grinete fisker når de blir større. Jeg har falsk FF, og de er noen slemminger. Men, til tross for at de er slemme (jager hverandre og annen fisk), tviler jeg sterkt på at de spiser annen fisk. Hvis han/hun har sett dem spise annen fisk, kommer det trolig av at fisken har dødd av seg selv, og at de har spist på den allerede døde fisken.
Takk for svar! Ja det er litt dårlige bilder...kremt...skylde på fotografen...
Den svarte stripa stopper der halen begynner og med noen få svarte "stråler" til halekløfta, også er det en svak svart stripe langs kanten på halefinnen mens resten av den og de andre finnene er relativt fargeløse, nesten gjennomsiktige.

Skjønner ikke helt den "slemme, stygge"-fisken forklaringen gutta fikk av naboen, for her er den snill som et lam (foreløpig) og viker unna for coryene som er mye mindre enn hann...

Prøver et bilde til (er det noen som kan gi meg et par timers opplæring i bruk av digitaltkamera...)
På SAE ender svarte stripen i en slags pil på halefinnen. Så dette ligner på en FF, da den ser gulaktig ut over svarte stripa.
Jeg synes også den ser ut som en Flying Fox, men den beste måten å se forsjell på SAE og FF er på munnen. FF har sugemunn, mens SAE har det ikke.

Så følg litt med når fisken svømmer mot akvarieglasset, har den sugemunn er jo saken klar.

Det er helst rolige flate fisker FF prøver å ta. Den svømmer frem og suger seg fast i siden på andre fisk, og der kan den lage skikkelig stygge sår.

Når FF først har fått smaken på slimlaget til andre fisk, er det gjort. Da kommer den til å fortsette inntil du fjerner den.
Da har jeg rota litt rundt i fiskebasen og sett på forslagene dere har kommet med. Så langt jeg kan se ligner den jeg har mest av alle på Falsk Flying fox men litt mer grønnlig i fargen.

Neste spørsmål blir da om den egentlig burde gå i 240 liter'n sammen med c. adolfoi, kongotetra, palettciklider, scalare og en øreål eller om den kan gå i 83 liter'n med c.paleatus og sort neon?
Rose U
Jeg synes også den ser ut som en Flying Fox, men den beste måten å se forsjell på SAE og FF er på munnen. FF har sugemunn, mens SAE har det ikke. Så følg litt med når fisken svømmer mot akvarieglasset, har den sugemunn er jo saken klar. Det er helst rolige flate fisker FF prøver å ta. Den svømmer frem og suger seg fast i siden på andre fisk, og der kan den lage skikkelig stygge sår. Når FF først har fått smaken på slimlaget til andre fisk, er det gjort. Da kommer den til å fortsette inntil du fjerner den.

Ah! Det fulgte med to skjørtetetraer i boksen men den ene var så rød og stygg rundt gjellende at jeg ikke torte å slippe de oppi karet... Kanksje det forklarer "slemheten"...
Det kan godt hende ja.

Merkene du ser på angrepen fisk, er røde, litt runde merker som passer akkurat til sugemunnen til FF.

Hvis det er dette som sjer, så ville ikke jeg ha hatt denne fisken sammen med andre. Den vil ikke gi seg når den først har begynt. Den blir bare mere aggresiv med alderen.

Forvirringen rundt SAE og Flyin Fox er en gjenganger

Flying Fox => Epalzeorhynchos kalopterus
SAE => Crossocheilus siamensis

Utdrag fra informasjonssiden i fiskebasen:

Det er lett å ta feil mellom denne og fisken Flying Fox (Epalzeorhynchos kalopterus) som er svært lik i utseende. FF er imidlertig ingen god algespiser og er kjent for å bli svært aggressiv som voksent individ. SAE har gjennomsiktige finner og den sorte stripa ender i en spiss i halefinnen. FF har en lys stripe over den sorte og har ikke gjennomsiktige finner (mer gulaktige). En annen forskjell er at SAE har ett sett med barter (veldig små, korte), mens FF har to sett.

Nå var det vanskelig å se helt nøye da bildene ikke var helt gode, men jeg tenker at dette er Flying Fox.
Uff! Da burde jeg vel egentlig putt'n i boksen, tusle bort til naboen og si "takk, men nei takk"...ikke det at jeg ble spurt først om å ta i mot den heller...
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap