Er denne rød-zebra'en en gutt eller jente

Hei. Hva slags skjønn har denne fisken?

Her har jeg en fisk som jeg er nesten 100% sikker på at er en hann.

Disse hører mest sannsynlig til Maylandia estherae (under)rasen. Også kalt Rød-Zebra(Red-Zebra) og Pseudotropheus estherae. De 3 andre jeg har i karet er nesten sikkert hunner. Sjekk her

I følge det jeg har lest og slik så er det vanskelig å skille gutt / jente før de blir skikkelig voksne på denne rasen fisker. Men mange nevner disse prikkene som ligner på egg på analfinnen, at hannen har flere av dem enn hunnen. Og at hunnen har mye sterkere farger enn hannen. Hannene er også mer aggressive og territorial. Men det finnes også unntak visstnok. Ahh! Gjør det vanskelig for meg :P

Den fisken jeg er veldig usikker på skjønnet til, er både litt territorial og mer aggressiv enn de 3 veldig rødfargede fiskene. Den er også litt større, og som dere ser litt lysere i fargen(mer gul). Men mørkere i fargen enn den fisken jeg er sikker på er en hann(se DSC_0010.JPG). Mens eggmerkene til denne fisken er få og store(som hunnene i karet mitt).

Grunnen til at jeg vil vite dette er for at jeg vil vite hva jeg har med å gjøre. Tror dere det vil gå bra med 2 hanner og 3 hunner i tilfelle den fisken er en hann? Sies at det bør være 3 hunner per hann. Takker på forhånd for svar.
Fant det ut sjøl. Er en hann.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap