Småfisk

Var en tur på Tam Alnabru og Jan Holt på Bislett i dag. I begge forretningene hadde de noen småfisker som passer utmerket i et lite kar. Men, hva var det de het igjen? Noen som har vært hos Jan Holt i det siste og vet hva jeg snakker om? De var bittesmå, maks tre centimeter lange, tynne, og likevel ganske fargesterke. Mye rødt i dem. En neontetra blir ei stor bølle i forhold til disse.

På Tam Alnabru hadde de noe som het lyktøyefisk. De hadde et slags blått LED-lys/moonlight på hodet. Ellers var de ikke særlig fargerike. Bittesmå de også. Ser ikke ut som den ligger i databasen her. Noen som har vært og sett dem og eventuelt vet det latinske eller engelske navnet på denne arten?

Hjelp mottas med stor takk
Hmmm... ikke lett det der, men den eneste lille røde fisken jeg vet om som er skikkelig pinglete i kroppsfasongen er boraras brigittae.

Mvh.
Karsten
Riktig!
Det var dem! Var innom der i dag og da fikk jeg navnet. Utrolig fin liten fisk som passer kjempe bra i små kar. Kommer til å kjøpe en seks-åtte stykker av dem etterhvert til 29-literen min. Har skaffet fem Otto og noen kirsebærreker. Rekene har ikke klart seg veldig bra. Mulig jeg må gå over til flytende næring uten fosfor og nitrat. Men Otto'ene har klart seg bra! Leste at de ikke tåler å bli flyttet på noe særlig og at en må regne med at noen stryker med i starten. Hos meg har alle klart seg og trives bra

Skal gjøre et nytt forsøk med reker etterhvert, og snart blir det innkjøp av Rasbora Brigittae
Jeg hadde 8 stk i en 12 liter uten problem, bare pass på at du ikke forer for mye. I en 30 liter kan du helt fint ha en stim på 15 stk. Hadde jeg vært deg hadde jeg skippa rekene og heller hatt snegler som rengjøringsassistenter.
Fem otocinclus i et så lite kar høres mye ut. Den trenger ganske mange liter med vann for å få i seg nok alger. Jeg har kun en i min 30l og den har det helmaks.

Mvh.
Karsten
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap