Ukjent malawi

Har en malawi som jeg kjøpte i butikk, da jeg akkurat var startet med malawi. Har lett over alt på nettet, og sett i et par bøker, men finner ingen som passer helt. Den har nå blitt 8-10 cm lang, og det er en fantastisk fin fisk. Begynner å bli redd den ikke er ekte vare, og da er jeg litt redd for fremtida til stakkaren. Ønsker for alt i verden ikke at den skal videreføre sine gener, dersom dette er tilfelle.
Jg syns det ligner veldig en Lombardoi, kan også være Crabro.
Stripene ligger alt for nærme hverandre til å være lombardoi, dessuten blir lombardois striper spisse mot bunnen av fisken. Dette er ikke tilfelle her.

Når det gjelder crabro, så får jeg ikke fasongen til fisken til å stemme. Dessuten kan vel crabro bli nesten helt svart når den endrer farge. Det er aldri observert på denne. Den varierer kun ved å vise/skjule sine striper.

Kan også nevnes at jeg hadde to stk. av denne til å begynne med, men mistet den ene i et akvariehavari. Er ganske sikker på at det var et par, og begge var helt like. Vet i alle fall at der var mist en hunne, da den gikk med egg.

Vil også tilføye at den er mistenkelig lik hongi, men med feil farger.
Den fisken ligner veldig på en Petrotilapia sp. "yellow ventral"
Hei.Jeg syntes den lignet veldig på på ps.kingsize lupingo.se på malawikaret på siden min, ligger bilde der.Jeg lette også lenge før jeg fant den i noe register men den ligger på malawi carstens side.
Tusen takk Siv! Da har jeg endelig løst mysteriet mitt. Etter å ha sett på flere forskjellige bilder av denne, så er jeg ikke i tvil. Det må være en match!

Når det gjelder Petrotilapia sp. "yellow ventral", så syns jeg også at den ligner på enkelte bilder, men dersom man ser på dennes profil på Malawimayhem (), så er det store forskjeller. Jeg hadde tidligere en hun av samme, og den var nesten identisk med hannen. Men som du ser på profilen, så skal yellow ventral ha hvit hun.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap