- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvilken malle?
Hvilken malle?
Postet 07.04.07 kl 20:51
Postet 07.04.07 kl 21:21
Endret: 07.04.07 kl 21:37
Postet 07.04.07 kl 22:22
Postet 07.04.07 kl 22:58
Endret: 07.04.07 kl 23:04
Ja, det er sant det du sier der...
Merkelig at de kan kalle den såpass feil...at de ikke ser forskjell på striper og prikker...
Jeg har en kandidat til til testing...
Legger med et bilde av den
Denne har blitt kjøpt som L-49, men ser jo at den ikke ligner. Ser ut som L-49 også er i fra Brasil...
Men den kan se ut som en L202 eller L243...
Noen meninger?
Merkelig at de kan kalle den såpass feil...at de ikke ser forskjell på striper og prikker...
Jeg har en kandidat til til testing...
Legger med et bilde av den
Denne har blitt kjøpt som L-49, men ser jo at den ikke ligner. Ser ut som L-49 også er i fra Brasil...
Men den kan se ut som en L202 eller L243...
Noen meninger?
Postet 07.04.07 kl 23:11
Endret: 07.04.07 kl 23:14
Må nesten ha et klarere bilde av nesepartiet.
Info funnet på ww.goc.se
L-243 har "brutt" mønster med korte linjer på hode, eller hele ubrutte linjer
Resen av kroppen og finnene har tvergående mønster med svarte bånd, mot en beige grundfarge.
L-202 har istede for små linjer, små prikker på hode. Dette kan også forekomme på kroppen.
Begge kommer fra øvre Orinoco systemet.
E
Info funnet på ww.goc.se
L-243 har "brutt" mønster med korte linjer på hode, eller hele ubrutte linjer
Resen av kroppen og finnene har tvergående mønster med svarte bånd, mot en beige grundfarge.
L-202 har istede for små linjer, små prikker på hode. Dette kan også forekomme på kroppen.
Begge kommer fra øvre Orinoco systemet.
E
Postet 08.04.07 kl 00:10
Endret: 08.04.07 kl 00:13
Kan høres ut som L243 sånn som det blir beskrevet der..
Legger med et bilde til, men ikke sikkert det er noe bedre.
Skal se om jeg ikke klarer å finne fram et kar i morgen og prøve å ta bilde
av den mens den er under vann. Disse er ganske så inaktive så ikke lett å få tatt skikkelig bilde i de karene de går i..
Nå som vi er så godt i gang, så har jeg en malle malle til på lur, denne kameranten er i fra Peru. Legg merke til den hårete halen.
Og disse ble solgt som L-226, men får ikke det helt til å stemme.
Legger med et bilde til, men ikke sikkert det er noe bedre.
Skal se om jeg ikke klarer å finne fram et kar i morgen og prøve å ta bilde
av den mens den er under vann. Disse er ganske så inaktive så ikke lett å få tatt skikkelig bilde i de karene de går i..
Nå som vi er så godt i gang, så har jeg en malle malle til på lur, denne kameranten er i fra Peru. Legg merke til den hårete halen.
Og disse ble solgt som L-226, men får ikke det helt til å stemme.
Postet 08.04.07 kl 00:27
Endret: 08.04.07 kl 00:30
Det siste bilde er ivertfall ikke Panacue changea L-226
For meg ser dette ut som Peckoltia sp. L-205, men et undervansfoto ville gitt fiskens riktige farger. Om den ikke hadde kommet fra Peru, hadde jeg tippet på Peckoltia brevis (La Monte, 1935).
Jeg vet at det har kommet noen Panacue changea L-226 til Norge, som har vist seg å være Panaque sp. L-206. Men de er ikke så prikkete på nesepartiet, og har desutten prikker på halefinnen.
E
For meg ser dette ut som Peckoltia sp. L-205, men et undervansfoto ville gitt fiskens riktige farger. Om den ikke hadde kommet fra Peru, hadde jeg tippet på Peckoltia brevis (La Monte, 1935).
Jeg vet at det har kommet noen Panacue changea L-226 til Norge, som har vist seg å være Panaque sp. L-206. Men de er ikke så prikkete på nesepartiet, og har desutten prikker på halefinnen.
E
Postet 08.04.07 kl 01:09
Er enig at det ikke ligner noen L226...
Problemet med den fisken er at den er ganske så sky, bortsett i fra når den får mat. Den ligger stortsett inni en mallehule heletida.
Jeg ble faktisk overrasket hvor stor den hadde blitt siden jeg slapp den oppi showkaret. Bred som bare det over hodepartiet.
Men jeg skal gjøre en nytt forskø i morgen, se om jeg finner et lite glasskar uten noe oppi, og få prøvd å ta bilde av den under vann.
Skal samtidig ta de andre også.
Jeg har også 2stk maller til som jeg lurer fært på. De er også peruianere...
Tar de samtidig i morgen tenker jeg..
Problemet med den fisken er at den er ganske så sky, bortsett i fra når den får mat. Den ligger stortsett inni en mallehule heletida.
Jeg ble faktisk overrasket hvor stor den hadde blitt siden jeg slapp den oppi showkaret. Bred som bare det over hodepartiet.
Men jeg skal gjøre en nytt forskø i morgen, se om jeg finner et lite glasskar uten noe oppi, og få prøvd å ta bilde av den under vann.
Skal samtidig ta de andre også.
Jeg har også 2stk maller til som jeg lurer fært på. De er også peruianere...
Tar de samtidig i morgen tenker jeg..
Postet 08.04.07 kl 05:04
Boonyarit AmundsenNå som vi er så godt i gang, så har jeg en malle malle til på lur, denne kameranten er i fra Peru. Legg merke til den hårete halen. Og disse ble solgt som L-226, men får ikke det helt til å stemme.
Enig med Erlend om den hårete er en L-205 i hanutgave. Har selv 4 av disse og de er alle litt forskjellige i mønster, men gutta blir hårete bak.
Postet 08.04.07 kl 08:02
Postet 14.04.07 kl 02:28
Endret: 14.04.07 kl 02:29
Postet 14.04.07 kl 02:30
Endret: 14.04.07 kl 02:30
Postet 14.04.07 kl 11:56
Erlend skriver i det ene innlegget så er L-211 å finne i Brasil.
Kanksje noen har svømt over til Colombia?
Jeg tror jeg har kommet fram til at den lille med striper på kroppen og prikker på nese partiet er L-147, noen flere som er enig?
Og at bilde 1 og 2 er L-243
Så da er det vel bare peruianerene igjen...
Kanksje noen har svømt over til Colombia?
Jeg tror jeg har kommet fram til at den lille med striper på kroppen og prikker på nese partiet er L-147, noen flere som er enig?
Og at bilde 1 og 2 er L-243
Så da er det vel bare peruianerene igjen...
Postet 14.04.07 kl 14:32
Endret: 14.04.07 kl 14:36
Legger inn en malle til for identifisering...
Denne kom som L-015, men etter noen mistanker så var jeg og titta på bildene på Planetcatfish, og der ser det ut som en L-104...
Begge fiskene ble bestilt samtidig, men dårlig merking av fiskene.
Den er også i fra Colombia.
Flere som er enig?
Problemet med denne malla er at det er ganske stor mønster variasjoner på den...så mange av de ser veldig forskjellig ut.
Denne kom som L-015, men etter noen mistanker så var jeg og titta på bildene på Planetcatfish, og der ser det ut som en L-104...
Begge fiskene ble bestilt samtidig, men dårlig merking av fiskene.
Den er også i fra Colombia.
Flere som er enig?
Problemet med denne malla er at det er ganske stor mønster variasjoner på den...så mange av de ser veldig forskjellig ut.
Postet 14.04.07 kl 14:50
Endret: 14.04.07 kl 14:51
Postet 15.04.07 kl 09:44
Postet 15.04.07 kl 22:36
Den har kanskje litt lite mønster til å være L-226, men kan ligne veldig på L-206. Det litt morsomme med fisken er jo at den er rundt 10-11cm og sikker 4-5cm over hodet partiet...liten klump dette.
Den jeg tror er L-147 kan også være en L-202...mistenker en av disse.
Den nederste fisken det er bilde av er også en sånn klump, kort, men ganske tykk over hodepartiet. Og fullt av hår bakover, mest på hale partiet
Den jeg tror er L-147 kan også være en L-202...mistenker en av disse.
Den nederste fisken det er bilde av er også en sånn klump, kort, men ganske tykk over hodepartiet. Og fullt av hår bakover, mest på hale partiet
Postet 16.04.07 kl 02:34
Det blir spekulert i at L-206 er unge eksemplarer av L-226 (men dette er bare en teori). De blir fanget på like lokalisjoner. L-206 har ofte prikker i halen mens L-226 ikke har det. (men den forskjellen stemmer ikke alltid). L-226 har også enorme forskejller i farge og mønster. Begge artene blir eksportert i stor skala fra Peru.
L-147 har prikker langs kroppen, og kommer fra Rio Meta i Colombia.
På L-202 er første finnestråle ganske kraftik i forhold til resten. Disse skal finnes i øvre Rio Orinoco.
De siste bildene av Vittata ser ut som Panaque maccus, men bildet er litt mørkt.
E
L-147 har prikker langs kroppen, og kommer fra Rio Meta i Colombia.
På L-202 er første finnestråle ganske kraftik i forhold til resten. Disse skal finnes i øvre Rio Orinoco.
De siste bildene av Vittata ser ut som Panaque maccus, men bildet er litt mørkt.
E
Postet 16.04.07 kl 13:33