ukjent søtvannsrokke sewilia lineolata

har fått to små rokker på ca 4 cm med navnet sewilia lineolata, jeg kan ikke finne noen bilder, fakta eller annen info om dem. De er dyp brun\grønne med kamo sorte merker og langsgående sorte striper på hale. De reiser rygg finnen til en kam og svømmer mest langs med glasset, under lek og foring meget aktive med hverandre og i mesteparten av svømme arealet. Ser ut som to små skiver med en liten skjøt imellom undenifra, ser hjertebank tydelig samt munn og indre organer, slank svingbar hale med kam på haletuppen. Myke finner langs utkanten som brukes til å flagre opp sand og ellers til bevegelse, buet neseparti. Bor i tank på 120 ltr med andre arter som guppy, platy, molly, cherru barber, rasbora espei mm.. meget fredelig fisk.. Ønsker gjerne info, bilder, lenker osv..
Den ligger bl.a. i fiskebasen, navnet er bare litt annerledes enn du stavet det.

Og et søk på Google gir mange treff
Det er nok langt i fra noen rokke

På engelsk heter den "Hillstream loach".
Det engelske navnet "loach" betyr jo egentlig igle, men er også navnet på f.eks. botia.
Sterk strøm eller i alle fall oksygenrikt vann
Skal du lykkes med disse må du ha oksygenrikt vann og gjerne god strøm i vannet.

De holder naturlig til i bekker og fossestryk så her må det mye oksygen til ellers stryker de rett og slett med av oksygenmangel.

Det bør heller ikke være veldig varmt i karet ditt - helst 22-23 grader og det er vanskelig nå sommerstid.

Det står "Ganske lett" på vanskelighetsgrad i fiskebasen her, men den er nok litt vanskelig å få til. Hyppige vannbytter med kaldt vann for å hodle tempen nede og luftestein eller sirkulasjonspumpe med oksygenslange montert på utløpet er det beste.

Lykke til - dette er veldig fine fisker
så fint, hva er den andre stavemåten?
M D
så fint, hva er den andre stavemåten?

Det står i linken Tom C ga deg.... hvis du har lest den?

Sewellia lineolata
(2 stk av bokstaven "L" i første navn, og ingen "i" foran "L")
Jeg har ikke oksygen tilførsel, og mine lever om bare det.
Har en Fluval 4 i 120 literen
Høyer'n
Jeg har ikke oksygen tilførsel, og mine lever om bare det. Har en Fluval 4 i 120 literen

Har to stk i 120 l, med vanlig strøm som ikke er sterk, lever fint i harmoni med guppy, tetra, cherry barber og panser maller.. har nå funnet ut at det er et par og det er masse liv når de flørter, utrolig fin fisk..
Tom C
[URLBLOCK1], navnet er bare litt annerledes enn du stavet det. Og et [URLBLOCK2]gir mange treff

Tusen takk for all info, funnet masse nå.. utrolig nok så lever de i beste velgående i tanken min uten noen særlig sterk strøm, men har jo masse grotter og andre skjule steder.. 120 l og deler bla med guppy, molly, cherry barber og panser maller..
mona o
Det er nok langt i fra noen rokke:-) Det engelske navnet "loach" betyr jo egentlig igle, men er også navnet på f.eks. botia.

loach betyr vel egentlig smerling eller malle eller noe sånn

LEACH derimot betyr Igle
Mulle Mekk
loach betyr vel egentlig smerling eller malle eller noe sånn LEACH derimot betyr Igle

He-he, du har helt rett Sommervarmen har slått kloa i meg allerede?

*ror som bare det*

Loach kan i noen sammenhenger også oversettes med ål.

Mine har heller ikke spesielt mye strøm i akvariet, og temperaturen er heller ikke særlig lav. Men trives gjør de De er utrolig søte og morsomme, disse fiskene. Men de er ganske følsomme på vannkvaliteten. Feriefor er fyfy når det gjelder akvarier med disse i. Egentlig er vel feriefor fyfy uansett, men disse takler det veldig dårlig (egenerfart).
Dyrehagen
Loach kan i noen sammenhenger også oversettes med ål. Mine har heller ikke spesielt mye strøm i akvariet, og temperaturen er heller ikke særlig lav. Men trives gjør de :-D De er utrolig søte og morsomme, disse fiskene. Men de er ganske følsomme på vannkvaliteten. Feriefor er fyfy når det gjelder akvarier med disse i. Egentlig er vel feriefor fyfy uansett, men disse takler det veldig dårlig (egenerfart).

Godt å vite det da siden jeg skal på ferie snart.. har 120 l og bytter 40 l hver uke, har samtidig god utvendig pumpe som renser godt, vannet har alltid vært fint.. sliter noe med childonella som kom med en ny molly, medisinerer nå og håper at alle kommer fra det med livet i behold
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap