Pterophyllum hvafornoe?

Trenger litt assistanse/meninger her. Får hverken farge, tegninger eller form til å stemme med det de skulle være, men heller ikke med andre pterophyllum-er. Noen som har noen ide?

Fiskene er ca 4 måneder gamle og er ca 4 cm. lange. For det meste er de sølvblanke, men stripene kommer og går (i løpet av sekunder).

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Leopoldi? Vanlig scalare? Altum scalare?
Om man googler identifisering av disse så finnes det kjennetegn. Tror bla. noen teller skjellene
Glemte å fortelle at foreldrene var ca 7-8 cm.
Om det var fullt utvokst, er vell dette leopoldi?
biXen
Om man googler identifisering av disse så finnes det kjennetegn. Tror bla. noen teller skjellene :)

Vet du hvordan/hvilken vei skjellene telles?
Kesol
Om det var fullt utvokst, er vell dette leopoldi?

Får ikke det til å stemme med bildene her.
Denne linken har ikke sånn konkret fakta, men kanskje litt spekulasjoner du kan legge i dine bilder

Fant ikke igjen hvor jeg så det med å telle skjell, men jeg tror det var horisontalt langs linja på fisken, er dog ikke skråsikker. Leopoldi er jo mindre høystrakt, men sikkert ikke så lett å se.
Får ikke leopoldi til å stemme!
Dere har sikkert nå skjønt at disse ble kjøpt som P. leopoldi, men jeg får altså ikke dette til å stemme.
I linken du viser til (har lest den før) fortelles det om noe som blir solg som leopoldi, men som de spekulerer på om er en ukjent art, selv disse har den karakteristiske flekken ved foten av ryggfinen.
Den blå flekken bak øyet mangler også.
Likeså synes jeg ikke hodeformen stemmer, den skal være mer buet (sheep head/sauehode).
Den svarte streken gjennom øyet skal også fortsette rett opp over hodet og møtes, ikke svinge bakover.
I tillegg er skinnet rart, noe ala oppdrettsvarianten "pearlscale" scalare. Mine fisk skal være F2 generasjon.
Det som taler mest for leopoldi er størrelsen på foreldrene...

I denne linken beskrives antall skjell:
Pterophyllum altum has 46-48 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.
Pterophyllum leopoldi has 27-29 scales in a lateral row, and straight predorsal contour.
Pterophyllum scalare has 30-39 scales in a lateral row, and notched predorsal contour.

Hvordan telles disse?
Fins det ingen eksperter på høyreiste ciklider her?
Legger ut noen flere bilder. Hvis ikke disse er leopoldi (hvilket de neppe er), hvilken art er de da, med så små foreldre? Tegningene, fargen og formen tilsier vel vanlig scalare, men da stemmer ikke størrelsen. Pearl scale effekten i F2 generasjon, kan dette gi noen pekepinn?

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Har du sett etter feks utenlandske sider som kun handler om scalarer?
Harald Krystad
I denne [URLBLOCK1]beskrives antall skjell: Pterophyllum altum has 46-48 scales in a lateral row, and notched predorsal contour. Pterophyllum leopoldi has 27-29 scales in a lateral row, and straight predorsal contour. Pterophyllum scalare has 30-39 scales in a lateral row, and notched predorsal contour. Hvordan telles disse?

Det var den jeg mente ja.

Jeg tror det telles langs lateral line, som er denne "linja" på midten som de fleste fisker har tydeliggjort. Dvs. telles på langs av fisken på siden.

Jeg vil tro at grunnen til at leopoldi har nesten like mange som scalare kan ha er at den ikke er fullt så høystrakt.

Fronten på leopoldi skal da også være rettere enn disse andre.
Jeg er 100% sikker på at disse ikke er Leopoldi. Jeg har fisk fra samme kull som deg, Harald.

P. leopoldi har bestemte karaktertrekk og et utseende man ikke kan ta feil av. Ihvertfall ikke om man har en spesiell interesse for ciklider som scalarer, slik jeg har hatt

P. leopoldi har:
* tydelig flekk ved ryggfinnens base (intensiteten varierer med humøret, men flekken er der!)
* blålig flekk bak gjellelokket
* et særpreget spisst ansikt med veldig bakoverskrånende panne ("sheeps head")
* laverestilte øyne enn vanlig scalare
* den sorte stripen igjennom øyet går rett opp over øyet
(ikke skrått bakover mot ryggfinnen som hos vanlig scalare)
* de har en ekstra vertikal stripe nær hodet

Ifølge en tungvekter mht ciklider, The Cichlid Room companion, er det en ting til, men som jeg ikke riktig vet hvordan man skal tolke. De skriver:
"Identified in part by the absence of a pre-dorsal notch and by the presence of a black blotch at the dorsal insertion on the 4th vertical bar."
"Notch" er vel hakk, innhugg, eller innfelt fordypning på en måte. Og "pre-dorsal" må jo bety "rett foran".

I tillegg har man jo størrelsen da, men dette kan man jo ikke bruke i mange tilfeller - særlig ikke på unge fisk. Størrelsen alene er ikke noe kjennetegn. P. Leopoldi kan bli opptil 15 cm, og det tar år før både P. scalare og P. leopoldi blir 15 cm... (vi snakker om fra snutespiss til halerot). Så man må jo ha flere år gamle fisk da, hvis identifisering utifra størrelsen kan gjøres gjeldende?

Det er skrevet litt om en muligens ukjent Pterophyllum-art på nettet, som ikke passer kjennetegnene for hverken P. scalare eller P. leopoldi, men som kan se ut som en "dvergaktig" P. scalare pga sin mindre størrelse (men som ellers ser ut som en vanlig scalare, den har ikke Leopoldiens kjennetegn).

Jeg er ikke særlig glad for at fiskene viste seg å ha dette fæle oppdrettstrekket kalt "pearl scale"... Det skulle vært forbudt å ødelegge fiskens hud på den måten, skrukkete som den er. Men.. vel, mange synes det er vakkert og de selger jo stort på markedet. Og så vidt meg bekjent er det kun oppdretts-scalarer (ikke Leopoldi!) som har dette trekket.
Jeg tror jeg har hørt at de kalles "diamant scalare" eller noe slikt på norsk.

Jeg vil nok prøve å selge mine. De er fine nok, men det var P. Leopoldi jeg ville ha. Ikke noe annet.
Da har jeg også fått svar fra:
Sven O. Kullander, PhD, Associate Professor
Vertebrate Zoology, FishBase Sweden, GBIF Sweden
Swedish Museum of Natural History

Sven jobber for FishBase Sverige og regnes som den ultimate ressurs på pterophyllum-identifisering.

Han mener det er P. scalare, i alle fall ikke P. leopoldi.

Er i samme båt som Mona, plassen i karet mitt var reservert for leopoldi, ikke scalare, det være seg en dvergvariant eller ikke.

Noen som er interresert i 6 (billige) scalarer?

Godt du fikk svar!

Du får ikke levert de tilbake til selger?
De er jo solgt deg under feil navn.
Pre-dorsal betyr foran bakre del av fisken, bare for å klare opp i det
mona o
"Identified in part [B]by the absence of a pre-dorsal notch [/B]and by the presence of a black blotch at the dorsal insertion on the 4th vertical bar."

"pre-dorsal" = foran ryggfinnen
"notch" = forsenkning
Dette er også kalt "saddle nose".
"black blotch at the dorsal insertion on the 4th vertical bar" = "svart flekk ved roten av ryggfinnen ved den fjerde tverrstripen". Flekken er det som er igjen av pigment i denne stripen på leopoldi, i motsetning til scalare.

Kullander mener også at stripen gjennom øyet skal, som jeg har nevnt tidligere, møtes over hodet og ikke svinge bakover mot ryggfinnen.

MC Darup
Du får ikke levert de tilbake til selger? De er jo solgt deg under feil navn.

Det får jeg nok, men problemet er at jeg måtte kjøre over 30 mil for å hente dem (for Mona og meg)...

Var forresten innom TAM Alna i lunsjen og så scalare som var veldig lik mine, kanskje en aning mer "saddle nosed". I samme karet gikk det en med "pearl scale", men med andre tegninger. De har forresten ingen leopoldier i sikte ;-(
Det skal sies at de jeg vet om som har kjøpt leopoldi i butikk har kjøpt dem som scalare. Og jeg føler også de ser veldig annerledes ut i forhold til disse, men nå er det en gang slik at eksemplarer er forskjellige også. Men er vel 100% sikkert utfra fakta. Kunne godt tenkt meg leopoldi selv, men vet ikke om jeg hadde turt kjøpe nettopp pga. dette med å være sikker.

At foreldrene var små betyr vel bare at det var tidlig scalarebarn da.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap