Ancistrus-identifikasjon!

Fikk nylig en flott ancistrus-hann ved et kjøp, og dette var da en oppdrettsvariant. Flott, tenkte jeg, har jo ei oppdrettsdame selv!

Men ingen lek har startet på noen uker, de søker ikke hverandre, og når jeg ser nærmere etter, er det en del forskjeller...
-hannen er mørkere, med mange, men små prikker
-hunnen er brunlig, med leopard-aktige prikker
-i tillegg er hunnens hode noe mer kantete og trekantetsett ovenfra, mens hannens er flatere og mer avrundet.
-hunnen har en slags gulaktig kant rundt sine finner
-hannens kanter er mer gjennomsiktige

Så kan det være snakk om to forskjellige varianter, eller er dette forskjeller innen samme variant/art?

Legger ut bilder når papsen kommer hjem med kameraet!
Her e et par bilde ej fekk til.

Første er hannen, det andre er hunnen
Å enda litt flere bilder...

Algeline først, Algeir på neste
Inaktiv bruker
Det er nok farge-forskjeller innen samme art. Mine to er også ulike i fargen.

Synes det forandrer seg etterhvert som de vokser. Fikk mine to samtidig (som små) og da så jeg ikke forskjell på de. Hannen har vokst mye fortere enn hunnen, og utviklet børster i hele ansiktet. Han er også mye mørkere i fargen.

Så at du hadde registret oppdrett på ancistrus. Er det fra disse to eller?
Nei, oppdrett av den grunn Algeline overlevde et helt utrolig algeproblem som tok livet av flere av mine fisker, og fordi jeg har tenkt å starte på desse to

lurer på om det kan hjelpe å flytte dem over i en 60 liter, uten andre fisk? Kan være at de føler at det er for mye stress i 140 liter'n, siden jeg har en del livlige fisk her...
Inaktiv bruker
Ok sånn ja Lykke til videre med oppdrettsforsøk. Jeg håper det blir noen her etterhvert også.
Slapp av, om jeg får det til, så legger jeg småtrollene ut for salg her på forumet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap