Hva slags corydoras er dette?

I går fikk jeg med meg hjem 5 nydelige corydoras fra byen! De likner veldig på vanlige aeneus, men jeg synes de ser bittelitt annerledes ut enn aeneusene jeg hadde for noen år siden. -Litt lengre kropp, spissere snute, og så har de en gylden stripe som går fra toppen av halen i en slags bue som ender bak øyet.

Fikk tatt et par bilder av den ene da den satt stille et par sekunder i det jeg slapp de oppi akvariet. Siden har det vært full fres på de, og det har ikke vært mulig å få et eneste klart bilde. Dermed er fargene nå, dagen etter, sterkere og mønsteret tydeligere enn da jeg tok bildene. -Ser nå på bildene at den gyldne stripen er så godt som usynlig her. Den er kopperaktig gylden, og buken er hvit.

Noen som kan idetifisere denne? Jeg har kikket på masse coryer for å se om jeg finner svaret, men jeg synes det er så mange varianter at jeg håper en med mer peiling på coryer enn meg kan si om dette er vanlige aeneuser eller noe annet? Kommer gjerne med mer info om det behøves, og sitter de stille et sekund skal jeg prøve å få et ok bilde til.

Med halen er de ca tre cm lange.

Nydelige er de, uansett hva navnet er, men det er jo praktisk å få de identifisert!
Det er nok Corydoras schultzei.
Noen mener det er en variant av Corydoras aeneus, mens andre bestemt hevder at C. schultzei er en egen art. Det er av C. schultzei den svarte C. A. Black varianten oppstod på nitti-tallet. Så hvorfor den svarte nå går under navnet Corydoras aeneus 'Black' er jo et mysterium

Jeg mener de er såpass ulike den vanlige C. aeneus at de er en egen art
(Corydoras aeneus er veldig utbredt i Amazonas, og en haug varianter finnes)
En del vitenskaplig arbeid venter denne store gruppen, for å klargjøre en gang for alle hva alle de ulike variantene egentlig er, egne arter eller varianter. Inkl. Corydoras schultzei.
Ser ut som om du har rett som vanlig, Mona

Da får jeg rote opp litt info om disse, vannverdier de liker etc.

De har virklig skapt liv i 220-literen min der innbyggerne ellers er noen skikkelige slappfisker!
Det ser nesten ut til at "aeneusene" jeg kjøpte på mandag (og onsdag) er schultzei, de også, og ikke aeneus. Så "trist"...
Her fikk jeg endelig noen litt klarere bilder av fiskene. Men jeg klarer ikke få frem de sterke, flotte fargene til fisken på bildene....
- og på bilde nr. 2 ser man nesten ikke den fine stripen i det hele tatt?! Må visst trene meg litt på coryfotografering og gjøre et nytt forsøk!
...et par bilder til...
Og en liten mett linselus: gul sverddrager.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap