Er dette Corydoras schultzei ?

Etter at jeg for en stund tilbake ga bort noen av mine aeneus, har de som ble igjen blitt mere sky og jeg ser dem ikke fremme så mye som før.
Jeg bestemte meg derfor for å kjøpe noen flere aeneus. De nye ble satt i et kar, og planen var at de gamle skulle flytte etter.
Jeg reagerte litt på at disse nye fiskene hadde noe anderledes fargetone enn de gamle, men tenkte ikke mer over det. Men nå når fiskene har slått seg til ro ser jeg jo at de er klart forskjellig fra de gamle.

Jeg har googlet litt frem og tilbake og kommet frem til at de nye fiskene kanskje er Corydoras schultzei. Kan noen kanskje se om de er enig med meg.
Er schultzei en egen art eller er det en aeneus variant? Fant litt varierende informasjon om dette når jeg googlet.

Legger med 2 bilder av de nye fiskene samt 1 av de gamle for å vise forskjellen.
De to øverste bildene er den som går under navnet Corydoras schultzei, ja. Den siste en vanlig Corydoras aeneus.

Om Corydoras schultzei er en egen art eller ikke, eller en variant av Corydoras aeneus, ja derom strides de lærde...
De fleste Corydoras-eksperter er imidlertid enige om at C. schultzei er nødt til å være en egen art, forskjellen fra vanlige C. aeneus er for stor.

Du får selv avgjøre

Dette notatet står på C. schultzei Corydorasworld, skrevet av Corydoras-eksperten Ian Fuller (Storbritannia):
"The type material for this species has been lost and therefore it is extremely difficult to be certain of its validity, although there are distinct characters which would suggest it is a valid species. Science consideres this species to be a synonym of C. aeneus. "

Takk skal du ha
Du bekrefter mine mistanker.
Når de lærde strides så skal ikke jeg blande meg inn

Personlig synes jeg disse er såpass ulik vanlig aeneus at jeg vil holde dem adskilt. Jeg vet ikke om de kan krysses, men vil ikke ta sjansen.
Det virker i alle fall som de er like hormonfulle som aeneus.
Det er som om de tenker:
"Hey! Vi har fått nytt hjem...Hva gjør vi nå? Nå vet jeg, vi lager barn"

Tilfeldig bekjentskap
© TELEMARK
Reklame for plussmedlemskap