Hvilken otocinclus er dette?

Dette er den vakreste av otocinclusene mine. Den ble kjøpt sammen med flere andre, som ikke ligner den, under navnet Otocinclus affinis. Ut fra BTN bok om maller er den absolutt ikke det, men noen av bildene i basen av O.affinis kan ligne. Er det en affinis eller kan den være en annen art? Selv synes jeg den ligner mest på O.macrospilus. Noen som vet dette og kan forklare meg hva som er riktig av basens bilder og bildet i boka mi? Blir litt forvirret her =/
Dette er nok snakk om Otocinclus macrospillus utifra mønsteret den har på ryggen.

jeg tror de fleste otocincluser blir solgt som affinis, selv om langt fra alle er det. Så om holder øynene oppe, så vil man nok finne andre arter blandt disse.

E
Mange av dem er nokså umulige å identifisere. Jeg har noen som ligner på macrospilus jeg også, men haleflekken stemmer ikke helt, så de på Planet Catfish var heller ikke sikre selv om jeg hadde bra bilder.

Som Erlend sier selges vel alle som affinis, nesten ingen av dem er det, få av dem i Norge. Mye vittatus tror jeg, ihvertfall har jeg litt av de og har sett flere andre her også. Få av bildene under affinis stemmer, jeg vet bare ikke 100% hvilken annen oto det er så jeg har personlig ikke gått inn for å luke dem ut.
Tusen takk for svar! Da vet jeg det. Kunne igrunnen tenkt meg flere av disse så jeg får vel granske og lete blant affinis i butikkene Synes nesten den er penere enn til og med leopardottoen. Dessuten er den ørlite grann mindre enn mine andre og har større halefinne.

Har lest litt mer og funnet ut at de andre jeg har kjøpt som affinis heller ikke ser ut som det. En eller to mangler haleflekk og er vel da vittatus? De andre vet jeg ikke, hoppei muligens.

Har bare seks akkurat nå, men ser jo bare et par i gangen så vanskelig å finne ut hvor mange av hver
Den du har der ligner på min, den jeg tok bilde av i ene konken. Men jeg tror haleflekken er annerledes, og jeg tror det er det som gjør min litt uforklarlig mens din sikkert er ren macrospilus. De lurte på om det var en uidentifisert type også på Planet Catfish.

Denne er litt større enn mine andre, og mine andre er vittatus eller en annen type.
Kikket på bildet av din otto og fant ut via denne linken at det muligens kan dreie seg om en Otocinclus hoppei.

Hvis du ikke er en kløpper i tysk så står det altså her at den eneste ottoen som kan ha utydelig haleflekk er hoppei, og at selv om den vanligvis har en gråtonet rygg som vist på bildet, så kan enkelte individer ha mønster som macrospilus

Som du ser er det bare vittatusen som kan bli større enn denne.
Ja, det er hoppei vi lurte på som det andre alternativet, var bla. på den linken din, men fant den ikke igjen så takk for den. Men det stemte ikke med ryggen ang. hoppei, min ser igrunn ut som en blanding av hoppei og macrospilus. Så siden du sier at noen kan ha rygg som den så er det jo godt mulig det er en hoppei. Tror alle mine andre er vittatus.

(jeg kan ikke tysk så det fikk jeg ikke med meg sist jeg besøkte linken)
Og jeg som trodde jeg bare hadde èn macrospilus. Oppdaget plutselig at det var to av dem nedi der Ser jo aldri så mange i gangen av disse så jeg har aldri sett de to sammen før. Har tidligere også vært så gjengrodd at jeg har lurt på om det i hele tatt har vært så mange som 6 otto i tanken
Tilfeldig bekjentskap
© JJPhoto.dk
Reklame for plussmedlemskap