- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Sentral-amerikansk ciklide, noen som vet eventuelt hvilken?
Sentral-amerikansk ciklide, noen som vet eventuelt hvilken?
Disse to fulgte med karet da jeg kjøpte det i høst. Da det var noen fisk som var litt dårlig pakket og omkom på hjemveien, trodde jeg disse tilhørte hver sin avdøde partner, siden de er så ulike i farger og brydde seg heller ikke nevneverdig om hverandre. Kroppsform og oppførsel er veldig like, men altså ikke farge. De to første ukene bodde og voktet de også i hver sin ende av karet. Så en dag fikk den rustrøde med flekk ved halerota ta en kikk innom den blå, med litt mer brede utflytende striper, sin utgravde avdeling. Den gropa falt visst ikke i smak, så de flyttet sammen over til den andre siden hvor de begynte å grave ut sammen. I dag har de et svare strev med å holde orden på en "halv mill." yngel. Men jeg finner altså ikke ut hva disse heter. De har også endret farge. Den rustbrune med flekk v/ halerot, som jeg antar er hunnen, har hatt gullfargede øyne, glimtet til rett før egglegging med blå øyne, er nå tilbake til gullfargede øyne. Kroppsfargen har variert mye fra mørk brun, rødbrun, rustbrun, gull, til tider innslag av blått. Har gått gjennom fiskebasen og det nærmeste jeg fant av utseende er "Vieja melanura", men det er neppe den. Den blå, hannen?, har hatt veldig blå øyne hele tiden. Etter at yngelen kom fram, har han også hatt tidvis gullfargede øyne. Det nærmeste jeg kunne komme hans utseende på fiskebasen er pastellcikliden, "Amphilophus alfari". Dels pga av at han plutselig slo om til rosa da han voktet eggene som ble festet til bakveggen, og pga stripene mellom øynene. De samme stripene i pannen har også hunnen. De er ganske så revirhevdende og agressive. Str hannen ca. 12-14 cm, hunnen ca. 10 cm. Dessverre finner jeg ikke ut av dette selv, så om noen vet noe, hadde jeg blitt veldig takknemlig. Beklager den dårlige kvaliteten på bildene, kun mobilbilder her for tiden.
Postet 29.10.07 kl 11:49
Postet 29.10.07 kl 11:59
Prøver igjen...
Forhåpentligvis bedre bilder. Disse to hører sammen, altså mann og kone av samme art. Tidvis kan jeg skimte de samme loddrette stripene på hunnen som hannen har, og hun er svart på magen som hannen. De har samme kroppsform, form på finner (tidvis skimter jeg de samme fargene i finnene grønn/blå), øyne og munn, lik oppførsel. Dersom hanner av Archosentrus Sajica ser ut som denne blå hannen så er jeg fornøyd med svaret, ellers må jeg nok lete videre. Er nesten blitt en besettelse, men spennende jakt. Hadde jo vært gøy å vite hva man har i karet..
Postet 01.11.07 kl 18:26
AnitaWForhåpentligvis bedre bilder. Disse to hører sammen, altså mann og kone av samme art. Tidvis kan jeg skimte de samme loddrette stripene på hunnen som hannen har, og hun er svart på magen som hannen. De har samme kroppsform, form på finner (tidvis skimter jeg de samme fargene i finnene grønn/blå), øyne og munn, lik oppførsel. Dersom hanner av Archosentrus Sajica ser ut som denne blå hannen så er jeg fornøyd med svaret, ellers må jeg nok lete videre. Er nesten blitt en besettelse, men spennende jakt. Hadde jo vært gøy å vite hva man har i karet..
Da så jeg at det IKKE er sajica
Postet 01.11.07 kl 23:47
Postet 02.11.07 kl 18:38
Er det muligens en Vieja maculicauda?
Postet 02.11.07 kl 21:45
Postet 05.11.07 kl 12:02