- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Apistogramma hongsloi?
Apistogramma hongsloi?
Jeg kjøpte en gruppe ungfisk på auksjon (Hallingtreffet) som var navngitt Apistogramma hongsloi. Etter mange timer foran akvariet, og mangfoldige bilder av denne gjengen, er jeg fortsatt ikke klok på dem: er de virkelig hongsloi?
Det dreier seg jo om ungfisk, så jeg vet jo at utseendet deres kan forandres mye enda - men det hadde vært betryggende å finne i det minste ett bilde av A. hongsloi med tekninger som likner denne gjengen ...
Det dreier seg jo om ungfisk, så jeg vet jo at utseendet deres kan forandres mye enda - men det hadde vært betryggende å finne i det minste ett bilde av A. hongsloi med tekninger som likner denne gjengen ...
Postet 11.11.07 kl 02:11
Nei, det er ikke A. hongsloi Det er jeg sikker på. Hongsloi har en mye med kompakt og høy kroppsfasong, det er veldig typisk for Hongsloi.
Dine fisk har en langstrakt og slank kroppsform, kan minne litt om mine Apistogramma trifasciata i kroppsform og finneform, spesielt det bildet av hannen øverst til venstre. Jeg sier ikke at det er Trifasciata altså
Forhåpentlig vil Tom C se dette, og kunne svare deg på art
REDIGERT:
Så ikke før etterpå at du skrev at det var ungfisk... kan hende det forandrer litt på saken.
Her er et bilde av en A. hongsloi juvenile (juvenile=ungdom)
A. hongsloi hann
A. hongsloi hunn
Dine fisk har en langstrakt og slank kroppsform, kan minne litt om mine Apistogramma trifasciata i kroppsform og finneform, spesielt det bildet av hannen øverst til venstre. Jeg sier ikke at det er Trifasciata altså
Forhåpentlig vil Tom C se dette, og kunne svare deg på art
REDIGERT:
Så ikke før etterpå at du skrev at det var ungfisk... kan hende det forandrer litt på saken.
Her er et bilde av en A. hongsloi juvenile (juvenile=ungdom)
A. hongsloi hann
A. hongsloi hunn
Postet 11.11.07 kl 02:25
Endret: 11.11.07 kl 02:32
Postet 11.11.07 kl 02:39
Endret: 11.11.07 kl 02:56
Postet 11.11.07 kl 02:40
Postet 11.11.07 kl 02:42
Liz H.... - men det hadde vært betryggende å finne i det minste [I]ett [/I]bilde av [I]A. hongsloi [/I]med tekninger som likner denne gjengen ...
Hvis du finner et bilde av en fisk med disse tegningene, er ikke det et bilde av A. hongsloi.
Hos dine fisker løper det sorte sidebåndet ubrutt helt fram til halen.
A. hongsloi har, som mange andre Apistogramma, et brudd i sidebåndet på haleroten, slik at den bakerste delen av sidebåndet kombinert med en mørk del av det syvende tverrbåndet, framstår som en selvstendig (sort/rød avhengig av lokasjon) haleflekk.
A. hongsloi har heller ikke 2 og en halv abdominal stripe, formet som et sikksakk-mønster. Den har mørke eller røde tegninger mye lenger nede på siden, formet helt annerledes enn striper.
Det er ikke så mange muligheter når fisken i tillegg har kun 1-2 kraftig forlengede finnestråler i ryggfinnen, og prikker/mønster i midtre del av en halefinne som tilsynelatende har forlengede finnestråler øverst og nederst.
Denne klarer du å identifisere selv, Liz !
(Ikke la deg lure av det generelle, ganske uvanlige blågrå fargeinntrykket, se på de artsdiagnostiske kjennetegn).
Postet 11.11.07 kl 03:19
Så jeg har altså fått en gjeng Apistogramma cacatuoides i hus? Og det under dekknavn attpåtil?
Jaja - sånn kan det gå når man shopper posegrå fisk
Fasinerende skapninger uansett navn, men det har plaget meg at jeg ikke har fått identifikasjonen til å stemme. (Ja alt hva man kan henge seg opp i du.... *himle*)
Lurer på hvordan disse blir etterhvert som de begynner å farge ut ordentlig jeg...... Kun blåskinnende, kanskje? MC Darup: sleng ut et bilde, da, pliiiiis!
Jaja - sånn kan det gå når man shopper posegrå fisk
Fasinerende skapninger uansett navn, men det har plaget meg at jeg ikke har fått identifikasjonen til å stemme. (Ja alt hva man kan henge seg opp i du.... *himle*)
Lurer på hvordan disse blir etterhvert som de begynner å farge ut ordentlig jeg...... Kun blåskinnende, kanskje? MC Darup: sleng ut et bilde, da, pliiiiis!
Postet 11.11.07 kl 04:05
Endret: 11.11.07 kl 04:14