Grenmalle id

Kjøpte meg to flotte grenmaller hos Ronny på akvariekjelleren. Syns jeg husker at de het Sturisoma aureum. Mulig at jeg husker fullstendig feil. (Var jo så mye flott der )Jeg tviler litt på at det er rett at de er sturisoma. Mine har jo slike flotte lange neser i forhold til bildene av sturisoma aureum. Noen som kan si meg hva dette er utifra disse dårlige bildene?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Farlowella vittata
Messt sansynlig er det snak om Farlowella vittata. Denne arten har et stort utbredelsesområde, og har to brystplaterplater på underseiden, samt en trekantet beinplate mellom disse, ved brystfinnen. (men det er flere arter som har dette)

Farlowella acus er en meget sjelden art, som mest sansynlig ikke blir eksportert. Farlowella acus finnes kun ved Lake Valencia og i Rio Torito(Venezuela) (Retzer & Page 197) Det er også stor grunn til å tro at denne står i fare for å blir utryddet. Da områdene er sterkt forurenset.

Så hvorfor er blir de fleste mallene som ligner på en Farlowella solgt som en Acus? Mest sannsynlig sp blir det bare kopiert i god tro.
Farlowella Acus er også type-art for slekten Farlowella dette kan også bidra til at det blir enkelt å bruke dette navnet.

Bildet viser en Farlowella vitatta. Stein dau, men fin å bruke som identifisering.

[External Image]

Om fisken har lokalisjon Peru. Kan det være Farlowella platorynchus Retzer & Page 1997. Dette er den eneste Farlowella arten som finnes i Peru. men den har et sort mønster mellom skjell-platene. Det finnes i dag 26 gyldige arter, men det er en del som ikke er beskrevet ennå.

kilder:
I.Seidel, H.G Evers., 2005. Wels Atlas 1. Mergus verlag GmbH, Melle, Deutchland

Carl J. Ferraris, Jr ;Checklist of catfishes, recent and fossil (Osteichthyes: Siluriformes), and catalogue og siluriform primary types, Zootaxa 2007, Mangolia press New Zeland.

Raphel Covain og Sonia Fisch-Muller; The genera of the Neotropical armored catfish subfamily Loricariinae. Zootaxa 2007, Mangolia press New Zeland.

Den siste kilden, er den nyeste og beste.

E
Spennende lesing Jeg kjøpte tilsvarende maller på Tropehagen Zoo for noen uker siden. De ble solgt som F. acus, noe som jeg ba om bekreftelse på og fakturalisten ble sjekket; F. acus. Om mine er det skal jeg ikke påstå. Håper å få tatt noen bilder snart av de.
Det er nok ikke butikkens skyld. Jeg vil tippe at i 99.9% av tilfellene, blir de feilaktig eksportert ut som Acus.

Jeg her nærmest til gode å se Farlowella vittata på lister, tross dets store utbredelseommeråde. Men Farlowella Acus med sitt lite utbredelseommeråde alltid er å finne på listene.

Lit rart egentlig?

E
Fikk et par bilder i kveld av grenmallen som jeg kjøpte som F. acus:
Denne har tre brystplater pr. rad på undersiden av magen. Uten lokalisjon, blir det vannskelig å eksakt artsidentifisere.

Vi fikk nylig noen inn i butikk vi også, fra tropeimporten, og de kom som F. Acus. Jeg har ikke sett på de ennå. Mulig dette er fra samme parti.

E
Denne siste vil jeg tro er en farlowella mariaelenae. De selges ofte i en blanding med vittata. Jeg har 2 av hver, faktisk
Det er ofte det som skjer: Butikkene selger dem som acus, og i virkeligheten er det både vittata og mariaelenae blant de som selges, i en eneste stor suppe.
Som Erlend sier, så kan du skille dem mellom hvor mange rader skjell de har på magen. Vittata har to rader, mariaelenae har 3. Jeg har også lagt merke til at mariaelenae har mye lengre "stranter" på halen - de syltynne endene på halen er mye lengre. I tillegg virker det også som om mariaelenae er mørkere på magen, men der kan jeg definitivt ta feil. Jeg husker faktisk ikke helt om det var noe som noen andre hadde observert, eller om det faktisk er vitenskapelig beskrevet som kjennetegn.
Jeg ser på Scotcat, skal vi tro dem, at jeg ikke har F. acus i allefall, ser vi på antall brystplater som Erlend nevner.
Jeg trodde jeg hadde nøkkelen som Retzer & Page lagde i 1997, for identifiserinag av Farlowella arter. Men der tok jeg feil. Denne skal jeg prøve å skaffe i morgen.

I stede var det nøkkelen for identfisering av Loricariinae av Covain og Fisch-Müller jeg hadde.

E
Da har jeg i dag vært heldig og fått fatt i artikkelen av Retzer M.E & L.M Page (1997): Systematic of the stic catfishes, Farlowella –Eigenmmann & Eigennmann (Pisces, Loricariidae), - Proc. Acad. Nat. Sci. Philadelphia. 147: 33-88.

Infoen nedenfor er funnet i artikkelen og er fritt oversatt. Forbehold om missforståelser.

Farlowella marieaelenae. Martìn Salazar 1964. Forholdsvis langt rostrum. Nese munn lengde (måles fra tuppen på rostrumet til fremste leppe (på undersiden)) er mer en dobbel så stor som hode lengde (måles fra tuppen på nesen til starten på brystfinnen). 4 rader med hele plater langs fiske side. (fra brystfinne til ryggfinne.). 3 rader med brystplater på fisken underside, de to ytterste står symmetrisk, mens den midtre raden ligger mellom.
Denne arten skal også ha farge på første finneståle i ryggfinnen og analfinnen. Har et stort utbredelsesområde i både Venezuela og Colombia.

Det står ingen ting om artens halefilamenter, dette tror jeg forekommer på alle arter, og det er individuelle forskjeller. Kan nok ikke bruke til artsidentifikasjon.

Farlowella vittata Myers 1942. Nese munn lengde (måles fra tuppen på rostrumet til fremste leppe (på undersiden)) delt på bredden av fiskens hode (måles rett bak øynene) skal være større en 1.9. Nese munn lengde (måles fra tuppen på rostrumet til fremste leppe (på undersiden)) delt på lenden av første finnestråle i brystfinnen skal være større en en.
To rader med brystplater på fiskens underside. Stort utbredelsesområde i både Venezuela og Colombia. Dette er en av de vanligste artene å finne.

Farlowella gracilis Regan 1904. Har meget korte brystfinner. Lengden av brystfinnen delt på nese munn lengde (måles fra tuppen på rostrumet til fremste leppe (på undersiden)) mindre enn 0,62. Kommer fra Rio Caqueta Colombia. Tre rader med brystplater på fisken underside.

Farlowella acus Kner 1853. har også to rader med brystplater på fiskens underside, men kan skilles fra mange andre arter ved at brystfinnene ikke når bukfinnene.

Nøkkelen er ganske avansert å bruke, og den er nesten umulig å bruke på levende fisk, da det ikke er så enkelt å måle på levende fisk. Men den infoen man finner under hver enkelt art er meget god.

E

Et lite PS til halen. Jeg kjøpte 4 grenmaller fra samme butikk, og de var ment å skulle være samme art. Det var de rett og slett ikke. Jeg antar at det var vittata og mariaelenae. Dessverre mista jeg 3 stk. pga. en liten filterkatastrofe (ikke første gang i det akvariet, desverre). 3 nye ble kjøpt inn, og jeg mista på nytt en. En siste er kjøpt inn, slik at jeg har 4, to av hver art (og forhåpentligvis også ulike kjønn). Hos alle disse farlowellaene (både de som er i live, og de som døde), var det helt konsekvent: De med to rader med skjell på magen, hadde ikke de lange "strantene" på halen som de som hadde 3 rader med skjell. De med 3 rader, hadde alltid disse lange "strantene". Etter at jeg lærte meg å titte på magen på farlowellaer (har også gjort dette i butikker), har jeg ikke sett noen grenmalle som har avveket fra dette. Dette er jo ikke akkurat vitenskapelig studie ( ), men det jeg har observert hos meg og i butikker. Dessuten har jeg også sett det jeg alltid har ment siden jeg så en grenmalle første gang: dette er utrolig søte og sjarmerende skapninger
Først takk for mye god info her

Jeg har tre Farlowella'er gående i karet, skal ut å prøve å få noen bilder. Det jeg lurer på er om det er beskrevet noen farge differanser på de ulike artene?
De tre som går her er i tre nyanser av brun, håper dette kommer fram på bildene. Så får jeg prøve å telle plater...
Her er noen bilder av gjengen. Jeg skal se om jeg får et bedre bilde av den mørkeste(den som er avbildet med eplesneglene)
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap