Corydoras schwartzi ?

Jeg køjpte en gjeng som var merket C.schwartzi - men stusser en del på mønster-og farge-forskjellene deres.
Kjekt om dere coryoter tar en titt på disse bildene og sier hva dere synes.

Spesielt tenker jeg at den som er avbildet aleiene ikke kan være schwartzi - synes nesten den ser litt langsnutet ut, jeg....

Legg merke til størrelsesforskjellen på de to som er avbildet sammen. Skulle tro den "lille" er en pygme av en ungfisk, men den er en nokså normalt stor cory... det er bare den andre som er schwær, rett og slett. Tegningene på disse to er jo også nokså forskjellig, men kanskje ikke verre enn at de begge to kan være schvartzi fordet?

Hva synes dere?
Den på nederste bildet er iallefall ikke C. schwartzi, det er helt sikkert
Skal kikke litt rundt, men disse Schwartzi-lignende artene finnes det haugevis av, som f.eks. C. paralellus, C. agassizi, C. ambiacus og C. pulcher. Det er vanskelig å skille dem fra hverandre i blant, selv for eksperter. At mange av artene i tillegg kan være svært variable i mønster, hjelper ikke på saken...
Jeg har heller aldri hatt noen arter i denne gruppen, så jeg har liksom ikke "detalj-øye" for å skille dem enkelt fra hverandre

I tillegg finnes det jo omtrent like mange C-nummer som artsnavn.... og jeg har sett at en god del sånne Schwartzi-lignende arter befinner seg på C-nummer listene. C018 for eksempel, og C010, C034 og C001 (denne har navn også).

Men jeg jobber med saken Kanskje andre drar kjensel på den eller har forslag også.

Ja det er nettopp dét - at det er så voldsomt mange schwartzi-liknende arter at man jo kan bli svimmel

Setter pris på innspill i gjettekonkuransen "Hvilken cory er jeg?"
Kan du granske fiskene, og fortelle hvordan første finnestråle i ryggfinnen ser ut på dem? Noen som har forlenget finnestråle? Og ikke minst; hvilken farge har den første finnestrålen i ryggfinnen på disse fiskene? Er det noen som har grålig til fargeløs finnestråle? C. schwartzi har det.
Er den første finnestrålen svart på noen, så er det en annen art.

Du kan jo sjekke alle de små og se etter at de er like. Så får vi sortere ut de større fiskene senere.

(Schwartzi har altså grålig til fargeløs første finnestråle, men så kommer det en svart flekk i ryggfinnen bak den)
Jeg kikker mer og mer på Corydoras ambiacus.... dette gjelder den siste/nederste av de to du har bilde av. Jeg synes den ligner veldig, men jeg håper andre har innspill for som sagt; disse Schwartzi-lignende artene er et sammensurium for meg!

Det øverste bildet viser en som har tettere flekker/prikker og en litt annen hodefasong, synes jeg...? Vanskelig å skjelne (rygg-)finnestrålefarger og fasong på bildet.
Nå har jeg studert og studert, og definitivt klart å forvirre meg sjøl *hehe*

Ingen av dem har helt svart første finnestråle, men minst én har en grå første finnestråle i ryggfinnen. Flere av dem har gyldne, markante første finnestråler.

Noen av dem har svært lite svart i dorsalfinnen borsett fra mellom 1. og andre finnestråle. Men spredte små flekker med svart forekommer.
Et par har for øvrig bleke/fargeløse første finnestråle i dorsalfinnen.
Kun en eller to har et større, svart område bak den lyse første finnestrålen. Men det finnes en rekke fotografier av c. schwartzi som ikke viser annet svart i dorsalfinnen enn spredte mørke flekker, så dette utelukker jo slett ikke schwartzi....

Jeg har kikket på bilder på nett og i bøker, og kunnet konkludere med at det i alle fall ikke er snakk om c. ornatus og c. pulcher, siden begge disse artene har en svart ujevn linje langs "midtlinjen" - noe ingen av mine har.

Jeg har ikke kommet frem til noe annet enn at de fleste av dem -trolig- er C. schwartzi - evt C. cf. schwartzi.

Den lyse (outsideren) derimot, har jeg ikke klart å bestemme meg for hva jeg tror om. Ambiacus får jeg ikke til å stemme i alle fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap