Rineloricaria ?

Jeg fanget et par av disse i en liten bekk i området Punchana, mellom Iquitos og Mazan, i Peru, i oktober 2007.

De er ca 8-9 cm lange utenom den lange, tynne finnestrålen som forlenger halen.

Jeg har ikke greie på denne familien i det hele tatt, men har vel kommet fram til at det antakelig er en Rineloricaria-art.

Det nærmeste jeg kommer i mine søk etter art, er Rineloricaria sp. "Peru", på Planetcatfish.

Jeg hadde satt stor pris på om noen føler seg kallet til å lede meg inn på rett spor mht artsbestemmelse.

Er det behov for bedre bilder av enkelte deler av kroppen, kan dette ordnes.
De går her i et kar sammen med Apistogramma sp. Nanay/Melgar (Rød form) og noen tetraer, som alle ble fanget i den samme bekken.

[External Image]
Første finnestråle i bukfinnen og første finnestråle i ryggfinnen startet på samme sted?

Jeg vil tippe det er en av disse:

Hemiloricaria Morrowi (Fowler 1940)

Eventuelt

Hemiloricaria wolfei
(Fowler 1940)

Hemiloricaria Morrowi har et større utbredelsesommeråde enn hva wolfei har.

Om man skal bruke Hemiloricaria eller Rineloricaria kommer ann på hvem systematikk man følger. Det enkleste er vel egntlig å dele de opp i to slekter. (Hemiloricaria og Rineloricaria) fremfor kun å bruke Rineloricaria (Da får man fryltelig mange arter i samme slekt)

E
Tusen hjertlig takk for hjelpa, Erlend !

Dette gjør det også mye lettere å lete videre selv, etter flere opplysninger og spesifikke artskjennetegn.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap