Scalare men hvilken type?

hei har to scalarer, men jeg er ikke sikker på hvilken jeg har. fant en som ligna på fiskebasen, men den sa at de hadde en destinktiv flekk på ryggen rett under rygg finnen, men jeg kan ikke se den på noen av mine. Kan dere hjelpe meg?

Lurer også på om scalarer er en ciklide?
Det finnes bare en art scalare, og det heter Pterophyllum scalare. Populært kalt kun "scalare".

De er imidlertid oppdrettet i mange år, og ulike fargevarianter finnes. Alle andre fargevarianter unntatt den stripete du har, er menneskeskapte fargevarianter. Kun den stripete er naturlig.
Men fargen gjør dem ikke til forskjellige arter. Det er fremdeles en scalare, enten den er stripete, svart, gulflekkete eller hvit.

Den du har ser ut til å være den opprinnelige stripe-formen, som alle oppdretts-scalarer stammer i fra. Helt vanlig P. scalare, altså.

Og ja, scalarer er ciklider. De danner par og legger egg som de passer på til de klekker.

Det finnes to-tre arter som ligner på P. scalare, men de har andre navn og med et trenet øye ser man også de store forskjellene som er der (til å begynne med ser de nok like ut alle sammen, men bl.a. størrelsen er vidt forskjellig)
Plussmedlem
Det er nok en "vanlig" Scalare du har. Finnes mange varianter av denne p.g.a. oppdrett.
Ja, det er en ciklide.
takker. og beklager for tidligere hissighet i forumet, blir bare irritert over slike ting ser du, ikke noe personlig ment. no hard feelings mona o?
Hei

Har alltid regnet med 3 arter scalare jeg:

Pterophyllum altum Altumscalare
Pterophyllum leopoldi Dvergscalare
Pterophyllum scalare Vanlig scalare

Men det er klart sist nevnte er den som er vanligst i salg.

Kanskje noe jeg ikke har fått med meg her...
Plussmedlem
Tre arter "Pterophyllum".
Pterophyllum scalare er "Scalare".
En Altum er en Altum...

Skjønner forvirringen når man finner de norske navnene "Dvergscalare" og "Altumscalare".
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap