Apistogramma eunotus dame som ikkje er som dei andre. kan eg ha fått feil?

Håper Tom eller ein av dei andre apistogramma ekspertane kan hjelpe meg med denne.

Eg har ei gruppe på 6 apistogramma eunotus som går i ein 160 liter. Fem av desse går heilt greitt saman, mens den sjette berre blir jaga av dei andre. Sjefen i gruppa er ein stor flott hanne som Tom C. hjalp meg identifisere på Hallingtreffet for snart to år sidan. Denne er mest sannsynleg viltfanga. Reasten av gruppa mi, bortsett frå denne hoa, kjem frå Elisabeth på Bømlo. Den siste hoa,den som blir jaga blei kjøpt på Kilden her i Bergen.

Denne fisken har alltid vore mykje gulare enn dei andre hoene. Den blir alldri grå slik som dei andre blir innimellom. Sjølv ikkje åleine i karantene kar blir den det. Dei to hannane eg har vil heller ikkje vite av den.

Synes også denne fisken har meir svart på finnene og under buken enn dei andre eunotus huene. Legger ved noen bilder. Alle er desverre ikkje like bra.
Dette var spennende! Har selv A.eunotus, bla. fra Bømlo, så denne tråden må jeg følge med på!

Er absolutt ingen ekspert, men la merke til at de tre forrerste finnestrålene på ryggfinnen er svarte på din hunn... Innbiller meg at mine hunner ikke har mer enn to svarte? De har selvfølgelig gått og gjemt seg nå som jeg skal sjekke de. Typisk!

Håper en av apisto-ekspertene her inne snuser opp denne tråden og finner en løsning på gåten!
Hei!

Ja det stemmer at dei tre første finnestrålene er svarte, trur faktisk at tuppen på den fjerde også er svart. Det svært uklare bildet av fisken fra undersida viser også at fisken har svarte teikningar på brystet foran dei fremste finnene, dette har ikkje dei andre hoene. Denne fisken virker også som den har ein litt djupare kroppsform enn dei andre.

Hm, enda ingen som har klart å hjelpe deg med dette mysteriet?
Dette var jo spennende !

Jeg har skrevet litt utdypende om Apistogramma cf. eunotus tidligere i denne tråden.
Siden jeg skrev dette, har det også tilkommet noen flere varianter som vanskelig lar seg klassifisere som en av de nevnte.

Hunnen din er ganske sikkert en art som tilhører Apistogramma-eunotus-komplekset, Ingunn.
Det finnes bl.a mange former innen dette komplekset som (foreløpig) klassifiseres som A. cf. eunotus-varianter (jfr. det jeg tidligere har skrevet i tråden jeg linket til over).

Selv om hunnen din skiller seg fra de andre, kjennetegnes den av at lite av de mørke ryggflekkene sprer seg ut i ryggfinnen (slik de bl.a. gjør hos A. macmasteri). Sidebåndet er brutt opp i reltivt smale flekker, og sidebåndet er ganske smalt og ikke helt delt opp i flekker på haleroten. I tillegg er avstanden mellom de enkelte flekkene som vises av sidebåndet ugjevn ( i motsetning til f.eks. A. macmasteri som har mye gjevnere avstand mellom flekkene. Den sorte haleflekken er typisk oval (mens den f.eks. hos A. macmasteri er rektangulær).

Jeg sammenlegner her bevisst med A. macmasteri, siden dette er en art som vanligvis viser en sort brystflekk lik den din hunn har.

Den sorte brystflekken er uvanlig, og jeg har aldri sett lignende på noen A. cf. eunotus-variant eller andre arter innenfor A.-eunotus-komplekset. Imidlertid har alle A.-eunotus-kompleks-hunner en sort brystflekk, men på de fleste er den så liten at den knapt synes ( eller spises opp av et pigmentert område der brystfinnene er festet).
Jeg har ikke sett bilder av brystflekken på hunner av alle variantene av A. cf. eunotus som finnes, ei heller av de andre artene innenfor dette komplekset, så jeg kan ikke si noe om hvilken form hunnen din eventuelt tilhører. Men den tilhører mest sannsynlig en annen variant av A. cf. eunotus enn de andre du har.

At det kan være mye svart i de første finnestrålene i ryggfinnen på A. cf. eunotus, til og med på en hann, viser dette bildet av en hann A. cf. eunotus jeg fanget i oktober 2007 i Rio Itaya-vassdraget i Peru :

[External Image]

Nå skal det også sies at det av og til dukker opp individer i et kull Apistogramma som skiller seg fra resten, bl.a. ved at de har mer eller mindre sorte pigmenter enn de andre. Dette kan være et slikt individ.

In sin doktorgradsavhandling i 2006 (Colour forms of Amazonian cichlid fish represent reproductively isolated species, J. S. READY, I. SAMPAIO, H. SCHNEIDER, C. VINSON, T. DOS SANTOS & G. F. TURNER), forsket Jonathan S. Ready på forskjellige populasjoner av Apistogramma caetei.
Han undersøkte 8 populasjoner, og undersøkte DNA og gjennomførte "mate-choise"-eksperimenter, det siste betyr at man studerer hvilken av et antall hanner (her fra forskjellige populasjoner) en bestemt hunn velger å leke med.

Jeg gjengir fra rapporten, i stedet for å gjenfortelle relutatene:

"Abstract
Laboratory mate choice experiments have confirmed species status for cichlid
fish in the African Great Lakes that differ in colour and little else. Colour
differences between allopatric populations of the South American cichlid
genus Apistogramma are known for many species, yet the status of such
populations has not been previously tested.
Analysis of the genetic relationships and mate choice characteristics of populations previously described as Apistogramma caetei from eastern Amazonia indicates genetic differentiation into at least three allopatric lineages, which also show strong prezygotic isolation through female mate choice, confirming them as Biological species.
If future studies confirm that this result is indicative of a general trend, the
species richness of the South American cichlid fishes may presently be
seriously underestimated.
".

(allopatric betyr geografisk atskilte)

Resultatene er at flere av disse populasjonene, noen av dem kunne ikke engang skilles fra hverandre på utseende av det menneskelige øyet, fyller kriteriene for å kunne klassifiseres som egne arter !

(Dette gir jo også assosiasjoner til hva som skjer om vi blander det vi tror bare er forskjellige populasjoner av samme art.....)

Om det samme er tilfellet for A. cf. eunotus-variantene, er det ikke rart at din noe avvikende hunn ikke er populær i gjengen; muligheten er der for at de oppfatter den som en helt annen art.

Nærmere klarer jeg dessverre ikke å komme....
Tusen takk for informativt svar. Det ser ut som om jagingen har gitt seg litt no, så eg får se korleis det utviklar seg.

Ingunn
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap