Ancistrus

Kan noen hjelpe meg med navn eller L-nr på denne karen? Det er en rundt tre cm lang, noe sky krabat som liker seg på både glasset, blader av friske planter og på en trerot, antakelig furu, evt. einer. Observerte også at den fulgte etter en ynglende platy, men det virker som den foretrekker plantebasert fôr. Den renset iallfall all dekor for alger med det samme jeg kjøpte den, så det er nok favorittføden.

Har to stk sammen med to flekkete pansermaller og en platy-hann og et platy-yngel av ukjent kjønn. Ble solgt under navnet ancistrus, da visste ikke jeg at det finnes 280 stk å bla gjennom i basen her for å sammenligne. Men det har jeg gjort, og endte opp med følgende forslag:

A. sp. oppdrettsvariant: Mest sannsynlig er det kanskje den?

A. pirareta Denne er flekkete, min er prikkete, dvs rundere fasong og jevne kanter på prikkene. Dette er samtidig en av få a. med tversgående bånd på finner og spord.

A. sp. L110 Kan ligne på den, men min er ikke fullt så bred i hodet, og finnene er prikkete.

A. sp. L309 Fasongen ligner på denne, men litt vanskelig å si siden min ikke har tentakler ennå. Dessuten ser den ut til å ha litt andre krav til vann enn hva jeg kan tilby, da hadde den kanskje ikke overlevd hos meg såpass lenge?

Hopliancistrus sp. 361 Denne er den som ligner mest av alle, men o skrekk, o gru, den kan jo bli 130 cm!! Det må da vel være trykkfeil i fiskebasen??

Lasiancistrus tentaculatus Tja, ligner, i tillegg til at den spiser tre..

Forøvrig hadde disse to typene mine et par dager med heftig lek forrige helg, så jeg antar at det er én av hvert kjønn

Jeg har hatt dem siden oktober/november.
Ser ut som oppdrettsvarianten for meg.
nja si det. jeg mener det var for hvite prikker men ike helt sikker, men ser du under kunnskap til venstre helt øverst er alle L-mallene

denne syntes jeg det så ut som
Takk for tipset, men du skal vite jeg har klikket og kikket til øyet ble stort og vått. Den du mente tenkte jeg også på, men eliminerte den pga de tydelige prikkene på finnene, mine har tversgående striper (men som kanskje vises som prikker hvis de spriker skikkelig med finnene).
Ken Myrseth
Ser ut som oppdrettsvarianten for meg.
Me 2
Har selv mange ancistruser som det ser ut som har hvite prikker. Hvilken farge prikkene har på en oppdrettsvariant kommer veldig ann på hvilken type lys man har i karret.
mine oppdretts ancistruser har alt fra grønn, gule og hviteprikker-så det varierer noe voldsomt.
Tipper nok at dette er en oppdrettsvariant.
Da går jeg ut fra det jeg også. Er vel egentlig blitt enig med meg selv om at det er den Takk alle sammen!!
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap