- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kjøpte 10 sebrafisk, men 2 er ikke sebrafisk...
Kjøpte 10 sebrafisk, men 2 er ikke sebrafisk...
Ja, jeg kjøpte altså en stim på 10 sebrafisk, men da jeg kommer hjem ser jeg at jeg har fått 9 sebrafisk, og 2 andre som jeg ikke vet hvilke er..
Den ene er jeg ganske sikker på er denne:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13533
Men den andre ligner på en sebrafisk, men har røde prikker på finnene. Den er også litt tynnere.. Jeg har sett fisken før, så tror det er en vanlig art.
Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare ta med fiskene tilbake og bytte dem? Går ut i fra at de to andre artene jeg har fått med også er stimfisk, og jeg har ikke plass til enda en stimfisk art..
Den ene er jeg ganske sikker på er denne:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13533
Men den andre ligner på en sebrafisk, men har røde prikker på finnene. Den er også litt tynnere.. Jeg har sett fisken før, så tror det er en vanlig art.
Hva skal jeg gjøre? Skal jeg bare ta med fiskene tilbake og bytte dem? Går ut i fra at de to andre artene jeg har fått med også er stimfisk, og jeg har ikke plass til enda en stimfisk art..
Postet 29.02.08 kl 14:07
Postet 29.02.08 kl 14:19
Postet 29.02.08 kl 14:22
Postet 29.02.08 kl 14:41
Postet 29.02.08 kl 14:45
Postet 29.02.08 kl 14:49
Endret: 29.02.08 kl 14:50
Det er en Nannostomus marginatus, tror jeg Liten Smykketetra er populærnavnet. En mye penere fisk enn sebrafisken etter min mening (har den selv)
Det er stimfisk, ja, så den bør vel egentlig få reise tilbake til dyrebutikken og bli solgt sammen med en stim av sine egne.
Det er stimfisk, ja, så den bør vel egentlig få reise tilbake til dyrebutikken og bli solgt sammen med en stim av sine egne.
Postet 29.02.08 kl 15:03
Endret: 29.02.08 kl 15:04
I følge teksten om lNannostomus marginatus så står det at den maks blir 3,5 cm. Min er jo allerede over det, den er 4-4,5 cm, så kanskje det er en stor? Jeg syns også den ligner mer på den store varianten av smykketetraen. I alle fall om jeg skal se på bildene som er lagt ut her på forumet av de to variantene
Uansett tusen takk for hjelp
Kan smykketetraen holdes sammen med ancictrus, sebrafisk, siamesisk algespiser, khuli-ål, og praktbotia?
Syns de var veldig pene, så om den passe sammen med disse artene vurderer jeg å kjøpe noen kamerater til den istedet for å levere den tilbake
Uansett tusen takk for hjelp
Kan smykketetraen holdes sammen med ancictrus, sebrafisk, siamesisk algespiser, khuli-ål, og praktbotia?
Syns de var veldig pene, så om den passe sammen med disse artene vurderer jeg å kjøpe noen kamerater til den istedet for å levere den tilbake
Postet 29.02.08 kl 15:08
Postet 29.02.08 kl 16:09
Jeg tror du har rett. En nærmere titt og jeg så hvordan de røde flekkene på bildet ditt var plassert på fisken. De to røde flekkene på halen tyder på at det kanskje er en Nannostomus trifasciatus istedet (trifasciatus henspeiler på tre linjer på kroppen).
De kan fint holdes sammen med de andre artene du nevner. Smykketetraer er meget fredelige, harmløse og i tilllegg en av fineste stimfiskene jeg vet om!
De kan fint holdes sammen med de andre artene du nevner. Smykketetraer er meget fredelige, harmløse og i tilllegg en av fineste stimfiskene jeg vet om!
HelleI følge teksten om lNannostomus marginatus så står det at den maks blir 3,5 cm. Min er jo allerede over det, den er 4-4,5 cm, så kanskje det er en stor? Jeg syns også den ligner mer på den store varianten av smykketetraen. I alle fall om jeg skal se på bildene som er lagt ut her på forumet av de to variantene :) Uansett tusen takk for hjelp :D Kan smykketetraen holdes sammen med ancictrus, sebrafisk, siamesisk algespiser, khuli-ål, og praktbotia? Syns de var veldig pene, så om den passe sammen med disse artene vurderer jeg å kjøpe noen kamerater til den istedet for å levere den tilbake :)
Postet 29.02.08 kl 16:22
Endret: 29.02.08 kl 16:25
Postet 29.02.08 kl 16:29
Postet 02.03.08 kl 13:18
Postet 02.03.08 kl 17:05