Dette er en dverg-gurami (colisa lalia), ikke sant?

Vi har fått to nye fisk. Har aldri hatt dverg-gurami før, så dette er en ny bekjentskap for meg.

Om hunnen har jeg lest at den er gråere i fargen enn hannen. Greit nok, men jeg syntes den vi har ikke bare er gråere, men helt grå. Sølvfarget, faktisk. Og iom at jeg ikke ser noen spesiell antydnig til disse stripene, så lurer jeg på om det ikke er dverg-gurami allikevel? Formen på fisken ser lik ut, men jeg har sett på bilder av f.eks. måneskinnsgurami som jo har en tydelig sølvfarge. Men av bildene jeg har sett av den så likner kroppsformen mer på perlegurami (mer avlang), så jeg tror ikke det er det heller.

Det er antakelig dverg-gurami, men jeg vil gjerne få det bekreftet at noen som har mer kjennskap til disse enn meg. Jeg lurer også på hvorfor den er så veldig sølvfarget. Som nevnt, mange bilder jeg har sett av hunn-dverggurami så har de selv om de er gråere, ganske tydelige striper?

Det er den grå fisken jeg lurer på altså, den andre er det jo ingen tvil om...

[External Image]

[External Image]
Hun ser akkurat ut som min dverggurami-hunne, så det skulle nok være riktig.

Nydelig hanne også!! Jeg har en rød variant, men kan ikke hjelpe at jeg synes den rød-og blåstripete er nydelig
Hunnen skal være grå/sølvfarget, på mine vises det bare svake striper når de er opphisset/stresset/får mat, når de er rolige er de helgrå/sølv. Ser da for meg ut som om du har fått deg et pent par
Det var betryggende. Regnet jo med at det var samme type fisk, men ble litt usikker når den var så innmari ensfarget.

Takk for hjelpen.

Gleder meg til å følge disse fiskene fremover, helt ny fisk for meg med et uvant adferdsmønster. Blir spennende å erfare noe nytt!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap