- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Trenger hjelp til id av min nye malle
Trenger hjelp til id av min nye malle
Her om dagen kjøpte jeg et 180 Liters kar med bl.annet et par maller . Har nå fått tatt noen bilder av den ene som ikke er helt topp, men håper noen kan hjelpe meg alikevel. For å kunne ta bilder av fisk som gjemmer seg som mallene må en ty til litt utradisjonelle metoder og har derfor hatt den i et lite fødekar for anledningen. (den er tilbake i sin shifer hule nå). Lengden på malla er jeg usikker på men er vel rundt 10 cm antar jeg. Jeg synes mallen på bildet er "utrolig nydelig" og det hadde vært såååååååå fint om noen hadde et navn/type på denne mallen og evnt om disse er dyre i innkjøp. (kunne tenke meg minst en til om den andre ikke er av andre slaget)
Glad for alle forslag og svar
Glad for alle forslag og svar
Postet 11.05.08 kl 08:14
Endret: 11.05.08 kl 08:15
Postet 11.05.08 kl 10:25
Ken MyrsethVanskelig å se, pga dårlige bilder. men kan minne litt om peckoltia sp L134. prisen på disse er fra 250 til 500,- pr. stk. Og de er heller ikke særlig lette åfå tak i for øyeblikket.
Hei Ken og takk for svar. Nei dette er ikke en L 134, etter å ha sett i en annonse her på AF. Men jaggu tror jeg det kan være en L 15, en Peckoltia Vittata. Vil evnt prisen fortsatt være mellom 250 og 500.- for stykke? Er litt ny som malle eier selv om jeg har en Gib og ancistrus yngel jeg har kjøpt og fått her på AF.
Den er iallefall kjempe nydelig og er en lykkelig eier ;- =)
Fint om du igjen kunne kommentere litt til dette om det kan være en L 15, iallefall er det "tvillingbroren"
Andre også som kan trå til med hjelp i min søken er hjertlig velkommen til å svare
Postet 11.05.08 kl 11:23
Nye bilder for bedre info av maller
Har nå fått tatt noen nye bilder av mallene mine. Det nærmeste jeg kommer i min tro er at dette er L-15 maller. Er det noen med god viten om maller som kan bekrefte eller avkrefte om mine antagelser. Håper disse bildene er bedre til en ID. Skulle så gjerne vite om dette er L-15 eller ikke. Gjerne info på pris og om di er vanskelige å få tak i også. Vil bli veldig glad for svar. Takk
Postet 12.05.08 kl 18:42
Postet 12.05.08 kl 18:51
Endret: 12.05.08 kl 19:01
Ciklide
Hei.
Noen om vet navnet på denne ciklida? hun jeg kjøpte den avn husket ikke navnet på den. skulle vasket av glasset før jeg tok bildet,men det var det ikke tid til da ciklida sjelden er i fotografens skuddlinje.....rolig fisk dette og har funnet nært og kjært forhold til mine store kyssefisker den har turkise flekker langs kroppen og ofte er sporen rødlig.
Noen om vet navnet på denne ciklida? hun jeg kjøpte den avn husket ikke navnet på den. skulle vasket av glasset før jeg tok bildet,men det var det ikke tid til da ciklida sjelden er i fotografens skuddlinje.....rolig fisk dette og har funnet nært og kjært forhold til mine store kyssefisker den har turkise flekker langs kroppen og ofte er sporen rødlig.
Postet 12.05.08 kl 19:30
Jeg synes det ligner på en LDA01/L169
En meget fin malle Her finner du et bilde sett ovenfra.
Kan også minne om L271 som er nevnt tidligere her.
Bildene dine er noe uklare, men jeg tror ikke det L15. Selv om denne kan variere mye i utseende.
fiskenmin: Anbefaler deg en egen tråd om cikliden din
En meget fin malle Her finner du et bilde sett ovenfra.
Kan også minne om L271 som er nevnt tidligere her.
Bildene dine er noe uklare, men jeg tror ikke det L15. Selv om denne kan variere mye i utseende.
fiskenmin: Anbefaler deg en egen tråd om cikliden din
Postet 12.05.08 kl 20:21
Endret: 12.05.08 kl 20:23
Takk for svar loomis
LoomisJeg synes det ligner på en [URLBLOCK1] En meget fin malle :) [URLBLOCK2] finner du et bilde sett ovenfra. Kan også minne om [URLBLOCK3] som er nevnt tidligere her. Bildene dine er noe uklare, men jeg tror ikke det L15. Selv om denne kan variere mye i utseende. fiskenmin: Anbefaler deg en egen tråd om cikliden din :)
Takk LOOMIS, men jeg blir bare mer og mer forvirret. Har sett på L-015-134-271-211-288 og nå 169!!! Jeg blir bare mer og mer usikker da disse ligner veldig på hverandre. Hvordan kan alle disse "like" mallene ha hvert sitt navn med ubetydelige(?) forskjeller som svært få eller ingen kan se? Eller tar jeg feil? Har akkurat vært innom en annen tråd her på AF og ser han også hadde samme problem med sin malle. Han kjøpte den som L-174 og det endte opp i mange L- nummere. Tror du en zoo forretning kunne svare meg på L nummer? De ser da mallen min bedre enn mine dårlige bilder fra et dårlig kamera? Må med det samme si at mallene uansett nummer er utrolig skjønne, og derfor hadde vært greit å vite nr på dem. Se om di er av samme kjønn, om di er lette å drette opp etc. Beklagelig at jeg har et så dårlig kamera, desverre
Legger ved et par bilder til, selv om jeg ikke tror disse hjelper noe mer. Men er glad for om noen har noen meninger om temaet også
Postet 12.05.08 kl 20:38
Endret: 12.05.08 kl 20:40
Postet 12.05.08 kl 20:44
Bare hyggelig Men det var ikke meningen å gjøre deg mer forvirret
Regner nesten med at moderator Erlend har et godt svar når han ser tråden din
L-maller er ikke bestandig like lett, nei. Selv Erlend er i tvil noen ganger
Sikkert noen andre på AF som har noen forslag også.
Personlig ville jeg ikke satset på å få svar fra en zooforretning. Medmindre de er kjent for å ha malleeksperter ansatt. Har sett en del rare benevnelser på maller. Navnet "Algespiser" går jo gjerne igjen på navnelappene...
Regner nesten med at moderator Erlend har et godt svar når han ser tråden din
L-maller er ikke bestandig like lett, nei. Selv Erlend er i tvil noen ganger
Sikkert noen andre på AF som har noen forslag også.
Personlig ville jeg ikke satset på å få svar fra en zooforretning. Medmindre de er kjent for å ha malleeksperter ansatt. Har sett en del rare benevnelser på maller. Navnet "Algespiser" går jo gjerne igjen på navnelappene...
Postet 12.05.08 kl 20:51
fiskenmindumt spørsmål....men etter å ha leita her...så spør jeg bare...hvordan starte en ny tråd da?? sånn er det å være ny....... :-)
Trykk Forum øverst til høyre på siden her. Velg tråden du vil skrive i feks Nybegynner, eller i dette tilfellet Fisk og deretter Identifikasjon av fisk . Øverst der så ligger det en liten grå knapp det står Ny tråd på. Husk beskrivende overskrift på tråden.
Postet 12.05.08 kl 20:53
Postet 12.05.08 kl 21:33
loffaTakk LOOMIS, men jeg blir bare mer og mer forvirret. Har sett på L-015-134-271-211-288 og nå 169!!! Jeg blir bare mer og mer usikker da disse ligner veldig på hverandre. Hvordan kan alle disse "like" mallene ha hvert sitt navn med ubetydelige(?) forskjeller som svært få eller ingen kan se? Eller tar jeg feil? Har akkurat vært innom en annen tråd her på AF og ser han også hadde samme problem med sin malle. Han kjøpte den som L-174 og det endte opp i mange L- nummere. Tror du en zoo forretning kunne svare meg på L nummer? De ser da mallen min bedre enn mine dårlige bilder fra et dårlig kamera? Må med det samme si at mallene uansett nummer er utrolig skjønne, og derfor hadde vært greit å vite nr på dem. Se om di er av samme kjønn, om di er lette å drette opp etc. Beklagelig at jeg har et så dårlig kamera, desverre Legger ved et par bilder til, selv om jeg ikke tror disse hjelper noe mer. Men er glad for om noen har noen meninger om temaet også
Etter mønsteret på nesen og ryggen å bedømme, og farge /størrelse å dømme minner den mye om den L 271 jeg har i et kar her, men så er det jo forferdelig mange som er så utrolig like og da :p.
Skal se om jeg får tatt et bilde av min, og få den lagt i basen.
Postet 13.05.08 kl 01:41
Er ikke lett dette nei, mange l maller er så utrolig like.
Tipper det er en av de du nå har fårr L nr på, men hvem det tørr jeg ikke tippe på.
Med litt klarere bilder, så hadde det vært litt lettere å forsøkt å indentifisere den.
De fleste L maller koster mellom 250-500,- pr. stk, og de aller fleste kan det ta litt tid åfå tak i.
Er ikke lett bestandig åfå tak i akurat den og den l mallen bestandig, men tar man tiden til hjelp så får man tak i det meste.
brukte selv 2 år på åfå tak i nok inndivider til gruppen min med L134.
Tipper det er en av de du nå har fårr L nr på, men hvem det tørr jeg ikke tippe på.
Med litt klarere bilder, så hadde det vært litt lettere å forsøkt å indentifisere den.
De fleste L maller koster mellom 250-500,- pr. stk, og de aller fleste kan det ta litt tid åfå tak i.
Er ikke lett bestandig åfå tak i akurat den og den l mallen bestandig, men tar man tiden til hjelp så får man tak i det meste.
brukte selv 2 år på åfå tak i nok inndivider til gruppen min med L134.
Postet 13.05.08 kl 06:51
Ken MyrsethEr ikke lett dette nei, mange l maller er så utrolig like. Tipper det er en av de du nå har fårr L nr på, men hvem det tørr jeg ikke tippe på. Med litt klarere bilder, så hadde det vært litt lettere å forsøkt å indentifisere den:). De fleste L maller koster mellom 250-500,- pr. stk, og de aller fleste kan det ta litt tid åfå tak i. Er ikke lett bestandig åfå tak i akurat den og den l mallen bestandig, men tar man tiden til hjelp så får man tak i det meste. brukte selv 2 år på åfå tak i nok inndivider til gruppen min med L134.
Hei og takk for ditt svar Ken. Er jo litt rart å tenke på, det du sier at det kan ta tid å skaffe seg di mallene en ønsker, og må le litt av tilfeldighetene. Har kjøpt et 180L kar som jeg også fikk med en del mindre kar til, og en del utstyr. Og disse to mallene som er like og avbildet fulgte med på kjøpet. Tilfeldigheter for meg selvfølgelig. Har tidligere hatt noen 64 og 128L kar, men hobbyen har gått i bølger og har vært uten kar en tid før jeg for 2-3 mnd igjen startet opp m en 100L. I dag står det 200L, 180L, 160 og en 80L her i stua i tillegg til et eget yngelkar og en par andre er på gang av mindre innhold. Etter at jeg også fant frem hit til AF har intressen økt enda mer, da en kan få spurt seg frem til det en skulle lure på, selge, bytte, gi bort og masse annet som er av intresse. Har ogå skaffet meg en del yngel av Ancistrus og har i tillegg en Gibbiceps i et av de "store" karene mine. Artig å se hvor fort denne yngelen av Ancistrus vokser. Skal se hva jeg kan få gjort for å få tatt noen nye bilder. Kanskje låne meg et annet kamera? Takk for svaret ditt Ken og ser på profilen din at du har en del erfaring med maller, så jeg forventer ikke noen nærmere ID av mine maller med di bildene jeg så langt har. Håper jeg kan komme tilbake til deg om jeg klarer å skaffe noen bedre bilder. Hilsen Leif
Postet 13.05.08 kl 08:43
Jeg tror Loomis er inne på noe her. Mest trolig er det snak om en L-169, men det kan også være en L-271. Forskjellen er et L-169 har klarere striper der L-271 har mere prikker. At det er en art i slekten Panaqolus er nok rimelig sikkert.
Butikker får som regel inn L-maller med L-nummer. Noen ganger er nummeret feil, men det gåt jo an å spørre om de klarer å finne frem pakksedelen.
E
Butikker får som regel inn L-maller med L-nummer. Noen ganger er nummeret feil, men det gåt jo an å spørre om de klarer å finne frem pakksedelen.
E
Postet 13.05.08 kl 11:11
Takk for svar erlend
Erlend D BertelsenJeg tror Loomis er inne på noe her. Mest trolig er det snak om en L-169, men det kan også være en L-271. Forskjellen er et L-169 har klarere striper der L-271 har mere prikker. At det er en art i slekten [I]Panaqolus [/I]er nok rimelig sikkert. Butikker får som regel inn L-maller med L-nummer. Noen ganger er nummeret feil, men det gåt jo an å spørre om de klarer å finne frem pakksedelen. E
Først vil jeg takke deg for et meget godt svar og mener da selv det er 2 stk L-169 da det ikke er stor med prikker på di jeg har. Føler meg temmelig sikker nå, og er meget fornøyd med ditt svar. Så............
Så vil jeg skryte litt av deg etter å ha besøkt din hjemme side atter en gang. Vil denne gangen rose deg for bilder og info på din side for det første, så for at du som du selv sier har fått så mye ut av din hobby og vil gi noe tilbake. Ja jeg tenker på di 5 mallene du senere i år skal gi bort etter noen få, men gode kriterier. Dette står det stor respekt av i mine øyne. Det skulle vært flere slike som deg som ønsker å gi noe tilbake for det en har fått og oppnådd gjennom en lang periode. Vær stolt av deg selv, for hva du oppnår også for hva du utretter. Ønsker deg lykke til med din hobby og måtte den rette personen få dine kjempe fine maller :- ) Leif
Postet 13.05.08 kl 12:42