Helt ny her - hjelp med id av fisk

Min datter var og handlet seks stykk fisk til vårt første akvarium. Tre guppy (en hunn/to hanner) De tre andre hadde hun glemt å spørre hva de het Kanskje noen av dere kan hjelpe meg? (sikkert enkelt for dere som er her inne). Den på steinen er en algespiser... (men trenger navn for å registrere akvariet her inne)

På forhånd takk!

Fisken på øverste bilde er en ancistrus Sp oppdrettsvariant.

Velkommen til en flott hobby da

link til fisken

nederst er en platy, den stripete saken vet jeg ikke
Takk
Da er det bare den stripete saken igjen (kampfisk? eller noe annet?)
Takk
Tom Kristiansen
Fisken på øverste bilde er en ancistrus Sp oppdrettsvariant. Velkommen til en flott hobby da:) link til fisken [URLBLOCK1]

Takk for raskt svar og velkomsthilsen
Velkommen, ja
Den stripete saken kan nok være denne guramien.
Gurami
Loomis
Velkommen, ja :) Den stripete saken kan nok være [URLBLOCK1].

Spennende. Det er den største fisken i akvariet nå.

Noen ideer til hva den neste fisken(e) bør være, eller er det nok med disse seks nå?
ikke ha i for mange fisk om gangen, lurt å vente mellom hver gang så filteret får justert seg. og den guppydama vil sørge for at du snart har en halv million småfisk... vil ihvertfall føles slik :p
Sanne
ikke ha i for mange fisk om gangen, lurt å vente mellom hver gang så filteret får justert seg. og den guppydama vil sørge for at du snart har en halv million småfisk... vil ihvertfall føles slik :p

Hehe, spennende. Har lagt nedi ei passe stor terracottakrukke. I tillegg bruker vi kun fredsliljer per i dag. Og et "falskt" tre. Har ikke varmekolben på nå. Holder seg stabilt på 25 grader uten den. Forer et par ganger i døgnet med tetramin flak. Akvariet har kun vært i gang i tre døgn. Første døgnet med kolben og kaldt vann som økte til 30 grader over natten, fikk tempen ned ved å skifte ut endel vann. Tetra Aqua safestart ble tilsatt når vannet var 25 grader. Fiskene kom om kvelden andre dag og lever fortsatt etter vel et døgn... puh (foreløpig ingen: Doffen har daua her i gården)

da vil jeg anbefale både daglige vannbytter og innkjøp av dråpetester, da de vil komme ammoniakk, og etter ca 2 uker kommer nitritten, begge deler er gift for fiskene. filteret er ikke ferdig innkjørt får etter ca 4 uker.
Sanne
da vil jeg anbefale både daglige vannbytter og innkjøp av dråpetester, da de vil komme ammoniakk, og etter ca 2 uker kommer nitritten, begge deler er gift for fiskene. filteret er ikke ferdig innkjørt får etter ca 4 uker.

Daglige vannbytter vil da si kanskje en sjettedel byttes ut daglig? right?
sepalsmannen
[QUOTE=Sanne]da vil jeg anbefale både daglige vannbytter og innkjøp av dråpetester, da de vil komme ammoniakk, og etter ca 2 uker kommer nitritten, begge deler er gift for fiskene. filteret er ikke ferdig innkjørt får etter ca 4 uker.

Daglige vannbytter vil da si kanskje en sjettedel byttes ut daglig? right?

tenkte mer på 1/3 faktisk =) i et 50 liters kar er det sjelden 50 liter vann, så en 15 liter burde holde
Blir vannet for kaldt for fiskene når jeg bytter ut en tredjedel? Skal fiskene tas ut ved vannbytte?
ha vannet i ei bøtte over natta på badet, så blir det passe varmt. å fange fisken bare stresser den enda mer enn nødvendig, mer enn et vannbytte gjør, så la den bli. bare pass på å bruke bøtter kun for akvariebruk, som aldri har vært brukt til såpe.

vet ikke helt om fredsliljer egner seg til akvariebruk forresten, ville spandert noen akvarieplanter på karet. her inne på rubrikk er det mye fint til en god del mindre penger enn butikken vil ha
Ja vannet blir litt kaldere, men du han jo kjenne på vannet fra springen slik at det blir ca likt.
Bare eit lite tips.
Fiskene skal ikkje tas ut når du bytter vann.

Når du bytter vann er det lurt å segge in talark på sanden/grusen får da slipper du at sanden flytter seg og vanne blir uklart
Sanne
ha vannet i ei bøtte over natta på badet, så blir det passe varmt. å fange fisken bare stresser den enda mer enn nødvendig, mer enn et vannbytte gjør, så la den bli. bare pass på å bruke bøtter kun for akvariebruk, som aldri har vært brukt til såpe. vet ikke helt om fredsliljer egner seg til akvariebruk forresten, ville spandert noen akvarieplanter på karet. her inne på rubrikk er det mye fint til en god del mindre penger enn butikken vil ha :)

Kjempefint. Takker. Skal bestille noen planter derfra. Må gi det en dag til før jeg skifter vann. 10 liter i slengen blir det for lite per døgn??? (Veldig bøttetilpasset med 10 liter, hehe)
Fisken Magnus
Ja vannet blir litt kaldere, men du han jo kjenne på vannet fra springen slik at det blir ca likt. Bare eit lite tips. Fiskene skal ikkje tas ut når du bytter vann. Når du bytter vann er det lurt å segge in talark på sanden/grusen får da slipper du at sanden flytter seg og vanne blir uklart

Magnus! Takker så mye, tallerken tipset tas med videre. Denne tråden begynte med fisk og ender med tallerkener og vannbytter. Supert! Takker!
det er hvertfall bedre enn ingenting. men, 10 liter er gjerne når bøtta er så full at det nesten renner over, få som greier å bære en sånn bøtte uten at det skvulper over :p. jeg ville tatt 2 bøtter ca 70% fulle, blir 14-15 liter av det ^^ hvis du har plass selvføgelig, eller du kan ta en oppvarmet bøtte vann og en med kalt vann, da blir ikke forandringen så stor

bruke varmt vann fra springe øker sjangsen for kobber i vannet forresten, og andre ting fra tanken. noen bruker temperert vann uten problemer, andre bruker kun iskalt vann som mellomlagres og temperes før det has i karet. du får finne ut hva som passer best for deg og fiskene dine =)
Lysbruk antall timer
Lurte litt på hvor mange timer med og uten lys og om det er nødvendig med lys mv. Sjekk profilen min! Kom gjerne med tips
Sanne
det er hvertfall bedre enn ingenting. men, 10 liter er gjerne når bøtta er så full at det nesten renner over, få som greier å bære en sånn bøtte uten at det skvulper over :p. jeg ville tatt 2 bøtter ca 70% fulle, blir 14-15 liter av det ^^ hvis du har plass selvføgelig, eller du kan ta en oppvarmet bøtte vann og en med kalt vann, da blir ikke forandringen så stor

Takk Sanne, lærer stadig mer her Supert!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap