Ukjente fiske-arter i akvariet.

Har hamstret inn fisker til mitt 720-liters akvarie.
Stort sett er det nok malawi.
Har en fiskestim av en eller annen regnbuefisk-art. Og en misstanke om at den med rødt skjær i i stimen er av en annen art...

Har en del bilder inne på akvariet mitt her på akvaforum, håper det kan hjelpe.

[External Image]
så mye planter i et malavikarr?

jeg inbiler meg at den lmallen og malaviene krever GANSKE forskjelling vannverdier , malavi krever veldig høy PH
Forskjellige vann-kvaliteter.
Hehe, joda. Kan nok stemme det.
Har bestilt kalkstein som kommer om ikkje lenge.
Då blir nok venstre side av akvariet forandra ganske heftigt.

Men maller må ein jo ha i et akvarie..?

Klarer du forresten å sjå hvilken type malle det er..?
jeg er ingen malleekspert men du kan jo titte gjennom bildene i fiskebasen. du finner den ganske sikkert under l malle kategorien.

eplesnegler kan man bruke. jeg er heller ikke malaviekspert. så jeg vil ikke anbefale eller tipse mere men tror ikke den mallen der kommer til å trives.

venter på malavieksperter til å utale seg.

natron fra matbutikken til 7 kr posen hever også ph noe. og den funker på halsbrann for deg selv også :9

http://akvaforum.no/L-nummer.cfm

titt her på lmallene. der finner du den nok

jeg synes jeg ser praecox, rød regnbuefisk og denne, evt denne
Innen malawi ser jeg trolig hongi, lombardoi og kanskje demasoni
Litt vanskelig å se ut i fra bildene, men du kan jo prøve å se etter likheter.
Hadde jeg vært deg hadde jeg solgt unna regnbuefiskene og det som ikke hører hjemme, og heller satset på et rent malawikar for å gi fiskene optimale forhold. Evt gjort det motsatte og kvittet meg med malawien.
Satse på malawi.
Mjo, det er ingen tvil om at det er malawi, ciklide eg satser på, men ettersom desse trives ved en hardhet på 10 dH, så bør eg vel kunne holde en liten stim med regnbuefisk som takler samme hardhet? ..ph-verdien vil eg prøve å få til å holde seg på 8, og dette takler alle desse fiskene, etter det eg forstår..?

Høgre side av akvariet vil være forbeholdt kalkstein, og det i en form for steinrøys. Beholder en rot i venstre side, medfølgende et par planter. Planter har tross alt sine fordeler i karet..?
Identifisering.
Først kan eg jo begynne med:
Et glitrende innslag!

Rød regnbuefisk ser ikke ut til å være et dumt forslag faktisk. Har oversett denne tidligere. Østaustralsk regnbuefisk det samme. Neonregnbuefisk er eg meir usikker på. Heller tvilsom der.

Pseudotropheus lombardoi er det definitivt der.
Pseudotropheus demasoni det samme.
Hongi også.
..den store utfordringen eg ser er å bli kjent med kjønnsforskjellen på dei ulike fiskane, og med det også klare å identifisere artene fra hverandre...

Den mallen eg har bilde av...
..har sett gjennom alle l-maller i listen. Og det nærmeste eg kom var L-75...
Men den såg ikkje heeeeilt lik ut...

Ellers, klarer du å skimte den litt større gule med svarte striper? ..er litt usikker på den...

Til slutt kan eg nevne at eg har et ancistrus sp. par oppi som skal over i et lekskar så snart eg er ferdig med å pusse opp et vaskerom i kjelleren, hehe.
..det er også ein grunn til at eg prøve å finna ut hvilken type malle den siste er, for å prøve å få et par ut av den arten også.
Plussmedlem
Jan Kåre Helvik
Den mallen eg har bilde av... ..har sett gjennom alle l-maller i listen. Og det nærmeste eg kom var L-75... Men den såg ikkje heeeeilt lik ut...

Det er ingen L075, nei.
Mulig det er Pterygoplichthys punctatus.
Jeg er ganske så sikker på at det er rød regnbuefisk jeg ser
Angående sammensetningen din av fisk hadde jeg absolutt ikke satt disse sammen selv. Jeg hadde enten holdt meg til selskapsakvarium/biotop for regnbuefisk eller biotop for malawi. Det er "greit" at de krever noenlunde samme vannverdig, men malawien er derimot mer aggressiv og territoriell, enn regnbuefisk, i tillegg krever den huler og gjemmesteder. Selv om du innreder akvariet slik at malawien føler seg mer hjemme på den ene siden av akvariet, vil fisken uansett benytte seg av hele akvariet. Hongien og demasonien er blant annet ganske territorielle og vil trolig jage fisker fra territoret deres, det er ikke sikkert den nøyer seg med å jage kun en meter, men rundt om i hele karet for å bevise at de bestemmer. Synes litt synd på regnbuefisken som da må finne seg i alt dette. Så mitt råd er at du velger enten malawi eller regnbuefisk
Angående fisken du vil ha identifisert (gul med svarte striper) ser jeg ikke, kanskje du kan legge ut bilde av hvor den er?
planter i et malawikar er vel heller ikke så ideelt siden malawien vil grave og gnafse den i stykker etter hvert.. Enkelte planter fungerer bra, men de jeg ser du har blir nok prøvesmakt
Malle-mysterium.
Loomis
[QUOTE=Jan Kåre Helvik]Den mallen eg har bilde av... ..har sett gjennom alle l-maller i listen. Og det nærmeste eg kom var L-75... Men den såg ikkje heeeeilt lik ut...

Det er ingen L075, nei.
Mulig det er Pterygoplichthys punctatus.

Mjo, skal vel ikkje sei meg alt for uenig i det.
Men kunne du tenke deg å argumentere for det?

Lalngt ifra for å kverrulere, men eg prøve å bli klok på dette her....
Hva er det du vil ha argumenter for? At fiskesammensetningen din ikke er spesielt bra?

Du har blandet fisk fra to verdensdeler, som for å trives best skal ha totalt forskjellige vannverdier. Hardt vann med høy ph, kontra surt og mykt vann med knapt målbare gh-verdier. Det er ikke riktig å tvinge fisk til å overleve i et akvarium med vann som er så langt fra deres trivselsområde.

Du bør bestemme deg for hva du skal satse på, og blir det malawi-ciklider, så selger du alt annet. Først da kan du gi fiskene dine de forholdene de trives best med, og optimale levevilkår. Du vil vel at fiskene skal trives, ikke bare overleve?

Man MÅ ikke ha maller i et akvarium. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror det?
Det klarer man seg fint uten, spesielt hvis man skal ha malawi-ciklider som øvrige beboere i akvariet. Da bør man avstå fra L-maller, ettersom alle kommer fra Sør-Amerika, mens ciklidene du har stammer fra Malawi-sjøen i Afrika.

Det var en skikkelig fiskesuppe du hadde der...
Bilder av gul fisk.
liverbird
Jeg er ganske så sikker på at det er rød regnbuefisk jeg ser :D Angående sammensetningen din av fisk hadde jeg absolutt ikke satt disse sammen selv. Jeg hadde enten holdt meg til selskapsakvarium/biotop for regnbuefisk eller biotop for malawi. Det er "greit" at de krever noenlunde samme vannverdig, men malawien er derimot mer aggressiv og territoriell, enn regnbuefisk, i tillegg krever den huler og gjemmesteder. Selv om du innreder akvariet slik at malawien føler seg mer hjemme på den ene siden av akvariet, vil fisken uansett benytte seg av hele akvariet. Hongien og demasonien er blant annet ganske territorielle og vil trolig jage fisker fra territoret deres, det er ikke sikkert den nøyer seg med å jage kun en meter, men rundt om i hele karet for å bevise at de bestemmer. Synes litt synd på regnbuefisken som da må finne seg i alt dette. Så mitt råd er at du velger enten malawi eller regnbuefisk ;) Angående fisken du vil ha identifisert (gul med svarte striper) ser jeg ikke, kanskje du kan legge ut bilde av hvor den er?
mona o
Hva er det du vil ha argumenter for? At fiskesammensetningen din ikke er spesielt bra? Du har blandet fisk fra to verdensdeler, som for å trives best skal ha totalt forskjellige vannverdier. Hardt vann med høy ph, kontra surt og mykt vann med knapt målbare gh-verdier. Det er ikke riktig å tvinge fisk til å overleve i et akvarium med vann som er så langt fra deres trivselsområde. Du bør bestemme deg for hva du skal satse på, og blir det malawi-ciklider, så selger du alt annet. Først da kan du gi fiskene dine de forholdene de trives best med, og optimale levevilkår. Du vil vel at fiskene skal trives, ikke bare overleve? Man MÅ ikke ha maller i et akvarium. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror det? Det klarer man seg fint uten, [I]spesielt[/I] hvis man skal ha malawi-ciklider som øvrige beboere i akvariet. Da bør man avstå fra L-maller, ettersom alle kommer fra Sør-Amerika, mens ciklidene du har stammer fra Malawi-sjøen i Afrika. Det var en skikkelig fiskesuppe du hadde der... ;-)

Det eg klarer å lese utifra det som står om regnbuefisken og malawi-en er at dei liker samme ph-verdi og ein hardhet på 10 dH.
Hehe, ser kanskje at eg må kvitte meg med dei.
..har forresten ikkje fått nåke reaksjon på at eg har juvelciklider i dette karet...

Mallene er der berre foreløpig, ettersom desse som sagt skal inn i et lekskar innen kort tid.

Vil ikkje plantene overleve dersom røttene blir dekka av kalkstein?..
Plussmedlem
Jan Kåre Helvik
Mjo, skal vel ikkje sei meg alt for uenig i det. Men kunne du tenke deg å argumentere for det? :)

Pterygoplichthys har 10 eller flere finnestråler i ryggfinnen. Kan du telle på din?
Ser ut som det er 10...
De fleste andre maller har færre.

L075 argumenterer jeg ikke videre på Fordi det ikke er denne mallen. Punktum
Mallen er 100% sikkert en Leporacanthicus heterodon

Hva fiskeartene er finner du ut i butikken. Bruk penn og papir hvis det virkelig er nødvendig. Hvis du betalte noe for mallen må den nødvendigvis ha hatt et navn. Hvis du tviler på om det oppgitte navnet er riktig (noe det ikke alltid er) kan du spørre i forumet.

Å spørre i forumet om noe som står i listene i butikken er egentlig å spørre på feil plass.

Uansett... Er glad for at du postet her siden det minner meg på at jeg ønsker en gruppe av akkurat denne arten som forøvrig er den aller minste Leporacanthicus arten
Loomis
[QUOTE=Jan Kåre Helvik]Mjo, skal vel ikkje sei meg alt for uenig i det. Men kunne du tenke deg å argumentere for det? :)

Pterygoplichthys har 10 eller flere finnestråler i ryggfinnen. Kan du telle på din?
Ser ut som det er 10...
De fleste andre maller har færre.

L075 argumenterer jeg ikke videre på Fordi det ikke er denne mallen. Punktum

Hehe, akkurat det argumentet eg ville ha.

Finnestråler, mener du beina da?
..då bøyer eg meg i støvet og godtar ditt forslag til det motsatte er bevist.
Den gule med svarte/mørke striper er trolig også en lombardoi, se på bildet her
liverbird
Den gule med svarte/mørke striper er trolig også en lombardoi, se på bildet [URLBLOCK1]

Ja, har hatt ein misstanke om det.
Men kjenner du til det med at hankjønn av enkelte arter har en fargeflekk bakerst på analfinnen?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap