Hvilken apistogramma er dette ?

Har kjøpt 3 av disse apistogrammaene og lurer på hvilken sort det er. Han som solgte de til meg sa at de var skjeldne. Stemmer det eller ? Jeg har jo nå selvsagt etter at jeg kjøpte de funnet ut at de skal ha finkornet grus. Kan jeg bruke en grusen dere ser på bildet eller bør jeg skifte?

[External Image]

[External Image]

[External Image]
ser ut som Apistogramma agassizii - Regnbueciklide og de skal vel ha finkornet sand mener jeg å ha lest.
Hvor sjeldne de er vet jeg ikke, har ett par selv.
hmmm tror ikke det er Apistogramma agassizii, me takk for svaret. Hannen ligner ikke i det hele tatt. Ser heller ikke den svarte tynne stripen på buken som mine har på de i profilen. Fikk tatt et litt bedre bilde av hannen. Er ikke lett å få bilder av de. De er så sky åså er det ikke akkurat verdens beste lys i dette karret.

[External Image]
Inaktiv bruker
den var jo kjempevaker.det er vel ikke dene her ?
Dette er Apistogramma trifasciata, det kan se ut som du har en variant som forekommer i nordre Pantanal-området (Brasil).

Bravo David !

Det er vel ikke så veldig mange som har denne, men spesielt sjelden er den ikke.
Den ville nok satt stor pris på fin sand på bunnen, og arten kan også orientere seg noe mot høyere vannlag i akvariet dersom det er høye planter/flyteplanter i karet (noe den er vant til fra hjemtraktene).

Lykke til med flott fisk !
Inaktiv bruker
må ha vert.blåfargen jeg så.det på =

ps.jeg er enig.med at det.var en nydelig fisk =
Takk for svar og takk for komplimang har et 60 liter som jeg kan låne, så jeg får ta å fylle over vann fra det karret de går i nå. Da blir litt letere og mindre stressende for fiskene å skifte til sand da.

Kjøpte også noen limnophila sessiliflora planter når jeg kjøpte de. De er små nå, men blir ganske lange så da våger de seg kansje opp i karret etterhvert.
Er litt bekymret for hannen. Han ser ut til å ha en liten knekk i ryggen. Svømmer med hodet litt høyere en resten av kroppen. Vet noen hva det kan komme av? Er det vanlig?

Får ikke til å koble kameraet til pcen nå pga en eller annen teit grunn så får ikke lagt ut noen bilder.
At han svømmer med bakkroppen senket behøver ikke bety noe annet enn at han er usikker. Litt redd også kanskje. Da senker de bakkroppen noe.
Motsatt hvis han er truende og selvsikker, og skal vise noen hvem som bestemmer. Da er det halen og bakkroppen opp, og forkroppen og hodet lavere, mens de saaaakte glir med stive finner gjennom vannet.

Med mindre du ser en tydelig knekk på ryggen, så er det ikke noe uvanlig for en Apistogramma å svømme slik. Det er faktisk en av grunnene til at jeg liker nettopp disse fiskene så utrolig godt. De har et utrolig interessant og fascinerende kroppsspråk! De signaliserer hele tiden et eller annet, til omverdenen, og absolutt til hverandre.
Her er et bilde som illustrerer det jeg nevnte i innlegget ovenfor.

Det er av min A. trifasciata hann i det han signaliserer til en hunn hvem som er sjefen, og at han er stor og truende Eller at han synes at "du har gått over streken, ha deg vekk, dette er mitt område" (hun var ikke eggleggingsklar, så da kunne hun bare ha seg vekk, mener han).

Han starter med å svømme/stå bare litt på skrå, og så blir hodet senket mer og mer jo nærmere han kommer og jo lenger tid det tar før motparten oppfatter budskapet

[External Image]
Ser ikke noe sån skikkelig knekk. Ser mer ut sånn som du beskriver det. Så da er vel ikke noe galt. Kan det at han føler seg utrygg ha med at han har vert mye ute på reis den siste uken? De hadde kommet til butikken dagen før jeg kjøpte de.

Eller kan det være platyene og guramiene som skremmer den ?
Jeg tror han er mere redd for at det plutselig skal dukke opp en annen, stor og sinna Apistogramma hann

Heller til mistanken at den bare føler seg utrygg i nye omgivelser. Gi den en uke eller to, så skal du se den blir tryggere. Det er ikke bare-bare å farte rundt sånn i pose og greier, og så bli dumpet på et helt nytt sted! For alt han vet, kan det jo være en annens territorium, og plutselig kan det jo dukke opp en annen sinna Apistogramma-hann for å ta ham Inntil han skjønner at det ikke er noen truende andre fisk der, vil han nok være litt utrygg. Men snart skjønner han at han kan kuppe akvariet som sitt territorium, og blir mye mer selvsikker.

A. trifasciata er den fredeligste Apistogrammaen jeg har hatt. Ikke at jeg har hatt så mange, hehe, men av de jeg har hatt så synes jeg denne arten er den fredeligste.
Ok takk for svar mona. Godt å høre at den er fredlig. Har nokk hissige ciklider i de andre karrene
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap