Kan dere hjelpe meg med navn på disse to mallene?

De to første bildene er av samme malle. Kjøpte den i går for 300 kr. Og er da så distre at jeg ikke husker å spørre om navnet. Den er såvidt 5 cm lang.
Det siste bildet tror jeg er av en pecoltia vittata. Stemmer det?
Litt snodige tegninger på den første, men det må være en av de mange liknende slektningene til Panaque nigrolineatus.
Det er en panaque L-90, Papa panaque.

Tusen takk for hjelpa. Vet dere hva de kalles på norsk. Jeg syns han sa et kallenavn på de på norsk.?
Hmm... royal pleco kanskje? P. nigrolineatus kalles i alle fall dette.
TRor også at det er royal pleco de kaller dem, et helt norskt navn har den vel ikke.
Royal pleco heter den, men har ikke norsk navn ut i fra hva jeg vet. har en lik, men din hadde litt forstyrrelser i fargene og stripene syntes jeg. Det er en L90, men bare litt "slitt" i fargene

EDIT:
Syntes da ikke fargene på øynene stemmer med en vanlig l90 eller hva, folkens?
det finnes vel egentlig også flere arter som bare har annerledes farger enn royal pleco også, men som er helt lik ellers. Royal pleco er lys/mørk-grønn med mørkegrønne striper, og den har en tydelig hvit stor flekk på halen.
Det er denne:

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=13706&tab=1

den på bildet til heidi er L-191, et ungt eksemplar som har vært i kamp, hvor sårene nå har begynt å gro.

Altså en Panaque sp. L-191

Grønn Panaque.
Den ser helt anderledes ut nå enn da jeg la ut det første bildet. Den er nå mye mørkere og mer klare striper bakover og veldig fin og spesiell halefinne. Skal prøve å få tatt nye bilder av den. Den er ikke større enn ca 5-6 cm. Jeg har et 270 liters kar som nå har gått i 5 uker snart. Kan jeg flytte den over i det karet nå? Den ligner ikke på l -191 i det hele tatt syns jeg.
Den ligner på panaque sp L-090. Der ser jeg at den liker å spise på egnede grener av osp. Hva er uegnede grener av osp da? Noen som vet.? Kan man bruke osp i akvarium?
Er litt i tvil jeg men skal prøve å få tatt bilder av den igjen. Den er så kort i kroppen før halefinnen kommer og er stor fin og buet . Stor ryggfinne.
Inaktiv bruker
Heidi Ingdal
Er litt i tvil jeg men skal prøve å få tatt bilder av den igjen. Den er så kort i kroppen før halefinnen kommer og er stor fin og buet . Stor ryggfinne.

Det er nok en L191 du har.
Inaktiv bruker
Den andre mallen ligner på denne

Mvh
Kai
den andre vil jeg tro er dekeyseria l-052
Den første fisken er en Panaque sp. L-090 fra Rio Amazonas i Peru
Fisk nummer to er en Dekeyseria sp L-052 fra Colombia, noen kaller denne slekten for Zonancistrus. Denne arten er svæt lik L-168 fra Brasil

E
Hvis du ser på bildet av den første, og på l-191 så ser du at øynene er de samme, og at den hvite stripen ved halen er lik.
Matsi95 har rett, jeg var allt for raskt til å svare og så ikke godt nok på bilde.

L-191 kan skilles fra andre arter ved at den har den loddrette hvite streken i haleroten. Denne fisken har også de sorte stripene langs kroppen til fisken.
Men det må sies at denne fisken ikke akkurat er i topp form, og jeg hadde vært svært skeptisk til å kjøpe den.

E
Erlend D Bertelsen
Matsi95 har rett, jeg var allt for raskt til å svare og så ikke godt nok på bilde. L-191 kan skilles fra andre arter ved at den har den loddrette hvite streken i haleroten. Denne fisken har også de sorte stripene langs kroppen til fisken. Men det må sies at denne fisken ikke akkurat er i topp form, og jeg hadde vært svært skeptisk til å kjøpe den. E

Ja jeg har sittet og kikket på bildene og det må være den ja. Men har selvfølgelig ikke fått sett den så jeg har fått tatt bilde av den i dag. Hva mener du med at den ikke er i toppform? Syns den ser ut til å være i god form jeg...he he. Jeg har jo allerede kjøpt den så da får jeg bare ta vare på den så godt jeg kan. Syns den er kjempeflott å se på. Men du må forklare meg litt om denne formen du snakker om.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap