Er dette corydoras trilineatus?

Har kjøpt meg seks corydoras som bare er helt nydelige. =)
På butikken fikk jeg oppgitt at dette var corydoras agassizii vf. Skriver alltid ned navnet på fisk jeg kjøper, da jeg bruker sjekke det, for jeg stoler ikke alltid på butikken.
Og dette kan da umulig være agassizii ut i fra hva jeg kan se på bildene her inne. Tror det må være trilineatus, men så er det en annen ting med disse fiskene. De er ikke like! Det er tre og tre som er like. Den ene "arten" har sterkere mønster og anderledes ryggfinne enn den andre "arten"... Er det noen som kan se på bildene om disse er samme art, og som vet sikkert hva det er jeg har kjøpt?
Bilde 1 er av det jeg tror er trilineatus.
Bilde 2 er den jeg ikke finner noe ut av.....
de med sort merke/flekk på finnen er trilineatus. De andre husker jeg ikke i farten.
Du har rett i at det sannsynligvis er to ulike arter du har fått.
Den ene er, som du selv har funnet ut, Corydoras trilineatus

Den andre, den som har en smule lenger snuteparti, er jeg ikke sikker på og jeg sitter med middagen på en tallerken i fanget (bacalao) akkurat nå så.... Jeg får ikke lett så mye etter potensielle kandidater, men første som faller meg inn er Corydoras gomezi.
mona o
Du har rett i at det sannsynligvis er to ulike arter du har fått. Den ene er, som du selv har funnet ut, Corydoras trilineatus :-) Den andre, den som har en smule lenger snuteparti, er jeg ikke sikker på og jeg sitter med middagen på en tallerken i fanget (bacalao) akkurat nå så.... :-) Jeg får ikke lett så mye etter potensielle kandidater, men første som faller meg inn er [URLBLOCK1].

Først må jeg bare si at jeg misunner deg middagen. Bacalao er jo bare SÅ godt! =)
Tror ikke det er en gomezi. Snutepartiet til den virker for langt, pluss at ryggfinnen ikke ligner... Legger ved et bilde til at "arten". Med en av de andre under
Har prøvd å kikke gjennom artikkelsamlinga med corydoras, men finner ingen med slik ryggfinne som disse tre har. Kan de være skadet? Alle tre? (som også altså har sterkere tegninger enn de andre)
Syns det var litt rart..
Jeg er ikke helt enig med Mona (utrolig nok. Det skjer ikke ofte ). Gomezi er en langsnutet cory, og jeg ser ingen langsnutet cory på bildene dine (kanskje med unntak av den som ser rett i kamera - der ser jeg ikke lengden på snuten). Hvis ingen av coryene er langsnutede, vil jeg tro de er triller (trilineatus), hele gjengen. Det finnes mange varianter av mønsteret til trillene, fra nesten prikkete, til svært lange "prikker". Det som er felles for dem, er at "prikkene" liksom har et hjernemønster, og ikke er runde. Trillene mine har svært tydelig mønster, med unntak av to digre drog jeg har fått av ei jeg kjenner - de har mindre tydelig mønster.
Nå er middagen i magen (nam-nam) og jeg har fått studert bildene litt bedre.
Inger Anne har rett, det er ingen C. gomezi

Det er som hun sier store individuelle forskjeller på C. trilineatus, og det er vel derfor mange sliter litt med id av disse. De man sitter med selv kan se helt annerledes ut enn bildene man ser på nettet, mønster varierer mye.

Takk for hjelpen. Da regner jeg med at det er trilineatus hele gjengen. =)
Men er litt irrtert på butikken som påsto at dette var agassizii vf. Ikke det at det spiller så stor rolle, kjøpte de for at de var så nydelige, men syns virkelig de burde holde seg til rett navn når fiskene er så ulike....
Men det er jo hverken første eller siste gang butikkene har feil navn på fisk, og det kan vel like godt være leverandøren sin feil...
Grossistene går i blant tom for visse arter, så når det kommer inn bestillinger fra butikker så hender det ofte de sender med noe annet istedet og så håper de det beste "Vi har ikke den, så vi sender denne istedenfor"....
Noen ganger slår det positivt ut for butikken, for de får kanskje en sjeldnere art enn den de bestilte, men andre ganger er det motsatt. De bestiller en ettertraktet, kanskje litt dyr art, men får en helt alminnelig og billig istedet. Typisk eksempel er at butikken prøver å bestille Corydoras eques, og får.... Corydoras aeneus eller Corydoras schultzei.

Når det gjelder ryggfinnene, så har de to blekeste en typisk trilleflekk på ryggfinnen. Det er den sorte flekken på ryggfinnen som jeg finner så sjarmerende hos trillene (gomezi, leopardus og C-102 har den samme flekken). Jeg bruker å si at de har "flagget til topps" - jeg synes det ser ut som om flekken er et lite flagg. Den siste coryen din har bare antydninger til denne flekken, men jeg mistenker at det er fordi den er stresset, syk eller skadet. Det jeg nemlig også kan se ut av bildene dine, er at denne coryen har trøbbel med bartene. Bartene er altfor korte i forhold til det de skulle ha vært. Jeg antar at den enten har gått på grus eller BB i butikken, og ikke sand. Akkurat det er det ikke så mye du kan gjøre noe med. Sørg bare for at coryene får sandbunn hos deg, og så skal bartene vokse ut igjen av seg selv - hvis det da ikke er mer som plager denne fisken. Jeg håper jeg ikke gjør det altfor nervøs, men jeg ville holdt et lite øye med denne coryen, for å forsikre deg om at den er frisk og fin.
Har ikke fått studert bartene så mye på fiskene enda, men de gikk alle sammen på litt for stor grus i butikken... Her har de fin sand, så det går nok bra. =)
Når det gjelder ryggfinnen så er det tre stk av de som er like. Det var det som gjorde at jeg lurte på om det var en annen art. Men de kan jo ha gått sammen med noen som har nappet de... Ser ikke så alvorlig ut egentlig. Men skal holde nøye øye med de fremover. Ellers så er alle 6 aktive og svømmer rundt med nesa mye i sanda sånn som coryer skal gjøre. Ser ikke noe annet galt med de. =)
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap