Corydoras aeneus venezuela black

Corydoras aeneus venezuela black er navnet jeg fikk i butikken. Finner lite informasjon om den, men mener jeg leste i en tråd at det er det samme som corydoras aeneus , bare i svart? Stemmer det?
Men nå er jeg veldig i tvil her. Noen som sa at det er 2 typer av denne?
Noen som kan si meg hva jeg har?

Torunn
vet ikke hvilken du har, sorry, ville bare si...ååå sååå nyyydelige coryer!
sunikol
vet ikke hvilken du har, sorry, ville bare si...ååå sååå nyyydelige coryer!

Takk!
Ja de er nydelige!
Inaktiv bruker
Wanda
[QUOTE=sunikol]vet ikke hvilken du har, sorry, ville bare si...ååå sååå nyyydelige coryer!

Takk!
Ja de er nydelige!

Flotte fisker du har der.

Ligner på disse her
Offisielt regnes dette som en aeneus, ja. Men blant coryfolk, så regner vi det som en schultzei (offisielt regnes schultzei som en aeneus-variant, og ikke som en egen art). Det er en framavlet variant av schultzei. Jeg har selv fått en liten svart en blant mine schultzeibarn.
Inger Anne
Offisielt regnes dette som en aeneus, ja. Men blant coryfolk, så regner vi det som en schultzei (offisielt regnes schultzei som en aeneus-variant, og ikke som en egen art). Det er en framavlet variant av schultzei. Jeg har selv fått en liten svart en blant mine schultzeibarn. :-D

Ok, takker for svar.
Går litt i spinn i denne akvarieverden iblant jeg.:-P
Det er derfor det er så slitsom når butikker og leverandører bruker populærnavn - det er vanskelig å få oversikten. For forskjellige leverandører og butikker kan bruke forskjellige navn. Eksportører av VF fisk, finner også gjerne på fantasifulle navn for å få solgt fiskene sine. Det er utrolig frusterende og forvirrende.
Det er en menneskeskapt fargevariant av den arten som tidligere het Corydoras schultzei. Corydoras schultzei-navnet eksisterte i mange år.
Men så ble C. schultzei erklært ugyldig som vitenskaplig artsnavn av "en gal vitenskapsmann" og arten ble måkt inn i samme store gruppe som Corydoras aeneus. Der er det mange arter med temmelig ulikt utseende og farger, men inntil vitenskapen har fått somlet seg til å gå gjennom denne stadig voksende gruppen og undersøkt dem med lupe, så består Corydoras aeneus gruppen av en enorm samling fisk under en felles betegnelse.

Så, den svarte Corydorasen du har kjøpt er blitt til en Corydoras aeneus. Som oftest refereres det til dem som Corydoras sp. 'Black'. Fargevarianten oppstod på 90-tallet hjemme hos en tysk akvarist som oppdrettet C. schultzei i hundre- og tusentall. Da han plutselig oppdaget noen svarte individer blant alle de hundrevis av normalfargede, plukket han dem ut og drettet så systematisk videre på dem. Dette er slik akvariehobbyens svarte Corydoras oppstod
Så når Corydoras sp. Black refereres til enkelte steder, så står det iblant info om lokasjon (elv, sted i jungelen) der arten kommer fra. Dette er selvsagt opplysninger som gjelder for normalfargede Corydoras schultzei, for de finnes i det fri.
Den svarte fargevarianten du har på bilder her, gjør ikke det.
Men det gjør den ikke noe mindre vakker! Jeg har 20 stk selv

Hvorfor noen har blandet inn "Venezuela Black" som en del av handelsnavnet på en akvarieoppdrettet fargevariant, er en eneste stor røre av misforståelser og feil, og den tror jeg ikke vi skal ta her Best å fordøye litt info om gangen
Håper iallefall det ble litt klarere nå...?

[External Image]
Det hjalp veldig. Da kan jeg si at jeg har corydoras sp. black!
Og ja, de er utrolig vakre! Jeg begynner å falle mer og mer for corydoras. (Begynner og å skjønne hvorfor folk har reoler)
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap