- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kan noen hjelpe meg med disse fiskene?
Kan noen hjelpe meg med disse fiskene?
heisann.har en venninne som ga meg fire fisk men hadde ikke peiling på hva det var er det noen der ute som vet?
de er skiftende farge mellom nesten hvit til svart og har rød kanter på finner og kan bli veldig store,hun hadde mammaen og pappaen og han var vel rundt 20-25 cm lang.
hvis ikke jeg hadde tatt de så hadde hun bare drept de og det er jo for ille da.
men hadde vært greit å vite hva det er så jeg vet hvordan den skal behandles.
de er skiftende farge mellom nesten hvit til svart og har rød kanter på finner og kan bli veldig store,hun hadde mammaen og pappaen og han var vel rundt 20-25 cm lang.
hvis ikke jeg hadde tatt de så hadde hun bare drept de og det er jo for ille da.
men hadde vært greit å vite hva det er så jeg vet hvordan den skal behandles.
Postet 29.10.08 kl 18:36
Postet 29.10.08 kl 18:51
Endret: 29.10.08 kl 18:51
Postet 29.10.08 kl 19:38
Nei, det er ikke art jeg snakket om. Det er stedet de kommer fra som heter Malawi. Ciklider er en enorm familie med fiskearter, mange hundre, sikkert tusenvis av arter.
Malawi er en av verdens største innsjøer, og den ligger i Afrika. Vannet i denne sjøen er hardt (har høy gh) og har også høy ph. Ca 8 i ph.
Malawi er en av verdens største innsjøer, og den ligger i Afrika. Vannet i denne sjøen er hardt (har høy gh) og har også høy ph. Ca 8 i ph.
Postet 29.10.08 kl 19:40
Endret: 29.10.08 kl 19:40
Postet 29.10.08 kl 19:44
tenkte helst på at det var ciklider jeg da,da kan jeg jo begynne å lete der for å se om jeg finner noe som kan ligne i stedet for å se gjennom alle som ligger her inne. takk igjen.
de er ikke mere enn 4 mnd gamle da og grunnen til at hun skulle avlive dem var hun ikke rakk å gjøre noe med de,men tror nok de har fått mat da men de gikk sammen med mor og far så det spørs vel hvor mye de små har fått.
de er ikke mere enn 4 mnd gamle da og grunnen til at hun skulle avlive dem var hun ikke rakk å gjøre noe med de,men tror nok de har fått mat da men de gikk sammen med mor og far så det spørs vel hvor mye de små har fått.
Postet 29.10.08 kl 19:56
Endret: 29.10.08 kl 19:59
Muligens et skudd i blinde men kan det være noen tynne Trematocranus placodon? Det er bare bilde av ungfisk i fiskebasen, men gjør et søk på google bilde så finner du sikkert noen voksne eksemplarer. Hannen er ganske kraftig sak, mens hunnen er spinklere tror jeg. De blir ihvertfall en 20-25 cm store, og trenger minimum 350 liter når de blir store. Hvis ikke du har malawiakvarium av den størrelsen ville jeg ha solgt eller gitt de bort til noen som har plass og de rette forholdene.
Postet 29.10.08 kl 20:12
Inaktiv bruker
oreochromis mossambicus, helt bombesikekr her, har samme art selv, gruppe på 8 stk.
men disse var magre...
men det ser faktisk ut som om de tre som er avbildet tygger, har du sett inn i munnen dems, om det er egg der?
virker sånn, for bare se dobbelthaken
men disse var magre...
men det ser faktisk ut som om de tre som er avbildet tygger, har du sett inn i munnen dems, om det er egg der?
virker sånn, for bare se dobbelthaken
Postet 29.10.08 kl 23:00
Endret: 29.10.08 kl 23:03
vegar haugerudoreochromis mossambicus, helt bombesikekr her, har samme art selv, gruppe på 8 stk. men disse var magre... men det ser faktisk ut som om de tre som er avbildet tygger, har du sett inn i munnen dems, om det er egg der? virker sånn, for bare se dobbelthaken;)
nå følte jeg meg sikkelig teit for det skjønte jeg ingen ting av.
har skjønt at de ikke har fått så mye mat for de er nok litt tynne,men de var i samme akvarium som moren og faren sin og faren er svær så han har vel tatt all maten tenker jeg.
Postet 30.10.08 kl 07:22
tenkt på en ting skifter de farge hele tiden?de jeg har går fra svart til lys,lys grå med ett par svarte prikker,dvs tre av de den siste har jeg ikke sett har byttet farge enda,skjønte heller ikke så mye om hvordan de skal se at det er hann eller hunn synes de så like ut alle sammen jeg.
hvis de blir så store så må jeg nok gi de bort videre da jeg faktisk bare har 54 l akvarium,ho jeg fikk de av hadde de fire ,to store og tre barn til i ett 110l +et par andre fisker på samme str som de små. er vel ikke noe rart at det har blitt lite med mat på barna,men på en annen side så har de to store fått 70 barn på 1,5 år så de må jo trives.
hvis de blir så store så må jeg nok gi de bort videre da jeg faktisk bare har 54 l akvarium,ho jeg fikk de av hadde de fire ,to store og tre barn til i ett 110l +et par andre fisker på samme str som de små. er vel ikke noe rart at det har blitt lite med mat på barna,men på en annen side så har de to store fått 70 barn på 1,5 år så de må jo trives.
Postet 30.10.08 kl 08:42
Inaktiv bruker
dem skifter ofte farge, helt avhengig av trivsel å misstrivsel..
Postet 30.10.08 kl 08:43
Postet 07.11.08 kl 06:33