- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hvem sin kone er dette?
Hvem sin kone er dette?
Postet 02.11.08 kl 15:08
Endret: 02.11.08 kl 15:31
Postet 02.11.08 kl 19:22
Det var vanskelig å se. Ligner den på bildene litt nede på denne siden?:
Pseudotropheus saulosi
Pseudotropheus saulosi
Postet 02.11.08 kl 20:16
Postet 02.11.08 kl 20:37
Postet 04.11.08 kl 12:35
Postet 04.11.08 kl 16:38
Begge kjønn er gule frem til de blir kjønnsmodne. Da skal hannen bli blå. Har du fått de nylig? Dersom hannen går/har gått i et kar med en eller flere dominerende hanner av samme art kan det være en grunn til at han fortsatt er gul. Jeg kjøpte en gang en saulosikvartett der den ene var en gul hann. Han endret gradvis farge til blå etter et par uker.
Postet 04.11.08 kl 21:47
Thale TroyeBegge kjønn er gule frem til de blir kjønnsmodne. Da skal hannen bli blå. Har du fått de nylig? Dersom hannen går/har gått i et kar med en eller flere dominerende hanner av samme art kan det være en grunn til at han fortsatt er gul. Jeg kjøpte en gang en saulosikvartett der den ene var en gul hann. Han endret gradvis farge til blå etter et par uker.
Denne hunnen tygger..... kan den gule hanne ha gjort det...han er samme str som henne....
Postet 05.11.08 kl 07:56
Det er vel en mulighet, min saulosihann har ikke blitt helt blå enda, men han har lekt med hunnen og hun tygger. Han fikk kraftigere svarte striper og litt mer blåfarge da de lekte. Det er naturligvis en mulighet for at det ikke er saulosi du har, det er jo mange malawier som likner på hverandre evt kan det være en mix. Vet at de var en periode vanskelig å få tak i. Jeg var på jakt etter saulosi lenge og jeg vet at butikker hadde fått inn fisk fra Imazo som ble kalt saulosi, men som klart var mix.
Fisk som likner kan f.eks være Ps.tropheus sp. "ndumbi gold", de blir litt større enn saulosien og hannen er blå mens hunnen er gul. De har flere "prikker" nede på analfinnen, mens saulosi har èn.
Har du flere som du vet helt sikkert er saulosi? Hva er ca størrelse på de du har?
Fisk som likner kan f.eks være Ps.tropheus sp. "ndumbi gold", de blir litt større enn saulosien og hannen er blå mens hunnen er gul. De har flere "prikker" nede på analfinnen, mens saulosi har èn.
Har du flere som du vet helt sikkert er saulosi? Hva er ca størrelse på de du har?
Postet 05.11.08 kl 10:48
Postet 05.11.08 kl 10:58
Postet 05.11.08 kl 11:04
Dersom fargegjengivelsen på de to øverste bildene er korrekt tviler jeg sterkt på at det er saulosi du har. De øverste ser brun-gule ut for meg og med vannrett stripe(?). En hann som holder på å farge ut, kan se litt gulfiolett ut en stund, eller litt som den hannen som er avbildet i fiskebasen, men brun har jeg ikke sett.
Det tredje bildet av den gule fisken, kan være en saulosi, men det ser ikke ut som den siste er det. Den mangler tegninger i ansiktet og har flere gule "prikker" på analfinnen enn det Saulosien har som kun har en.
Skjulte hanner er like på hunnene fargemessig da den skjulte ikke ønsker konflikter med de andre hannene. Enkelte hunner får til tider litt mørkere striper.
Har dessverre ikke noe bilde av ndumbi gold, men et bildesøk på google vil sikkert vise fisken. Det du også kan gjøre er å enten kjøpe boken "Back to Nature- Malawiciklider" eller låne den på biblioteket, da kan det være lettere å finne fram til fiskene. Dersom alt går etter planen, kommer jeg til å ha noen garantert renrasede golden og saulosi til salgs om noen måneder dersom det er av interesse hehe
Det tredje bildet av den gule fisken, kan være en saulosi, men det ser ikke ut som den siste er det. Den mangler tegninger i ansiktet og har flere gule "prikker" på analfinnen enn det Saulosien har som kun har en.
Skjulte hanner er like på hunnene fargemessig da den skjulte ikke ønsker konflikter med de andre hannene. Enkelte hunner får til tider litt mørkere striper.
Har dessverre ikke noe bilde av ndumbi gold, men et bildesøk på google vil sikkert vise fisken. Det du også kan gjøre er å enten kjøpe boken "Back to Nature- Malawiciklider" eller låne den på biblioteket, da kan det være lettere å finne fram til fiskene. Dersom alt går etter planen, kommer jeg til å ha noen garantert renrasede golden og saulosi til salgs om noen måneder dersom det er av interesse hehe
Postet 05.11.08 kl 12:31
[QUOTE=Thale Troye]Dersom fargegjengivelsen på de to øverste bildene er korrekt tviler jeg sterkt på at det er saulosi du har. De øverste ser brun-gule ut for meg og med vannrett stripe(?). En hann som holder på å farge ut, kan se litt gulfiolett ut en stund, eller litt som den hannen som er avbildet i fiskebasen, men brun har jeg ikke sett.
QUOTE]
De tre første bildene er av samme fisk...det er en tyggende hunne.
Har ingen prikker på analfinne. Hannen er litt større og litt mer "skitten i fargen...
QUOTE]
De tre første bildene er av samme fisk...det er en tyggende hunne.
Har ingen prikker på analfinne. Hannen er litt større og litt mer "skitten i fargen...
Postet 05.11.08 kl 15:49
Postet 05.11.08 kl 16:18
Endret: 05.11.08 kl 16:34