Hva slags fiskeslag er disse?

Når jeg ser på dette bildet ditt, ser det ut som en kinesisk algespiser. Veldig vanlig i akvariehandelen. En fisk nesten "alle" har vært borti før eller siden som akvarist.

Gode algespisere som små, gretne og småfarlige som store. Kan angripe andre fisk ved å ligge på lur og vente i en hule, og når en intetanende fisk tusler forbi så kaster den seg frem og suger seg fast i kroppssiden på den. Store blodige sår er resultatet. Jeg har mistet fisk som har dødd av skadene fra den.
Første bildet er nok en Garra av et eller annet slag.
mona o
Når jeg ser på [URLBLOCK1], ser det ut som en [URLBLOCK2]. Veldig vanlig i akvariehandelen. En fisk nesten "alle" har vært borti før eller siden som akvarist. Gode algespisere som små, gretne og småfarlige som store. Kan angripe andre fisk ved å ligge på lur og vente i en hule, og når en intetanende fisk tusler forbi så kaster den seg frem og suger seg fast i kroppssiden på den. Store blodige sår er resultatet. Jeg har mistet fisk som har dødd av skadene fra den.

Jeg har en kinesisk algespiser (opprinnelig kjøpt som SAE). Den ble etterhvert knall gul og er en fantastisk flott fisk. Har nå hatt den i mange år og har aldri opplevd en slik oppførsel som du beskriver. Den kan nok være litt småhissig mot mine SAE en gang i blant, men litt repsekt må man jo ha for kinesere.

Synnes derfor det er på sin plass å nevne at ikke alle kinesiske algespisere er så fæle som de ofte beskrives. Den er dessuten mye flinkere til å spise alger enn sine voksne SEA-slektninger.
Hei, og tusen takk for raske og matnyttige svar.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap