- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Leopardbuskfisk, Afrikansk klatrefisk.
Leopardbuskfisk, Afrikansk klatrefisk.
Postet 30.01.09 kl 22:59
Endret: 04.05.10 kl 18:53
Postet 30.01.09 kl 23:20
Postet 31.01.09 kl 16:25
Postet 17.04.10 kl 19:50
Postet 17.04.10 kl 20:08
Postet 21.04.10 kl 23:14
Blir ikke veldig stor. Maks 10 cm. egentlig ganske "snill" når den blir voksen og fores godt. Er forresten ikke i mitt kar men hos en kompis. Madagaskarcikliden min likte han ikke særlig så han måtte flytte. Har sett den i "artskar" der den bare er med artsfrender. Der er den betydelig mer aggresiv og lar seg lett "hause" opp av de andre (feedingfrenzy). Da er ingen småfisk trygg
Morsom fisk som ikke ser ut til å bry seg særlig om hva som er opp og ned i karet. Driver rundt som et dødt blad. One of a kind
Morsom fisk som ikke ser ut til å bry seg særlig om hva som er opp og ned i karet. Driver rundt som et dødt blad. One of a kind
Postet 04.05.10 kl 01:18
Postet 04.05.10 kl 01:27
To blir helt sikkert veldig bra. Men i et såpass stort kar kan du med fordel ha flere Nå hadde jeg bare en, og det begynner å bli en stund siden. så jeg er vel ikke akkurat ekspert på fiskearten. En bekjent hadde 5 i et 720 liters, disse så ut til å stortrives til sammenligning med min ene. Så jeg tror at jo flere du har des morsommere er de å se på. spørs litt hvor mye fisk og hvilke arter du har fra før. De er betydelig mer glupske som "ungfisk" enn som voksne, men det gjelder vel for de fleste fisk.
Postet 04.05.10 kl 01:41
Postet 04.05.10 kl 01:43
Postet 05.05.10 kl 22:54
Denne jeg selger har gått sammen med voksne sverddrager, han brydde seg ikke noe om dem, bare passet sine egne saker, men denne har jeg hatt i et halvt år nu og er ganske voksen.
Rolig er han også, som tidligere nevnt av Kjetil Eriksen om voksne individer.
Men du må regne med at denne typen fisk tar det den får i kjeften, som yngel, neontetra osv. Den er også veldig gla i meitamark som snacks iblant.
Ellers er den kjempesnill og en flink "opprydder" i akvariet som spiser matrester andre fisk ikke har spist.
Du kan sikkert spørre rundt i dyrebutikker om de har mulighet og bestille inn denne fisken for deg. Du får alltids et svar.
Rolig er han også, som tidligere nevnt av Kjetil Eriksen om voksne individer.
Men du må regne med at denne typen fisk tar det den får i kjeften, som yngel, neontetra osv. Den er også veldig gla i meitamark som snacks iblant.
Ellers er den kjempesnill og en flink "opprydder" i akvariet som spiser matrester andre fisk ikke har spist.
Du kan sikkert spørre rundt i dyrebutikker om de har mulighet og bestille inn denne fisken for deg. Du får alltids et svar.
Postet 08.05.10 kl 21:58
Postet 08.05.10 kl 22:38
ViktorMen hvorfor kalles de også klatrefisk? Noen som vet?
Leopardbuskfisk er det nærmeste man kommer et populærnavn som er i overensstemmelse med Ctenopomas acutirostres populærnavn på andre språk.
Afrikansk klatrefisk er vel mer beskrivende for slektene Ctenopoma og Microctenopoma, da disse kalles climbing perch på engelsk og klatrefisk eller buskfisk på norks og forekommer i Afrika.
Grunnen tila t de kalles dette er at de kan forflytte seg mellom vassdrag/pytter, fordi de er labyrintfisk. Gjerne om natten.
Postet 08.05.10 kl 23:44
Postet 09.05.10 kl 13:13
WikipediaKlatreguramier er en gruppe labyrintfisker beslektet med guramier. De fleste artene pleier egg og yngel. Navnet på gruppen kommer av dyrenes evne til å klatre ut av vannet og «gå» korte strekninger. De bruker gjellelokkene som støtter mens de dytter seg fremover med finnene og halen.
Fra en kort artikkel på Wikipedia: Klatreguramier
Postet 09.05.10 kl 14:40
Postet 09.05.10 kl 20:54
Fisken har en morsom måte og nærme seg byttet på. Med avrundet haleparti minner den litt om et blad. Legger seg på siden og bøyer seg som den prøver å ligne et blad. Slik "siger" den nesten urørlig innpå byttet til den er nært nok.
Funker sikker bra i bevegelig vann med sedimenter og masse blader.
Funker heller dårlig i et godt opplyst akvarium med nesten stillestående vann Blir bare komisk da
Hvis den får nok mat ser man sjeldent at den "jakter" slik om dagen. Småfiskene mine forsvant om natten.
Funker sikker bra i bevegelig vann med sedimenter og masse blader.
Funker heller dårlig i et godt opplyst akvarium med nesten stillestående vann Blir bare komisk da
Hvis den får nok mat ser man sjeldent at den "jakter" slik om dagen. Småfiskene mine forsvant om natten.
Postet 10.05.10 kl 01:10
Kjetil EriksenFisken har en morsom måte og nærme seg byttet på. Med avrundet haleparti minner den litt om et blad. Legger seg på siden og bøyer seg som den prøver å ligne et blad. Slik "siger" den nesten urørlig innpå byttet til den er nært nok. Funker sikker bra i bevegelig vann med sedimenter og masse blader. Funker heller dårlig i et godt opplyst akvarium med nesten stillestående vann :) Blir bare komisk da :) Hvis den får nok mat ser man sjeldent at den "jakter" slik om dagen. Småfiskene mine forsvant om natten.
Hvilke arter var disse "småfiskene"?
Postet 10.05.10 kl 12:56
Postet 14.05.10 kl 14:51